رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که تحویل سامانه دفاع موشکی اس- ۳۰۰ روسیه به ایران، بر توانایی آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران در صورت لزوم، تاثیری نخواهد داشت.
 به گزارش نسیم سرخس، خبرگزاری فرانسه نوشت: مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز گذشته در سخنانی گفت: ما برای چندین سال در خصوص احتمال اینکه سامانه های دفاع موشکی به ایران فروخته شود، آگاهی داشتیم و در همه محاسبات خود این مساله را لحاظ کرده ایم.

آمریکا سالهاست که احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را در صورتی که دیپلماسی با شکست روبرو شود، مطرح کرده است. دمپسی افزود: گزینه نظامی با تصمیم روسیه برای عرضه سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس ۳۰۰ به ایران، ضربه نخواهد خورد.

وی گفت: گزینه نظامی که من به رئیس جمهور ارائه کرده ام- که هم برای ترغیب برای دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک بوده و هم اگر دیپلماسی با شکست روبرو شود-، همچنان دست نخورده باقی مانده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تازگی دستور لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران را صادر کرده است. این مساله با واکنش منفی آمریکا و رژیم صهیونیستی روبرو شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز گذشته در خصوص تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاع موشکی به ایران، تصریح کرد: سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ تهدیدی برای اسرائیل نیست و این سامانه تجهیزاتی دفاعی است.

پوتین گفت: هیچ دلیلی برای حفظ ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ وجود ندارد و ایران انعطاف پذیری کامل را نشان داده و تمایل آشکاری برای دستیابی به توافق بر سر برنامه اتمی داشته است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران، تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل نبوده، بنابر این مسکو تصمیمی یکجانبه گرفته است تا با همکاری شرکای خود تحریم ها را به طور کلی لغو کند.

پوتین تصریح کرد: اگر کسی نگران این مساله است که ما لغو تحریم ها را آغاز کرده ایم، پس باید به طور آشکار و روشن به همکاران خود بگویم که ظاهرا نمی دانند که فهرست تحریم های سازمان ملل شامل تحویل این سامانه های موشکی نمی شود. ما اجرای این قرارداد را به صورت یکجانبه لغو کردیم و اکنون پس از دستیابی به پیشرفت مثبت در مسیر برنامه اتمی ایران، دلیلی برای ادامه این ممنوعیت نمی بینیم.

پوتین در ادامه گفت: روسیه به فهرست کنونی تحریم های سازمان ملل احترام می گذارد. سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ هزینه ای بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار دارد ولی هنوز کسی چیزی بابت آن پرداخت نکرده است.

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/