تبدیل منطقه ویژه سرخس به آزاد در حال پیگیری است/ تکمیل جاده سرخس نیازمند اعتبار ۹۰ میلیارد تومانی است
تبدیل منطقه ویژه سرخس به آزاد در حال پیگیری است/ تکمیل جاده سرخس نیازمند اعتبار ۹۰ میلیارد تومانی است
فرماندار سرخس مهم‌ترین موضوعات در حال پیگیری در شهرستان سرخس را محور اصلی مشهد- سرخس و تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد تجاری عنوان کرد و گفت: سرخس از 100 شاخص برای تبدیل‌شدن به منطقه آزاد 90 شاخص آن را داراست درحالی‌که برخی شهرستان‌ها حتی 40 شاخص را هم ندارند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حسین سنجرانی در نشست خبری با خبرنگاران خراسان رضوی، با معرفی ظرفیت‌های شهرستان مرزی سرخس گفت: شهرستان سرخس دارای ظرفیت‌هایی همچون پالایشگاه گاز و نفت، منطقه ویژه اقتصادی، گمرک، راه‌آهن بین‌المللی، فرودگاه، سد دوستی و مناطق گردشگری چون دریاچه بزنگان، غار مزداوند، رباط شرف، غار کرکس، جنگل پسته و دشت لاله‌گون است.

 

سنجرانی افزود: شهرستان سرخس دارای دو بخش، دو شهر و ۱۴۷ روستا است که هم‌اکنون ۶۲ روستای آن دارای شورای اسلامی هستند.

 

وی بابیان اینکه طوایف مختلفی در شهرستان سرخس سکونت دارند، ادامه داد: ۶۱ درصد از جمعیت شهرستان سرخس را برداران تشیع و ۳۹ درصد را برادران اهل سنت تشکیل می‌دهند.

 

فرماندار سرخس خاطرنشان کرد: ۵۷ درصد مردم شهرستان در روستاها و ۴۳ درصد دیگر در شهرهای سرخس و مزداوند سکونت دارند.

 

سنجرانی به جایگاه شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: سالیانه ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب شرب سد دوستی سرخس به شهر مشهد برای تأمین آب شرب زوار آقا علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام انتقال داده می‌شود اما مردم شهرستان باوجوداینکه سد دوستی در نزدیکی آن‌ها است از آب شرب بی‌بهره هستند.

 

وی بابیان اینکه غبار محرومیت در شهرستان سرخس وجود دارد، گفت: شهرستان سرخس گاز طبیعی ۶ استان کشور را تأمین می‌کند اما ۴۰ روستای این شهرستان فاقد گاز هستند.

 

فرماندار سرخس با اشاره به اینکه شهرستان سرخس ۲۸۰ متر از سطح دریا فاصله دارد، افزود: میزان بارندگی‌ها در این شهرستان ۱۸۸ میلی‌متر در سال است که امسال بر اساس سال زراعی بالای ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی در شهرستان داشتیم.

 

سنجرانی مهم‌ترین موضوعات در حال پیگیری در شهرستان را محور اصلی مشهد- سرخس، صنعت گردشگری و تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد تجاری عنوان کرد و ادامه داد: سرخس از ۱۰۰ شاخص برای تبدیل‌شدن به منطقه آزاد ۹۰ شاخص آن را داراست درحالی‌که برخی شهرستان‌ها حتی ۴۰ شاخص را هم ندارند.

 

وی با اشاره به‌ضرورت تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد تجاری بیان داشت: حیف است در خراسان بزرگ یک منطقه آزاد نداشته باشیم و قطعاً اگر منطقه ویژه اقتصادی سرخس آزاد شود، شهر مشهد مقدس نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شود.

فرماندار سرخس ادامه داد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی با موضوع تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد موافقت و تصویب کند.

 

سنجرانی خاطرنشان کرد: شهرستان مرزی سرخس دروازه ورود به آسیای میانه است که حدود ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت دارند و می‌توانند جامعه هدف خوبی برای صادرات باشند.

 

وی همچنین درباره وضعیت ترانزیت کالا از مرز سرخس و  گمرک شهید شوشتری شهرستان سرخس گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با کشور ترکمنستان، روزانه ۴۶۰ دستگاه کامیون ترانزیتی از مرز وارد و خارج می‌شوند که ۲۳۰ دستگاه ورودی و ۲۳۰ دستگاه نیز خروجی به سمت کشور ترکمنستان است.

