سرخس، دشت ارغوان؛ اوج زیبایی رنگ ها در شمال شرق کشور
سرخس، دشت ارغوان؛ اوج زیبایی رنگ ها در شمال شرق کشور
طبیعت شمال شرق ایران به خصوص در شهرستان سرخس جلوه هایی ناب از کمال و اکمال نعمات الهی است که به بهترین شکل عشق به زیبایی را در منظر چشمان رهگذران ترسیم می کند.

به گزارش نسیم سرخس، طبیعت شمال شرق ایران به خصوص در شهرستان سرخس جلوه هایی ناب از کمال و اکمال نعمات الهی است که به بهترین شکل عشق به زیبایی را در منظر چشمان رهگذران ترسیم می کند.

 

منطقه ییلاقی و خوش آب و هوایی که پس از گذر از جاده زیبا و پر پیچ و خم مزداوند بر روی مسافران گشوده می شود. به دلیل چشم اندازهای زیبا و تپه ماهورهایی که از گل های شقایق وبنفشه کوهی، رنگین شده، بسیاری از مشتاقان را به خود جلب می کند.

 

بهار در ایران به راستی فصل تجدید حیات طبیعت است. عطر دل انگیز گل های بهاری و شکوفه ها همه جای ایران را فراگرفته است. جوانه ها از دل خاک سر بر آورده و سبزه ها چون مخملی سبز ، دشت ها و باغها را پوشانده اند. کوهستانها به گلستانی پر از گلهای وحشی رنگارنگ تبدیل شده و گلهای زرد و سفید و قرمز در میان چمن های سرسبز ، جلوه ای خاص به طبیعت بهاری بخشیده اند.سرزمین ایران، مجموعه ای از اقلیم های گوناگون را در این فصل از سال در خود جای داده و هر گوشه ای از آن، پذیرای مشتاقان طبیعت است.

 

مردم ایران به طبیعت که موهبتی الهی است و گردش در آن، علاقه ای خاص دارند. دیدن مناظر لذت بخش طبیعی ، به همراه تفکر و تدبر در قدرت و جمال خداوند، گوشه هایی از فواید حضور در طبیعت سرسبز و زیباست.

 

قرآن کریم، صحنه آفرینش را پرده نمایش جمال و شکوه خدا می داند و در بسیاری از آیات ، انسان ها را به گشت و گذار در طبیعت و تفکر در آن فرامی خواند تا آدمی متوجه تدبیر و رحمت و حکمت ژرف خداوند شود.
طبیعت شمال شرق ایران بخصوص در شهرستان سرخس جلو هایی ناب از کمال و اکمال نعمات الهی است که به بهترین شکل عشق به زیبایی را در منظر چشمان رهگذران ترسیم می کند.

 

منطقه ییلاقی و خوش آب و هوایی که پس از گذر از جاده زیبا و پر پیچ وخم مزداوند بروی مسافران گشوده میشود به دلیل چشم اندازهای زیبا و تپه ماهورهایی که از گلهای شقایق وبنفشه کوهی ، رنگین شده ، بسیاری از مشتاقان را به خود جلب می کند.
بهار سرخس به واقع دیدنی است، صدای دل انگیز آب خروشان چشمه ها، زیبایی خیره کننده دریاچه آبی رنگ بزنگان که تنها ابگیر طبیعی می باشد که در استان خراسان وجود دارد هر بیننده ای را به وجد می آورد. این دریاچه حدود هشتاد هکتار وسعت وعمق ان حد اکثر دوازده مترو حد اقل نه متر می باشد و در جنوب رشته کوههای هزار مسجد در فاصله حدود یکصدوسی کیلومتری جاده مشهد به سمت سرخس قرار دارد.

