نوشت افزارهای «اسلامی ایرانی» دروازه تربیت نسلی مقاوم در برابر تهاجم فرهنگی
نوشت افزارهای «اسلامی ایرانی» دروازه تربیت نسلی مقاوم در برابر تهاجم فرهنگی
از سال 1391 با توجه به فرمایشات امام خامنه ای (حفظه الله)، توسط تعدادی از جوانان شهرستان سرخس مجموعه ای کامل از نوشت افزار های اسلامی و ایرانی در قالب نمایشگاه ها و فروش در کتابفروشی ها ایجاد شده است که الحمدالله با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد.

به گزارش نسیم سرخس، امام خامنه ای «حفظه الله» فرمودند: امّا آنچه نقطه‌ی مهم‌تر عرض من است، خطاب به جوانهایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّتهای فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من میخواهم بگویم آن جوانهایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استانهای مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی میکنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.دو کار اصلی و اساسی را کارگزاران باید انجام دهند:”یکی اینکه تولیدات فرهنگی سالم در زمینه های مختلف داشته باشند و دیگر اینکه از تولیدات مضر و به اصطلاح متاع و کالاهای مضر فرهنگی جلوگیری کنند.

 

من در یک جمله عرض بکنم: عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد

 

این بیانات رهبر معظم انقلاب هشداری برای مسئولان و مدیران فرهنگی جامعه است که البته امروز معیارهای فرهنگی و اسلامی در جامعه به شکل دیگری نمود پیدا کرده است. نوع پوششی که در جامعه وجود دارد و مردان و زنان هر روز با مد جدید غربی وارد اجتماع می شوند و از فرهنگ غرب الگو برداری می کنند.

 

امام خامنه ای (حفظه الله) همواره تأکیدات ویژه‌ای در حوزه اصلاح سبک زندگی داشته اند و در این راستا یکی از مهمترین ارکان ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، تعلیم و تربیت نسلی آگاه و دلبسته به هویت اسلامی و ایرانی است. به همین منظور باید از همه ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی که تولید نوشت افزارها یکی از این اقدامات است، استفاده کرد.

 

امروزه جنگ استکبار جهانی علیه کشورهای جهان سوم و کشورهای اسلامی رویکرد فرهنگی دارد و از طریق القای فرهنگ غرب به کشورهای اسلامی تلاش می کنند که اولاً آنچه را که مطلوب خودشان است در سراسر دنیا اشاعه دهند و از سوی دیگر آموزه های ارزشمند و معارف بسیار مترقی اسلامی را به مرور زمان و آهسته آهسته وبا یک حرکت خزنده از ذهن و فکر کودکان ونوجوانان ما خارج کنند. وقتی ذهن و فکر و باورهای نسلی با ارزش های القا شده از سوی آنان شکل  گرفت، زمینه برای حضور سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی آنان مهیا می شود و غرب تهاجم فرهنگی را بستر ساز سلطه همه جانبه خود می داند.

 

دشمن با خلق و ایجاد شخصیت های کارتونی که هریک نماینده فرهنگ و نگرش خاص غرب هستند سعی می کند توجه کودکان و نوجوانان را به سمت خود جلب کند، تا حدی که جامعه هدف این شخصیت های موهوم ساختگی را به عنوان قهرمانان آرمانی خود قلمداد کنند.

 

لوازم التحریر از جمله اقلامی هستند که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می شوند و متاسفانه چندسالی است که با شکل گیری شخصیت های کارتونی موج لوازم و وسایلی که منقش به تصاویر این شخصیت ها و قهرمانان توهمی شده کشورمان را در بر گرفته است. استفاده کودکان از لوازم تحریر غربی آنها را هر روز بیش از پیش با فرهنگ غرب آشنا کرده و از فرهنگ اصیل ایرانی دور می کند.

 

در این شرایط کشوری مثل ایران با پشتوانه فرهنگی و تاریخی غنی و با وجود اسطوره ها و شخصیت های بزرگ اینگونه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است و باید فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه صورت گیرد تا از چهره های نامناسب در پشت جلد دفترچه ها و سایر اقلام استفاده نشود و برای مقابله با چنین مسئله ای می توان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و با چاپ تصویر قهرمانان و شخصیت های محبوب ملی استفاده کرد.

