پایانه سرخس بزرگترین پایانه ریلی کشور است
پایانه سرخس بزرگترین پایانه ریلی کشور است
مدیر کل راه‌آهن خراسان گفت: پایانه سرخس توانسته به بزرگترین پایانه ریلی مرزی کشور تبدیل شود.

به گزارش نسیم سرخس، محمدهادی ضیائی‌مهر عصر شنبه در نشست خبری اداره کل راه آهن خراسان اظهار کرد : راه‌آهن خراسان یکی از مناطق ۱۹ گانه راه کشور است که از جایگاه برتری در کل کشور برخوردار است.

وی ادامه داد: استان خراسان ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی را دارد که چیزی حدود ۱۲% ریلی کل کشور را به شمار می رود.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به جایگاه دو بخش جابجایی بار و مسافر که عملکرد خوبی در سطح کشور داشته است، گفت: در سال ۹۴ حمل بار در سطح استان حدود ۶/۶ میلیون تن بوده است.

وی در رابطه با قابلیت و ظرفیت‌های ریلی استان اظهار کرد: حلقه اتصال کشورهای آسیای میانه با کشورهای اروپایی از طریق مرز ترکیه انجام می‌شود.

ضیائی‌مهر عنوان کرد: خطوط سرخس _بندرعباس، سرخس_مرز ترکیه وکشورهای اروپایی، سرخس_ جلفا و سرخس_ بندر امام ،ترانزیت کالا را با این مرزهای ریلی منتقل می‌کند.

وی بابیان اینکه سالانه ۶/۶ میلیون تن بار ریلی در کشور جابجا می‌شود، اظهار کرد: از این مقدار  ۲/۳ میلیون تن حجم حمل و نقل بین المللی با کشورهای آسیای میانه است که شامل ترانزیت ریلی کالا، صادرات ریلی ارز از کشور به آسیای میانه و واردات از آسیای میانه به کشور است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان افزود: خراسان در دو بخش ترانزیت ریلی و صادرات سهم قابل قبولی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد : درسال گذشته از حدود ۲/۳ میلیون تن حمل و نقل بین المللی یک میلیون و ۲۷۵ هزارتن ترانزیت کالاهای ریلی بوده که از کشورهای آسیای میانه به مرزهای ریلی بویژه بندرعباس حمل شده است که سهم سرخس به بندرعباس ۹۲درصد بوده است .

ضیائی‌مهر با بیان اینکه ترانزیت ریلی خراسان درسال ۹۴ به نسبت سال قبل رشد ۱۵۰ درصدی داشته است، گفت: استان خراسان ۸۵ درصد سهم ترانزیت ریلی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با عمده کالاهای بخش ترانزیت ریلی اینگونه اظهار کرد: پنبه و کود از ازبکستان، سوخت و گوگرد از ترکمنستان، شمش آلومینیوم و کود از تاجیکستان که مقصد نهایی این کالاها بندرعباس بوده، زیرا سهم بالایی را در ترانزیت کالا داشته است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به افزایش توسعه زیرساخت‌های سرخس اظهار کرد: راه‌آهن سرخس در سال‌های اوایل راه‌اندازی حدود ۲۵ کیلومتر خطوط ریلی داشته که این مقدار اکنون به ۷۵ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه این خطوط ریلی رشدی سه برابری را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری، برنامه ریزی و اجرای پروژه تعداد ۱۰۰ واگن را به ۴۰۰ واگن در طی شبانه روزی رسانده‌ایم.

ضیائی مهر با اشاره به اینکه پایانه ریلی سرخس بزرگترین پایانه ریلی مرزی کشور است، اظهار کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی توانست اقداماتی نظیر اجرای خط دوم بافت بندرعباس به در سرخس و سرخس به بندرعباس را از کشورهای آسیای میانه از حدود ۵/۳ میلیون تن به ۷ میلیون تن ارتقا دهد.

وی باتوجه به ثابت بودن نرخ تعرفه‌های حمل و نقل بین المللی راه آهن کشور از سال ۸۷ عنوان کرد: ما علیرغم ثابت بودن تعرفه ها در سال گذشته، تخفیفات تعرفه‌ای بین ۱۵ تا ۵۰ درصدی را برای عبور کالاهای ریلی از غیرریلی اعمال کرده‌ایم.