سایه شوم طلاق بر سرخس و مسئولانی که در غفلت فرهنگی به سر می‌برند!/ تعطیلی سه ساله شورای فرهنگ عمومی سرخس یعنی تعطیلی رسمی مسائل فرهنگی در سرخس!
سایه شوم طلاق بر سرخس و مسئولانی که در غفلت فرهنگی به سر می‌برند!/ تعطیلی سه ساله شورای فرهنگ عمومی سرخس یعنی تعطیلی رسمی مسائل فرهنگی در سرخس!
افزایش آمار طلاق در شهرستان سرخس و تعطیلی سه ساله شورای فرهنگ عمومی این هشدار را می دهد که اگر مسئولان همچنان از مسائل فرهنگی در سرخس غافل باشند باید منتظر اتفاقات ناگوارتری در حوزه فرهنگ شهرستان باشیم.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، طلاق را اغلب راه‌‌حل رایج و قانونی عدم سازش زن و شوهر، فروریختن ساختار زندگی خانوادگی، قطع پیوند زناشویی و اختلال ارتباط والدین با فرزندان تعریف کرده‌اند. در حقیقت همانگونه که پیوند بین افراد طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می‌شود چنانچه طرفین نتوانند به دلایل گوناگون شخصیتی، محیطی و اجتماعی با یکدیگر زندگی کنند به ناچار طبق مقررات و ضوابطی از هم جدا می‌شوند.

از این نظر خانواده همچون عمارتی است که زن و شوهر ستون‌های آن را تشکیل می‌دهند و فرو ریختن هرستون استحکام و استواری عمارت را دچار تزلزل و گسستگی می‌کند؛ طلاق با این دید، یکی از غامض‌ترین پدیده‌های اجتماعی، ارکان خانواده را در هم ریخته و بیشتر اثرات مخرب خود را بر روی فرزندان برجای می‌گذارد. طلاق گسستن و فروپاشیدن و نابودی کانون گرم و آرام‌بخش زندگی است که اثرات جبران ناپذیری بر اعضاء خانواده می‌گذارد.
طلاق یک پدیده و معضل اجتماعی است که متاسفانه روز به روز هم در حال افزایش می باشد و بسیاری از خانواده‌ها از این معضل متضرر می‌شوند.

دلایل و علت‌های مختلفی پشت قضیه طلاق است که باید آسیب شناسی و ریشه‌یابی شود؛ به جهت اهمیت موضوع و اینکه متاسفانه معضل شوم طلاق در شهرستان سرخس و به ویژه در روستاها افزایش یافته است در ادامه با برخی مسئولان و چهره های فرهنگی شهرستان گفتگو کرده ایم.

بیکاری، اعتیاد و تاثیر ماهواره و شبکه های مجازی، عوامل مهم گسترش طلاق

محمود محمودی، فعال رسانه‌ای در سرخس با اشاره به کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی شهرستان اعتقاد دارد که در قضایای پیشگیری از گسترش طلاق کوتاهی صورت گرفته و باید آسیب شناسی شود و مسئولان فرهنگی کار خودشان را در حیطه کاهش طلاق و آسیب های اجتماعی باید درست انجام دهند.
خبرنگار روزنامه خراسان در ادامه یادآور شد: بیکاری، اعتیاد، دخالت خانواده‌ها و همچنین نرفتن به مشاوره قبل ازدواج تا حد زیادی در رشد و افزایش طلاق تاثیرگذار بوده است.
محمد علی تمدن، فعال رسانه‌ای دیگری است که با اشاره به تاثیر ماهواره و شبکه‌های مجازی بر تاثیر طلاق گفت: متاسفانه از زمانی‌که ماهواره و شبکه‌های مجازی گسترش پیدا کرده‌اند همه چیز عوض شده و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله طلاق افزایش پیدا کرده است.
این کارشناس علوم تربیتی در ادامه بیان کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی، عدم آگاهی خانواده‌ها و بسیاری از عوامل دیگر باعث شده که امروزه وضعیت طلاق مناسب نباشد و در این زمینه ادارات مسئول باید پاسخگو باشند و کارهای شایسته‌ای انجام دهند.

معصومه گلاوی، عضو شورای شهر سرخس نیز در این‌باره گفت: باید در زمینه کاهش طلاق، فرهنگ‌سازی صورت گیرد و خانواده‌ها و همسران توان تحمل خودشان را بالا ببرند و به خاطر کوچکترین اختلاف سریع میدان را خالی نکنند.

وی عنوان کرد: اکثر مشکلات خانوادگی که منجر به طلاق می‌شوند ریشه در ناتوانی اقتصادی دارد.

