میزی که از تغییر مدیران خسته شده است/ آموزش‌وپرورش سرخس؛ ۴ سال ۴ مدیر
میزی که از تغییر مدیران خسته شده است/ آموزش‌وپرورش سرخس؛ ۴ سال ۴ مدیر
تغییرات 4 ساله مدیران آموزش‌وپرورش سرخس در 4 سال اخیر این دل‌مشغولی را ایجاد می‌کند که آیا هدف این اداره در شهرستان سرخس اجرای وظایف ذاتی آن بوده و یا فقط تغییر مدیران در دستور کار مسئولان امر بوده است؟

به گزارش نسیم سرخس، تغییرات ۴ ساله مدیران آموزش‌وپرورش سرخس در ۴ سال اخیر این دل‌مشغولی را ایجاد می‌کند که آیا هدف این اداره در شهرستان سرخس اجرای وظایف ذاتی آن بوده و یا فقط تغییر مدیران در دستور کار مسئولان امر بوده است؟

 

سیاست زدگی و نفوذ جریانات سیاسی که امروز آموزش‌وپرورش سرخس گریبان گیر آن شده موجبات تغییرات مدیران را در ۴ سال متوالی چه در پست مدیریت و معاونان این اداره و چه در پست مدیریت و معاونان مدارس به دنبال داشته است.

 

انتخابات گذشته و پیش رو، وعده‌ها و قول‌های کاندیداهای انتخاباتی، نفوذ جریانات سیاسی، دخالت افراد ذینفع در انتصاب مدیران، نگاه طمع‌ورزی افراد و احزاب سیاسی به آموزش‌وپرورش سرخس و عدم نگاه جهادی را می‌توان از دلایل عمده تغییرات مدیران این اداره نام برد.

 

بر اساس ماده یک مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۶ تقویت و تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانش‌آموزان از طریق تبیین و تعیین اصول و معارف احکام دین مبین اسلام و مذهب حقه جعفری اثناعشری بر اساس عقل، قرآن و سنت معصومین (ع) از وظایف آموزش‌وپرورش است.

 

بر اساس ماده ۲ همین مصوبه، آموزش‌وپرورش باید برای رشد فضائل اخلاقی و تزکیه دانش‌آموزان بر پایه تعالیم عالیه اسلام، تبیین ارزش‌های اسلامی و پرورش دانش‌آموزان بر اساس آن‌ها، تقویت و تحکیم روحیه اتکال به خدا و اعتمادبه‌نفس، ارتقاء بینش سیاسی بر اساس اصل ولایت‌فقیه در زمینه‌های مختلف جهت مشارکت آگاهانه در سرنوشت سیاسی کشور، شناخت و شکوفا کردن و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت روح بررسی و تتبع و تحقیق و ابتکار و خلاقیت در تمام زمینه‌های علمی،‌فنی، فرهنگی و علوم بررسی با تأکید بر نفی روحیه مدرک‌گرایی، رشد دادن و تقویت روحیه عدالت پذیری و عدالت‌گستری و ظلم‌ستیزی و مبارزه با تبعیضات ناروا و حمایت از مظلومین و مستضعفین اقدام کند.

 

با نگاهی به مواد یک و دو و همچنین دیگر مواد «قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش‌وپرورش» مصوب مجلس شورای اسلامی تمرکز آموزش‌وپرورش باید بر روی تعلیم و تربیت دانش آموزان باشد نه اینکه بر روی تغییر پیاپی مدیران تلاش کند و اجازه رسیدن به ثبات کاری را به افراد ندهد.

 

متأسفانه وضعیت چند سال اخیر آموزش‌وپرورش سرخس نشان می‌دهد که مدیران اجازه رسیدن به ثبات کاری را ندارند و بیش از آنکه به فکر انجام وظایف قانونی خود باشند باید به فکر فردای خود باشند که آیا فردا صبح به‌عنوان مدیر در اداره فعالیت می‌کنند و یا باید به سالن جلسات بروند تا مراسم تودیع و معارفه‌شان برگزار شود.

 

شاید این گفته کمی طنزآمیز باشد اما گفتنش در اینجا مناسب است: «میز مدیر آموزش‌وپرورش سرخس نیز از تغییر مدیران خسته شده است.»

 

هرچند مدیران چند سال گذشته تلاش داشتند تا به اهدافی در راستای اهداف آموزش‌وپرورش برسند اما ظاهراً برخی افراد که مدیران وقت دلشان را زده بود، به آن مدیران اجازه رسیدن به اهدافشان را ندادند و تغییر سالانه مدیران را در دستور کار خود قراردادند تا شاید در این چند سال به اهداف سیاسی خود برسند.

 

داشتن نگاه‌هاى جریانى و سیاسى و حزبى و جناحى نیز در آموزش‌وپرورش از دیدگاه امام خامنه‌ای (حفظه الله) به‌عنوان یک سَم، شناخته‌ شده است که خواندن این بیانات می‌تواند تذکری باشد به کسانی که به فکر منافع سیاسی‌شان در آموزش‌وپرورش سرخس هستند.

 

امام خامنه‌ای «حفظه الله» درباره تغییر مدیران در آموزش‌وپرورش می‌فرمایند: «یک مسئله‌ى دیگر این است که مدیرانى که انتخاب می‌کنیم اهتمامشان به آن «مسئله‌ى اصلى آموزش‌وپرورش» باشد. داشتن نگاه‌هاى جریانى و سیاسى و حزبى و جناحى و این چیزها، براى آموزش‌وپرورش سَم است. ما در طول این سال‌های متمادى دورانى را دیدیم که به این چیزها اهتمام بیشترى شد و آموزش‌وپرورش خسارت یافت. مراقب باشید! جورى با مسائل گوناگون آموزش‌وپرورش برخورد بشود که مسئله‌ى مدیر هر بخش از این دستگاه عظیم و عریض‌وطویل، مسئله‌ى «آموزش» و «پرورش» باشد؛ تربیت انسان باشد، تربیت نیروى انقلاب باشد. برادران، خواهران، عزیزان! من همین‌جا عرض بکنم: اینکه ما تکیه می‌کنیم بر روى نیروهاى انقلابى و نیروهاى متدین، به خاطر این است که ما راه طولانى در پیش داریم؛ این ملّت راه طولانى در پیش دارد. هدفى که ما براى جمهورى اسلامى، بر اساس آموخته‌هاى عمومى انقلاب در نظر گرفتیم – «ما» که عرض می‌کنم، مراد این حقیر نیست؛ مراد، ملّت ایران و مسئولان انقلاب است؛ صاحبان انقلاب – آن هدف، هدف خیلى والایى است. هدف، ایجاد یک جامعه‌ى نمونه است. شما می‌خواهید در محدوده‌ى ایران عزیز – که ازلحاظ جغرافیایى در یک نقطه‌ى بسیار حسّاسى از دنیا هم واقع‌شده است – یک جامعه‌اى بسازید که به برکت اسلام و زیر پرچم قرآن، الگو باشد.»

 

بنابراین یکی از علل اصلی سیاست زدگی و تغییر پیاپی مدیران در آموزش‌وپرورش سرخس را می‌توان همان فراموش کردن اهداف عالی این نهاد و همچنین اهداف عالیه‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.

انتهای پیام/