تشکیل ۲ شعبه ویژه برای پیگیری جرائم و تخلفات انتخاباتی در سرخس
تشکیل ۲ شعبه ویژه برای پیگیری جرائم و تخلفات انتخاباتی در سرخس
دادستان سرخس گفت: دو شعبه ویژه برای پیگیری جرائم و تخلفات انتخاباتی در دادگستری شهرستان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدتقی تمنانلو صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان درباره تخلفات انتخاباتی گفت: ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در شهرستان سرخس تشکیل شده است که در این ستاد اعضای شورای تامین و برخی ارگان فرهنگی عضو آن هستند.

 

دادستان سرخس افزود: تمامی عملکردهای نامزدها قبل، در حین و بعد از انتخابات توسط این ستاد رصد می‌شود که در صورت بروز تخلف تذکرات لازم به نامزدها داده می‌شود و طبق قانون در صورت وقوع جرم براساس مواد قانونی برخورد می‌شود.

 

تمنانلو با اشاره به اینکه دو شعبه ویژه برای پیگیری جرائم و تخلفات انتخاباتی در دادسرا و دادگاه شهرستان تشکیل شده است، تصریح کرد: هدف از تشکیل این دو شعبه این است تا وحدت رویه داشته باشیم و بدون مماشات و چشم‌پوشی با جرائم و تخلفات انتخاباتی با شدت و حدت برخورد کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: اولویت ما در این دو شعبه پیشگیری است و اگر مجبور به تشکیل پرونده شویم با شدت برخورد خواهیم کرد.

 

دادستان سرخس با بیان اینکه تاکنون سه مورد تخلف انتخاباتی در سطح شهرستان سرخس صورت گرفته است، تصریح کرد: استفاده کارمندان از وقت اداری برای تبلیغ نامزدها، استفاده ابزاری از عناوین قومی و طایفه‌ای و استفاده از اموال عمومی به نفع کاندیدا سه مورد تخلفی بودند که درباره آنها به کاندیداها تذکر داده شده است.

 

وی در ادامه به برخی از جرائم قبل از انتخابات اشاره و عنوان کرد: اعتراض غیرقانونی نامزدها به نتایج رد صلاحیت شدگان، تجمع اعتراض آمیز نامزدها، تبلیغات انتخاباتی زود هنگام با ابزارهای نصب پلاکارد و شعار نویسی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی به خصوص نرم افزار پیام رسان تلگرام، راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی، استفاده از اماکن و ملزومات دولتی و عمومی مانند شهرداری‌ها بر له یا علیه کاندیدا، تحریک احساسات قومی و مذهبی مردم، سیاه‌نمایی درباره برنامه‌های ملی کشور و مخدوش کردن چهره نظام اسلامی از جرائم و تخلفات قبل از انتخابات است.

 

تمنانلو اظهار کرد: خرید و فروش رای، استفاده از شناسنامه جعلی یا رای دادن با شناسنامه دیگران، مخدوش یا پاک کردن مهر رای‌گیری، نوشتن نام نامزد مورد علاقه برای افراد بی‌سواد، نصب بنر یا پلاکارد در اطراف یا شعب ثبت نام، سازماندهی افرادی خارج از حوزه انتخابیه برای جمع آوری رای، حمله و آسیب‌رسانی به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و ایجاد دعواهای مصنوعی و اختلال در شعبه‌های اخذ رای نیز از تخلفات روز اخذ رای است.

 

دادستان سرخس با بیان اینکه قانون‌گذار برای پیشگیری و یا برخورد با جرائم و تخلفات انتخاباتی سنگ تمام گذاشته است، گفت: برای تخلفاتی همچون کم یا زیاد کردن تعرفه‌ها قانون‌گذار شش ماه تا دو سال حبس در نظر گرفته است.

 

وی بیان کرد: پلیس فتا در استان نیز جرائم انتخاباتی در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی را رصد و پیگیری می‌کند.

 

تمنانلو در پایان به تخلفات و جرائم پس از رای‌گیری اشاره و گفت: انتشار مطالب کذب درباره انتخابات، طرح مطالب تحریک آمیز در حوزه انتخابیه مانند ایجاد شائبه تقلب و دستکاری در آرا، حضور اعتراضی نامزدها و فراخواندن طرفداران برای تجمعات خیابانی، آسیب رساندن به امکان عمومی توسط طرفداران نامزدها، انسداد جاده‌های بین شهری، درگیری بین طرفداران نامزدها، عزیمت جمعی طرفداران نامزدها به مرکز استان یا کشور و ارسال پیام‌های کوتاه مبنی بر تجمع در نقاطی از شهر از جرائم و تخلفات انتخاباتی پس از روز رای گیری است.

انتهای پیام/