 

حوزه نوشت افزار برای کودک و نوجوان از اهمیت بسزایی برخوردار است و کودکان از شخصیت های موجود روی این لوازم الگوبرداری می کنند اما متأسفانه تا کنون محصولاتی که در بازار وجود داشت طراحی کاراکترهای غربی بود که اوضاع خوبی را در این حوزه نشان نمی داد. از شخصیت های اجق وجق و دخترکان برهنه انیمیشن های غربی گرفته تا بازیگرهای چشم بادامی شرقی که در سایه غفلت متولیان فرهنگی در سال های اخیر لشگرکشی کرده و خاکریزهای لوازم التحریر را تسخیر کردند تا دفاتری با طرح های شدیداً غیر اخلاقی و برگرفته از فرهنگ غربی، تجارت خود را در میان غفلت نهادهای دولتی مسئول تا دولتی ترین مراکز و فروشگاههای لوازم التحریر هم گسترش دهند و تحریک کننده ترین و شرم آورترین طرح ها روی دفاتر مشق فرزندان این آب و خاک نقش ببندد.

 

از این رو برخی فعالان فرهنگی دغدغه مند، وارد این حوزه شدند و اقدام به طراحی های اسلامی و ایرانی برای نوشت افزارها کردند که در مرحله اول محدود و آزمایشی بود.

 

نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی در اقدامی فرهنگی به ترویج فرهنگ دینی و ایرانی می پردازد و به جای تولید لوازم التحریرهایی با نقش و نماهای بتمن و بن تن یا عروسک های باربی التزام به تولید نوشت افزارهایی با نقش و تصاویر شخصیت های کارتونی داخلی مثل کلاه قرمزی، دارا و سارا و یا عکس هایی از شهدای هسته ای، شهدای دفاع مقدس یا چهره های برجسته فرهنگی، ادبی و اجتماعی ایرانی دارد.

 

نمادهایی که در قالب لوازم التحریر در اختیار کودکان قرار می گیرد دو گونه کارکرد دارند، اول تأثیراتی است که در خود فرد استفاده کننده یعنی کودکان می گذارد.

 

شخصیت هایی که بر روی جلد دفاتر و نوشت افزارها قرار می گیرند به خودی خود به عنوان الگوها و اشخاصی که قابلیت کپی برداری و تقلید شدن دارند، توجه کودک را جلب می کنند به طوری که کودک سعی می کند خود را با این الگو و ارزش ها وفق داده و خود را به شکل آن شخصیت ها درآورد.

 

اهمیت شخصیت پردازی هایی که روی لوازم التحریر کودکان و نوجوانان صورت می گیرد، در واقع از طریق نوشت افزارها فرهنگ سازی در روح کودکان و نوجوانان صورت می گیرد که باعث می شود نحوه رفتار، پوشش و ارزش گذاری های آنها برگرفته از شخصیت هایی باشد که به طور مرتب با آن در تماس هستند.

 

کارکرد دوم این نمادها را برای کسانی است که از بیرون به جامعه ایرانی می نگرند و این نمادها اینگونه تداعی می کند که این شخصیت ها و کاراکترها نماد ایرانی ها هستند لذا لازم است یک شخصیت ملی و فرهنگی با ارزش های ایرانی و اسلامی پشت جلد کتاب ها تصویر شود که جان خود را در راه دفاع از ارزش های ملی و دینی از دست داده باشد و تمام عمر خود را معطوف خدمت به کشور کرده باشد.

 

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید امیدوار هستیم این نوشت افزارها با قیمت مناسبی که خواهند داشت راه را بر عرصه ورود غرب به کشورمان ببندند. این کار باعث می شود تا کشورمان بار دیگر با جنگ نرم که این بار از طریق تولید و واردات نوشت افزارهای غربی است, مبارزه و بار دیگر غرب را نابود کند.

 

حداقل کاری که مسئولان کشورمان می توانند انجام دهند تا فرهنگ غرب وارد کشورمان نشود و تصاویر روی لوازم التحریرها آثار مخربی بر اذهان کودکانمان نداشته باشد حمایت از تولید کنندگان داخلی و الگوسازی در این مورد و همچنین توزیع به موقع این نوشت افزارها در بازار است و از تولیدکنندگان و طراحان نوشت افزارهای داخلی حمایت کرده و با در اختیار قرار دادن مکان نمایشگاه و یارانه های اختصاصی فرهنگ استفاده از نوشت افزارهای ایرانی را افزایش دهد.

 

از سال ۱۳۹۱ با توجه به فرمایشات امام خامنه ای (حفظه الله)، توسط تعدادی از جوانان شهرستان سرخس مجموعه ای کامل از نوشت افزار های اسلامی و ایرانی در قالب نمایشگاه ها و فروش در کتابفروشی ها ایجاد شده است که الحمدالله با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد.

 

امسال هم با همت و پشتکار مضاعف این جوانان ۵۰ هزار انواع نوشت افزار اسلامی و ایرانی (دفتر، کیف، لوازم تحریر و…) در ۵ فروشگاه شهر و روستا توزیع تا بهتر و راحت تر در معرض دید و خرید همشهریان عزیز قرار گیرد.

 

گزارش: احمد معینی – نسیم سرخس

انتهای پیام/