یکی از اعضای شوراهای حل اختلاف دهستان‌های سرخس نیز اظهار داشت: متاسفانه هفته‌ای ۲ تا ۳ پرونده در شعبه حل اختلاف روستاهای تابعه برای طلاق مراجعه می‌کنند که جای بسی تاسف دارد و باید ریشه‌یابی شود؛ چرا ما چنین وضعیت نامناسبی در طلاق داریم و دستگاه‌های فرهنگی سرخس کوتاهی می‌کنند و شاید در این باره اصلا کاری انجام نشده است.

چرا حدود ۳ سال در سرخس جلسه شورای فرهنگ عمومی نداریم؟!

حجت الاسلام علیرضا سیستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سرخس درباره آمار بالای طلاق در شهرستان سرخس گفت: در شهری که حدود ۳ سال است مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم و متاسفانه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم کوتاهی می کند، مطمئنا این مسئله بر وضعیت طلاق تاثیر می‌گذارد.
عضو شورای اسلامی شهر سرخس ادامه داد: چرا حدود ۳ سال ما در این شهر جلسه شورای فرهنگ عمومی نداریم و اجرای همین مصوبات جلسات هست که خروجیش باعث کاهش طلاق و افزایش ازدواج در جامعه می‌شود.
سیستانی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان عضو شورای شهر در این باره چکار کرده‌اید، بیان کرد: همه ما مقصریم و همه مسئولان و دست‌اندرکاران کوتاهی کرده‌اند که وضعیت به اینجا رسیده است.

وی تصریح کرد: شورای شهر در اجرای مصوبات فرهنگی نقش زیادی داشته و تاثیرگذار بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر سرخس افزود: متاسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که در یک محضری در سرخس در یک روز فقط ۱۵ طلاق ثبت شده و این بسیار دردناک و اسفناک می‌باشد.
سیستانی با اظهار تاسف درباره تعداد زندانیان سرخسی گفت: چرا ما باید از سرخس ۱۰۷۰ زندانی در زندان سرخس و دیگر زندان‌های سراسر کشور داشته باشیم که این فاجعه است و باید ریشه یابی شود که کجای کار را ناقص انجام می‌دهیم.

میانگین بالای آمار طلاق در سرخس نسبت به سایر شهرستان ها
محمدتقی تمنانلو، دادستان سرخس نیز درباره وضعیت بالای طلاق در سرخس به خبرنگار نسیم سرخس گفت: متاسفانه طلاق در این شهرستان سطح متوسط بالاتری نسبت به دیگر جاها دارد و باید در این‌باره کار شود.
دادستان سرخس در ادامه خاطرنشان کرد: دخالت خانواده‌ها و بدبینی زوجین نسبت به هم در سرخس یکی از عوامل مهم در افزایش این پدیده و معضل اجتماعی شده است که باید در این‌باره کارهای فرهنگی زیادی انجام شود.
تمنانلو با اشاره به کوتاهی بعضی از دستگاه‌های فرهنگی سرخس تصریح کرد: اداراتی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش باید در این زمینه کار کنند چرا که آگاهی خانواده‌ها و فرهنگ سازی می تواند در کاهش طلاق موثر واقع شود.

حسین سنجرانی، فرماندار سرخس نیز درباره مسئله طلاق در سرخس بیان کرد: متاسفانه کار عملی و تحقیقاتی در سرخس در این زمینه صورت نگرفته و باید گروهی از متخصصین و محققین امر با هم و در کنار هم نظر علمی بدهند و ما هم به عنوان نماینده عالی دولت از آنها حمایت می‌کنیم و در آینده انشالله برنامه‌هایی در این راستا خواهیم داشت.
سنجرانی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع طلاق مربوط به یک ارگان خاص نیست و تمام ادارات و مردم در این موضوع سهیم هستند و اینکه چرا طلاق در سرخس نسبت به جمعیت بیشتر است باید آسیب شناسی و ریشه یابی شود.

نماینده عالی دولت در سرخس در پایان گفت: بی شک عامل اقتصادی و بیکاری و همچنین اعتیاد می تواند تا اندازه زیادی به این پدیده و معضل اجتماعی دامن بزند و در این راستا باید توقعات خانواده‌ها از همدیگر کاسته شود.

ریشه اصلی طلاق که همانا فقر فرهنگی، مشکلات معیشتی خانواده‌ها، بیکاری و اعتیاد است با کار جهادی در عرصه فرهنگی و همچنین اقتصادی قابل جبران و رفع است اما متاسفانه در شهرستان سرخس نهادهای فرهنگی همچنان کم کار و شاید بتوان گفت بیکار هستند و حتی بخشنامه‌های ابلاغی از بالادست خود را نیز به خوبی اجرا نمی‌کنند و تا زمانی که فرهنگ به یک دغدغه واقعی برای مسئولان تبدیل نشود غفلت فرهنگی در سرخس ادامه دارد.

گزارش از مهدی علیمیرزایی

انتهای پیام/