هنوز جوهر توافق هسته‌ای ایران خشک نشده بود که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست همکاری با شورای همکاری خلیج فارس به منظور یکپارچه‌سازی سامانه دفاع موشکی آنها رونمایی کرد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: آرون استین، محقق دانشکده کینگ در لندن گفت هنوز جوهر توافق هسته‌ای ایران خشک نشده بود که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست همکاری با شورای همکاری خلیج فارس به منظور یکپارچه‌سازی سامانه دفاع موشکی آنها رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آمریکا با کشورهای عرب خلیج فارس و نیز اسراییل به منظور مقابله با تهدید موشکی ایران در درازمدت همکاری می‌کند.

وی گفت آمریکا برای استقرار سیستم هشدار زودهنگام شلیک موشک بالستیک با این کشورها همکاری می‌کند.

با این حال این کارشناس افزود برخی کشورهای عرب مخالف ایران در خلیج فارس به دنبال موشک‌های بالستیک برای مقابله با موشک‌های ایران هستند.

وی گفت ریاض از چین موشک بالستیک تهیه کرده است و امارات نیز برای خرید موشک‌هایی که قادر به شلیک به سوی ایران باشد تلاش می‌کند و هر دو کشور سیستم شلیک موشک کروز که بر روی هواپیماهای جنگنده تایفون و میراژ سوار می‌شود خریداری کرده‌اند.

استین گفت این خریدها از نظر آمریکا مناقشه‌ انگیز است زیرا ممکن است تخطی از پیمان کنترل فناوری موشک باشد.

وی گفت این خریدها که به تلافی موشک‌های پیشرفته ایران صورت می‌گیرد موجب به‌راه‌افتادن رقابت تسلیحاتی نظیر دوران جنگ سرد می‌شود.

استین در عین حال گفت آمریکا بعید است در درازمدت با افزایش همکاری با متحدان منطقه‌ای خود موجب افزایش تنش‌ها با ایران و دشمن‌کردن ایران با غرب شود.

انتهای پیام/م