سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری خارجی در منطقه اقتصادی سرخس
سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری خارجی در منطقه اقتصادی سرخس
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: از زمان راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف در صنایع مینی پالایشگاهی، فراوری برنج و تولید انواع مصالح ساختمانی به میزان 35 میلیون دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، احمد صادقی گلمکانی در جمع خبرنگاران گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در یک سال گذشته افزایش داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ابراز تمایل سرمایه‌گذاری و انجام مذاکرات اولیه با یک شرکت دولتی چینی در این منطقه در صورت نهایی شدن در طول ماه‌های آتی این موضوع، می‌توان آن را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در شمال شرق کشور دانست.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: در دو هفته گذشته نیز سرمایه‌گذاران مختلف از کشورهای کره جنوبی، ایتالیا و چین به این منطقه آمده و قراردادهای واگذاری اراضی با این سرمایه‌گذاران منعقد شده است.

 

صادقی گلمکانی ادامه داد: در همین راستا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی کشور چین برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، نیروگاه و صنایع پتروشیمی اعلام آمادگی کرده که تاکنون سرمایه‌گذاری‌های کلان در کشورهای آفریقای جنوبی، مغولستان، آسیای میانه نیز انجام داده و سازنده بزرگ‌ترین شهرک صنعتی برای کارخانه سامسونگ بوده است.

 

وی اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرخس سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای گرجستان، ترکیه، ترکمنستان و پاکستان در صنایع مینی پالایشگاهی، فراوری برنج و تولید انواع مصالح ساختمانی به میزان ۳۵ میلیون دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو «اکو» قرار گرفته و همچنین به خاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی، به‌عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان است.

 

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با افتتاح راه‌آهن مشهد- سرخس- تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد.

 

این منطقه در ۱۵۰ کیلومتری شرق مشهد و ۱۵ کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم‌مرز است.

انتهای پیام/