کاهش پهنه آبی دریاچه بزنگان سرخس
کاهش پهنه آبی دریاچه بزنگان سرخس
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس با اشاره به اینکه پهنه آبی دریاچه بزنگان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری و عدم تداوم خشکسالی در منطقه و همچنین مشارکت جوامع محلی دریاچه بزنگان احیاء می شود.

موسی غلام زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اینکه آب دریاچه بزنگان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: در خوشبینانه ترین حالت، عمق آب دریاچه بزنگان امروز به حدود ۲ متر هم نمی رسد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس چشمه های کفی، چشمه کرک غلام و چشمه کل بی بی را از منابع تامین کننده آب دریاچه عنوان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر آب چشمه کرک غلام خشک شده و ظرفیت آب چشمه کل بی بی هم ضعیف شده است.

 

وی تصریح کرد: حریم کل اثر ملی دریاچه بزنگان ۳۹۵ هکتار است و پهنه آبی این دریاچه که پیش از این ۵۰ هکتار بوده بر اثر همین خشکسالی ها کاهش یافته است.

غلام زاده در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی طرح های اجرایی و عملیاتی این اثر ملی بر اساس طرح مطالعات تفصیلی انجام می شود، خاطرنشان کرد: زون بندی های دریاچه انجام شده و زیرساخت های گردشگری نیز بر اساس همین طرح پیاده سازی می شود.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس به اقدامات محیط زیست برای احیاء و نجات دریاچه بزنگان اشاره و عنوان کرد: امسال از محل اعتبارات ملی ۱۰۰۰ متر لوله گذاری از محل استخر ذخیره آب کشاورزان در جهت هدایت آب مازاد کشاورزی در خارج از فصل کشت به دریاچه انجام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین برای جلوگیری از ریزش و فرسایش و هدایت روان آب ها دیوار ساحلی در اطراف دریاچه ایجاد کردیم که سیلاب ها و روان آب ها وارد دریاچه شوند.

 

غلام زاده در ادامه با تاکید بر اینکه بایستی طرح های آبخیزداری در بالادست دریاچه با هدف مهار سیلاب ها و روان آب ها در راستای تغذیه سفره های زیرزمینی انجام شود، گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری و عدم تداوم خشکسالی در منطقه و همچنین مشارکت جوامع محلی دریاچه بزنگان احیاء می شود.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس اظهار داشت: در تالاب بزنگان در حال حاضر پرندگانی همچون آنقوت، چنگر و اردک سرسبر حضور دارند؛ همچنین اول پاییز امسال نیز قریب به ۴۰۰ قطعه فلامینگو وارد تالاب بزنگان شدند.

«دریاچه بزنگان» سرخس بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی، یک اثر ملی محسوب می‌شود که عروس دریاچه‌های ایران نام‌گرفته و هرساله پذیرای جمع زیادی از گردشگران و مسافران به‌خصوص در ایام تعطیلات تابستانی و نوروز است.

 

این دریاچه با دارا بودن ویژگی‌های خاص از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است که باعث شده به‌عنوان تنها «اثر طبیعی ملی» استان خراسان شناخته شود.

 

دریاچه بزنگان در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته‌کوه‌های هزار مسجد قرار دارد و همواره زیستگاه گونه‌های نادر پرندگان مهاجر است.

انتهای پیام/