 

فرماندار سرخس به احداث پل دوم پایانه مرزی سرخس (پل سرخس- سرخس) اشاره و تصریح کرد: این پل به طول ۹۶ متر و عرض ۱۵ متر است که در دی‌ماه سال گذشته کلنگ آن به زمین زده شد و اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان از سهم ملی پایانه‌ها برای آن در نظر گرفته‌شده و با توجه به برآوردها تا پایان امسال این پل به بهره‌برداری می‌رسد.

 

سنجرانی تصریح کرد: با توافقی که صورت گرفته حجم مبادلات ما در فرآیندی ۱۰ ساله باید از ۴ میلیارد دلار به ۶۰ میلیارد دلار در سال برسد که پل دوم یکی از زیرساخت‌ها برای افزایش این حجم مبادلات است.

 

وی به ترانزیت ریلی از مرز سرخس اشاره و عنوان کرد: در حوزه ترانزیت ریلی رشد ۲۳۰ درصدی را شهرستان سرخس داشتیم که در این حوزه نیز شهرستان سرخس در رتبه‌های اول تا سوم کشور و استان قرار دارد.

 

فرماندار سرخس در ادامه به آخرین وضعیت محور ارتباطی سرخس- مشهد اشاره و بیان داشت: به لحاظ محدودیت اعتبارات و اینکه جاده سرخس- مشهد در اولویت قرار نگرفته است، حدود ۱۲ سال است که به‌صورت قطره‌چکانی بودجه می‌آید و این پروژه در جا می‌زند.

 

سنجرانی میزان اعتبار درخواستی برای جاده سرخس مشهد را ۹۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: وزارت نفت به دلیل اینکه ۲۰ هزار نفر از خانواده این وزارتخانه از محور سرخس- مشهد استفاده می‌کنند پذیرفته تا ۳۰ درصد از اعتبارات جاده سرخس مشهد را بپردازد و در سال گذشته ۲۷ میلیارد تومان را برای این جاده مصوب کرده است.

 

وی اظهار داشت: پیگیر هستیم تا مشخص شود وزارت راه در سال ۹۵ چقدر از سهم خود را در این اعتبار می‌گذارد و امیدواریم که اگر این بودجه به پیمانکار تزریق شود پروژه با سرعت بیشتری انجام و ۱۰ کیلومتر مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

 

فرماندار سرخس خاطرنشان کرد: همچنین با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز برای این پروژه مذاکره کردیم و آن‌ها گفتند که اگر ۳۰ درصد از اعتبار تأمین شود تا یک سال آینده تا روستای گنبدلی را به ما تحویل می‌دهند

 

سنجرانی در ادامه با اشاره به کشف دو منطقه گازی جدید در شهرستان سرخس گفت: منطقه گازی توس یکی از مناطق گازی کشف‌شده است که طبق بررسی‌ها، این منطقه یک بیست و هفتم عسلویه است و در ۷۰ کیلومتری سرخس قرار دارد و منطقه گازی عطار نیز منطقه دیگری است که به‌تازگی کشف‌شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی وزارت نفت برداشت از میادین گاز مشترک است و چون این دو منطقه در نقطه صفر مرزی قرار نگرفته برداشت از این دو منطقه گازی جزو اولویت‌های این وزارت خانه قرار نگرفته اما با پیگیری‌های انجام‌شده دو سرمایه‌گذار عمانی و چینی اعلام آمادگی کردند.

 

فرماندار سرخس بیان کرد: منطقه گازی توس در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند برای ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند.

 

سنجرانی به ظرفیت‌های کشاورزی و دامی شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: بهترین گندم دیم کشور و استان خراسان رضوی متعلق به سرخس است و علاوه بر آن ۱۸ درصد از تولید گوشت قرمز استان نیز متعلق به شهرستان سرخس است.

 

وی در پایان بابیان اینکه سند توسعه شهرستان سرخس قدیمی شده است، گفت: به دنبال این هستیم تا سندی جدید با توجه به ظرفیت‌های عظیم شهرستان تدوین کنیم.

انتهای پیام/