مرحله دوم طرح رایگان مراقبت آنفلوانزا در سرخس آغاز شد+ عکس
مرحله دوم طرح رایگان مراقبت آنفلوانزا در سرخس آغاز شد+ عکس
رئیس شبکه دامپزشکی سرخس از شروع مرحله دوم طرح رایگان مراقبت آنفلوانزا در این شهرستان در سال 95 خبر داد.

عباس باغبان نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: در این طرح روستاهای منتخب شهرستان سرخس که شامل روستاهای چشمه شور و قوش خزاعی هستند تحت مراقبت سرمی و مولکولی برای آنفلوانزای فوق حاد قرار می‌گیرند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: اولویت نمونه‌برداری در این طرح برای پرندگان آبزی مانند اردک و غاز بوده و در صورت عدم وجود ویروس در این پرندگان، اولویت‌های بعدی با بوقلمون، بلدرچین، مرغ و خروس است.

 

وی ادامه داد: نمونه‌های سواب از کلوآک و خون گرفته‌شده برای بررسی به آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ارسال می‌شوند تا رد پای وجود ویروس آنفلوانزا در این روستاها موردبررسی قرار گیرد.

 

باغبان نژاد تصریح کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری مشترک بین پرندگان و انسان است که در بین پرندگان به‌شدت واگیر و کشنده است و توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول‌های مخاطی و به‌ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد  می‌شود.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن شهرستان سرخس در مسیر مهاجرت پرندگان آبزی مهاجر موسوم به کریدور سیبری- جنوب و درنتیجه افزایش احتمال سرایت عوامل بیماری‌زای ویروسی به‌خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به طیور بومی و جمعیت انسانی شهرستان، از ساکنین روستاهای یادشده درخواست داریم تا با اکیپ‌های دامپزشکی برای اجرای طرح رایگان مراقبت آنفلوانزا همکاری کنند.

sarakhs-2

sarakhs

انتهای پیام/