 

آب این دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و کف دریاچه تامین می شود و تاکنون ۳۳ گونه فیتو پلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده است، گاو و گوسفندان و سیاه چادرهای عشایر که به ییلاق آمده اند، شکوفه های درختان و لباس سبزی که دشت و دمن بر تن می کند، بوی بهشت را با تمام وجود احساس می کنی.
لباس بهاری دشت و ییلاقات شهرستان سرخس پر از گل های لاله و شقایق است، وجود این گلها  که در سرتا سر دشت سرخس پراکنده اند زیبایی خیره کننده ای دارد به طوری که نوروز هر سال بسیاری از بومیان منطقه و مسافران ترکمنی و ایرانی به شوق چیدن گل به این دشت سرازیر می شوند.
شهرستان سرخس تابلویی از زیبایی فصل بهار است به گونه ای که دشت، دمن، کوه، دریاچه، رود، چشمه و جنگل همه با هم همزمان با تولد بهار، لباس نویی به تن می کنند و طرحی زیبا از طبیعت در این تابلو می آفرینند.
مشاهده کوههای سر به فلک کشیده بزنگان با دریچه طبیعی  آن با آب زلال و گوارا، آبشارهای حیرت انگیز و جنگلهای طبیعی پسته وحشی از شگفتی های طبیعت در مناطق کوهستانی سرخس در شمال شرق ایران -است. منطقه سرخس به برکت باران این نعمت الهی به بهترین جلوه آراسته شده و بوته و گل و سنبل بر دامن پر چین و نگار آن نقش بسته است، پذیرای دوستداران طبیعت است . قدم به دامن زیبای طبیعت این بخش از سرزمین ایران که می گذاری، دشت، کوه و دره و چشمه سارها همنوا با رویش و آغاز سال نو سمفونی زیبای عشق را در طبیعت می نوازد و جانها را طراوتی خاص می بخشد. با دیدن زیباییهای طبیعی سرخس بیش از پیش مسحور عظمت بی پایان الهی می شویم.
کاروانسرایی  که در ۴۵ کیلومتری شهرسرخس است که در کهن‌ترین متون جغرافیای اسلامی از رباط به عنوان آبگینه یادکرده‌اند. طبق مدارک و متون تاریخی بانی بنای فعلی «شرف الدین ابوطاهربن سعدالدین عل القمی» است که مدتی حکومت مرو و سرانجام صدرات سلطان سنجر را برعهده داشت. باتوجه به کتیبه موجود بنای رباط به سال ۵۴۹ هجری قمری در زمان سلطان سنجرسلجوقی با مصالح آجر و گچ ساخته شده‌است و بی‌شک یکی از شاهکارهای هنر ایرانی به شمار می‌رود.
پل خاتون از آثار بسیار معروف و باستانی شهرستان سرخس است که در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکمنستان و افغانستان قرار دارد. در زیر این پل دو رودخانه کشف رود و هریرود به هم پیوسته و رودخانه تجن را تشکیل می‌دهند. بانی این آثار و هنر معماری، «خاتون» خواهر گوهر شاد بیگم آغا همسر شاهرخ شاه تیموری می‌باشد. این پل امروزه متروکه‌است.
این بنا در حاشیه جاده قدیم نیشابور-سرخس (جاده ابریشم) و شش کیلومتری جاده سرخس -مشهد بعد از تپه‌های کم ارتفاع روستای شورلق قرار دارد. شکل این رباط از دور به دژی بزرگ شبیه‌است از داخل به مانند یک کاخ جلوه می‌کند.
آرامگاه لقمان، بنایی عظیم وآجری در شهرستان سرخس در منتهی الیه شمال شرقی ایران است.این بنای آجری در فاصله بسیار کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. این بنا پس از هزار سال، هنوز ابهت و صلابت خود را حفظ کرده و در میان تل‌های خاکی بخش‌های مخروبهٔ ملحقات بنا گردن فرازی می‌کند.
امید آنکه با برنامه ریزی صحیح مسئولان و سرمایه گذاری در بخش گردشگری این شهرستان روزی شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی فراوانی در این خطه باشیم و  در سال ۱۳۹۴ «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» با هم برای آبادانی و شکوفایی شهرمان و کشورمان تلاشی مقدس را آغاز کنیم.
سعید امیرحمدی – کارشناس مدیریت فرهنگی

انتهای پیام/ب