سرخس، یک شهرستان راهبردی است/ اختصاص ۳۳ میلیارد تومان برای انتقال آب شرب به سرخس/ ارتقاء منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری را با جدیت دنبال می کنیم
سرخس، یک شهرستان راهبردی است/ اختصاص ۳۳ میلیارد تومان برای انتقال آب شرب به سرخس/ ارتقاء منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری را با جدیت دنبال می کنیم
استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای اداری شهرستان سرخس گفت: شهرستان سرخس دروازه جمهوری اسلامی ایران به سمت کشورهای CIS است و ظرفیت‌های گازی، انرژی، حمل و نقل و کشاورزی بسیار زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، علیرضا رشیدیان در جلسه شورای اداری شهرستان سرخس با بیان اینکه سرخس، یک شهرستان راهبردی است، گفت: شهرستان سرخس دروازه جمهوری اسلامی ایران به سمت کشورهای CIS است و ظرفیت‌های گازی، انرژی، حمل و نقل و کشاورزی بسیار زیادی دارد.

 

استاندار خراسان رضوی افزود: با تحصیل ۳  هزار دانشجو،  هم اکنون شهرستان سرخس به یک شهر دانشگاهی تبدیل شده است و شاهد طلیعه خوبی از رشد کیفی جوانان در این شهرستان هستیم.

 

رشیدیان تصریح کرد: با وجود این ظرفیت‌ها نرخ بیکاری در شهرستان سرخس امیدوار کننده نیست.

 

وی ادامه داد: با تلاشی که با همکاری بخش خصوصی صورت گرفت، نرخ بیکاری استان در پاییز امسال، از ۱۴ درصد فصل تابستان، به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

 

استاندار خراسان رضوی بیان داشت: با توجه به ظرفیت های بالای شهرستان سرخس، مسئولان باید نگاه ویژه ای به مسئله بیکاری داشته باشند.

 

رشیدیان عنوان کرد: امروز پسته کوهی سرخس می تواند جزء برندهای برتر دنیا باشد و به یک محصول صادراتی تبدیل شود.

 

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه شهرستان سرخس گفت: برقراری روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه، سرخس را به مهمترین مراکز اقتصادی کشور تبدیل کرده است.

 

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در طی ۱۰ ماهه امسال رشد ۱۸۰ درصدی در حمل و نقل ریلی از مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه داشته ایم.

 

وی درباره تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد تجاری اظهار کرد: تبدیل مناطق ویژه اقتصادی به آزاد تجاری در سفر هیئت دولت به خراسان رضوی مطرح شد که با توجه به روند زمان‌بری که این مسئله دارد از ریاست جمهوری درخواست کردیم تا زمان تبدیل شدن منطقه ویژه به آزاد امتیازات ویژه‌‌ای به مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون بدهند.

 

رشیدیان تصریح کرد: در همین راستا ارتقا منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری را با جدیت دنبال می کنیم.

 
استاندار خرسان رضوی ادامه داد: علی رغم تنگناهای اعتباری و کاهش بی سابقه قیمت نفت، بودجه عمرانی شهرستان سرخس در سال جاری از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و تخصیص های مناسبی در حوزه های آب،گازرسانی و بخش کشاورزی انجام گرفته است.

 
رشیدیان اظهار کرد: برای پروژه  آبرسانی به شهرستان سرخس ۳۳ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده، که در سال های گذشته مبلغ ۱۰.۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

 

وی بیان داشت: امسال نیز مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی در نظر گرفته شده است و در بودجه سال آینده نیز به همین میزان اعتبار  در نظر گرفته ایم.

 

استاندار خرسان رضوی با بیان اینکه در حوزه آماده سازی و بهره برداری از محور سرخس- مشهد اقدامات مطلوبی صورت گرفته و در آینده نزدیک بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه تامین خواهد شد، عنوان کرد: وزرای راه و شهرسازی و نفت با برآوردهای صورت گرفته تامین ۳۰ درصدی اعتبارات حوزه راه شهرستان سرخس را بررسی کرده که طی دو هفته آینده نهایی می شود.

 

رشیدیان همچنین بهره برداری از پل دوم پایانه ی مرزی سرخس را یکی از اصلی ترین پروژه های عمرانی شهرستان دانست و عنوان کرد: با تکمیل این پروژه زمینه توسعه صادرات به کشور ترکمنستان را شاهد خواهیم بود.

 

وی در پایان گفت: در دهه مبارک فجر امسال در شهرستان سرخس ۳۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در حوزه‌های مختلف به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/