آل سعود همیشه با دوپینگ حاصل از درآمدهای نفتی بر مشروعیت خود سرپوش می گذارد/ استفاده از جوانان بی تجربه در مراسم حج باعث فاجعه منا شد/ نیروهای کارآزموده سعودی برای کشتار مردم کشورهای اسلامی به کار گرفته شده اند
آل سعود همیشه با دوپینگ حاصل از درآمدهای نفتی بر مشروعیت خود سرپوش می گذارد/ استفاده از جوانان بی تجربه در مراسم حج باعث فاجعه منا شد/ نیروهای کارآزموده سعودی برای کشتار مردم کشورهای اسلامی به کار گرفته شده اند
محمدصالح مفتاح، کارشناس مسائل جهان اسلام گفت: نیروهای کارآزموده آل سعود در حال جنگ و کشتار مردم کشورهای اسلامی هستند و برای اداره مراسم عظیم حج از جوانان بی تجربه و تازه کار استفاه شده است.

به گزارش نسیم سرخس، محمدصالح مفتاح در گفتگو با صبح توس، با بیان اینکه موضوع حج برای کشورهای اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: از سال های گذشته بی کفایتی و سوء مدیریت آل سعود برای اداره حج، مردم کشورهای مختلف اسلامی را درگیر این موضوع کرده است.

 

کارشناس مسائل جهان اسلام به حادثه سال ۶۹ در تونل منتهی به مسجد الحرام که موجب کشته شدن هزاران زائر خانه خدا شد اشاره کرد و افزود: با وجود چنین حوادث ناگواری در طول تاریخ مراسم حج، آل سعود هر سال به یک بهانه واهی و متهم کردن یک کشور به بی کفایتی خود سرپوش می گذارد.

 

مفتاح تصریح کرد: این روشن است که برگزاری مراسمات بزرگی چون حج، قابلیت پیش بینی وجود دارد که اگر ازدحام جمعیت شد چه اقداماتی باید انجام داد و برای عبور امن مسئولان تدابیر اندیشده شود و در امر مدیریتی یک موضوع پیچیده ای نیست.

 

کارشناس مسائل جهان اسلام با بیان اینکه هر ساله شاهد حضور میلیونی زائران در مراسم حج هستیم، اذعان کرد: رژیم سعودی در طول سال های گذشته به دلیل ناتوانی و سوء مدیریت هنوز نتوانسته مراسمات حج را به نحو احسن و بدون هیچ مشکلی برگزار کند.

 

وی با اشاره به اینکه در مراسم حج امسال علاوه بر مشکلات سال های گذشته، شاهد ناتوانی بیشتری از رژیم سعودی در امر اداره این مراسم بودیم، تصریح کرد: متاسفانه امسال نیروهای میدانی، کارآزموده و پلیس آل سعود در حال جنگ و کشتار مردم کشورهای اسلامی از جمله یمن و سوریه هستند و برای اداره مراسم عظیم حج از جوانان بی تجربه و تازه کار استفاه شده است.

 

مفتاح بیان کرد: استفاده از جوانان بی تجربه در مراسم حج امسال بستری برای به وجود آمدن حادثه ناگوار منا شد.

 

کارشناس مسائل جهان اسلام با بیان اینکه آل سعود با موضوعات دیگری از جهت داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می کند، افزود: رژیم آل سعود از نظر مشروعیت همیشه مورد سوال قرار می گیرد که بالاخره این کشور مشروعیتش را از کجا می گیرد و نه انتخاباتی برگزار می کند و نه پشتوانه مردمی جدی دارد.

 

وی اذعان کرد: رژیم آل سعود هنوز نتوانسته از لحاظ ایدئولوژیک خود را واجد یک ویژگی کرده که بتواند بقیه را ملزم به تبعیت از خود کند.

 

مفتاح ادامه داد: آل سعود با دوپینگ حاصل از درآمدهای نفتی و همراهی کشورهای اطراف خودش مانند بحرین بر مشروعیت خود سرپوش می گذارد.

 

کارشناس مسائل جهان اسلام با بیان اینکه موضوع مشروعیت آل سعود در سال های اخیر با درگیری در خاندان سعودی حادتر شده است، گفت: پیشنهادات مختلفی در سال های اخیر برای اداره مراسم حج مطرح شده که یکی از آن ها مشارکت کشورهای اسلامی در برگزاری این مراسم باشد و یا باید اداره مکه از حکومت یک کشور خارج شده و به یک کشور بین المللی تبدیل شود و همه کشورهای اسلامی در برگزاری مراسم حج دخالت داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: رژیم سعودی به واسطه مشکلات داخلی که دارد سعی می کند با مطرح کردن اینکه خادم الحرمین است و با جایگاهی که دارد به خود مشروعیت بدهد و اگر بخواهد حضور کشورهای دیگر را برای اداره مراسم حج بپذیرد این بی کفایتی خودش و نداشتن پشتوانه مشروعیتش بیشتر روشن می شود.

 

مفتاح با اشاره به اینکه آل سعود برای نجات حادثه دیده گان منا حتی اجازه ورود نیروهای خدماتی کشورهای دیگر را نداد، اظهار کرد: رژیم سعودی اداره مراسم حج را در انحصار خود می داند و به دیگران حق مشارکت در ان را نمی دهد.

 

کارشناس مسائل جهان اسلام در پایان گفت: کشورهای اسلامی باید با جدیت پیگیر این موضوع باشند که دولت عربستان پاسخگوی بی کفایتی های خود باشد و اجازه دهند سایر کشورهای اسلامی در برگزاری مراسم حج مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/