چرا به‌رغم تاکید نظامیان ایرانی و نیز حمایت ناوگروه ارتش از این کشتی، در نهایت کشتی نجات به جای بندر حدیده، در جیبوتی پهلو گرفت؟

به گزارش نسیم سرخس ، ماجرای «کشتی نجات» ایران که سرانجام به جای بندر حدیده یمن، در جیبوتی پهلو گرفت، به معمایی تبدیل شد که افکار عمومی در ایران تشنه شنیدن دلایل این تغییر مسیر هستند. ایران ۲۵۰۰ تن کمک‌های اولیه خود به مردم مظلوم یمن را از طریق یک کشتی و با مدیریت هلال احمر به سمت ساحل این کشور اعزام کرد.

به گزارش «وطن‌امروز»، این محموله به‌رغم آنکه تلاش داشت مایحتاج اولیه بخشی از مردم بی‌دفاع یمن را در اختیار آنها قرار دهد، در واقع یک اقدام عملی برای شکستن محدودیتی بود که ائتلاف سعودی علیه مردم یمن به کار بسته بود. به‌رغم هشدارهای سعودی و درخواست‌های آنان برای بازرسی محموله این کشتی، اما مقامات ایرانی اعلام کردند به هیچ عنوان به اعضای این ائتلاف اجازه نزدیک شدن به کشتی نجات را نخواهند داد. مقامات نظامی ایران نیز به سعودی‌ها هشدار دادند در صورت اقدام علیه کشتی نجات، باید منتظر عواقب سنگین آن باشند. در این میان اما ناگهان وزارت دفاع آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که این کشتی ایرانی باید در جیبوتی پهلو بگیرد. در آن زمان کسی به این بیانیه وزارت دفاع آمریکا توجه نکرد اما در نهایت کشتی نجات در جیبوتی پهلو گرفت و محموله خود را تخلیه کرد تا این روزها شایعاتی مبنی بر فروش این محموله به تجار توسط دولت جیبوتی منتشر شود!

این تغییر مسیر باعث شد در ایران این سوال مطرح شود که چرا به‌رغم تاکید نظامیان ایرانی و نیز حمایت ناوگروه ارتش از این کشتی، در نهایت کشتی نجات به جای بندر حدیده، در جیبوتی پهلو گرفت؟ این معما روز گذشته با توضیحات تعدادی از پزشکان حاضر در کشتی نجات تا حدودی رمزگشایی شد. روز گذشته مراسم تجلیل از تیم پزشکی همراه کشتی نجات در سازمان بسیج جامعه پزشکی برگزار شد و در خلال این مراسم، توضیح داده شد که منشأ تغییر مسیر کشتی نجات به جیبوتی کدام نهاد بوده و اساسا با دستور چه کسانی، کشتی نجات در نهایت در جایی که آمریکایی‌ها گفتند، پهلو گرفت. به گزارش نسیم، در این مراسم، سلیمان حیدری، فوق‌تخصص جراحی قفسه سینه و یکی از پزشکان حاضر در کشتی نجات ماجرا را به صورت شفاف روایت کرد.  وی با اشاره به مزاحمت‌های کشتی‌های ائتلاف سعودی برای کشتی نجات ایرانی گفت: کشتی‌های حامی ائتلاف چندین بار در اطراف کشتی نجات حرکت کردند، در همین حین ناو البرز با پرچم ایران چندین بار دور کشتی نجات چرخید تا حمایت همه‌جانبه خود را به ناوهای ائتلاف نشان دهد و دیدن این صحنه یکی از افتخارات برای ایرانیان بود.

این پزشک عازم یمن ادامه داد: وقتی به «باب‌المندب» رسیدیم این پیغام دریافت شد که باید برای بازرسی کشتی به جیبوتی برویم. ما نیز از شنیدن این خبر خوشحال شدیم چرا که با انجام بازرسی هیچ بهانه‌ای باقی نمی‌ماند. حیدری با اشاره به معطلی ۲۴ ساعته کشتی نجات در آب‌های جیبوتی گفت: پس از ۲۴ ساعت کشتی پهلو گرفت و ۱۲ ساعت صبر کردیم اما پس از هماهنگی با تهران به این نتیجه رسیدند که کشتی باید به نماینده سازمان ملل تحویل شود. وی تأکید کرد: متأسفانه دوستان و مردان سیاسی ما که مذاکره را انجام دادند تنها اقلام امدادی از جمله آرد و برنج را در نظر گرفتند و هیچ اشاره‌ای به گروه متخصص و فوق‌تخصصی که برای خدمت‌رسانی به مردم مظلوم یمن اعزام شده بودند نکردند و ما مجبور شدیم به ایران بازگردیم.

این اظهارات صریح دکتر حیدری نشان می‌دهد با اراده سیاسیون داخلی، کشتی نجات ایرانی در بندر حدیده یمن پهلو نگرفت و در نهایت محموله این کشتی در جیبوتی، یعنی همانجایی که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود، تخلیه شد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله همچنین اظهار داشت: در این باره ۲ نوع برخورد وجود دارد؛ برخورد محافظه‌کارانه و مصلحت‌اندیشانه که صورت گرفت و از سطوح بالا تا پایین اعلام کردند که اعزام این کشتی کار خودسرانه‌ای بود که نباید انجام می‌شد. به گفته وی، برخورد دیگر بینش ایثارگرانه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب از خلبان هواپیما و شجاعت وی تقدیر به عمل آوردند. حیدری ادامه داد: ما می‌توانستیم مانند هواپیما به تهدیدها گوش نکنیم و به جای جیبوتی به الحدیده برویم چرا که در این صورت هم نقش تبلیغی بیشتری داشت و هم اقدام مصلحت‌اندیشانه مسؤولان باعث بازگشت ما به کشور نمی‌شد. تیم پزشکی و اصحاب رسانه از این مساله بسیار ناراضی بودند.

حیدری درباره عدم صدور ویزا برای پزشکان همراه کشتی نجات گفت: در ابتدا برای پزشکان ویزا صادر نشد و با عباراتی همچون اینکه شما حامی تروریسم هستید به پزشکان توهین شد. حیدری با اشاره به حضور یکی از همراهان آلمانی در کشتی نجات گفت: در آب‌های جیبوتی از سفارت آلمان به دنبال این فرد آلمانی‌تبار آمدند که به‌راحتی به جیبوتی رفتند، اما دبیر اول سفارت ایران در یک کشور میکروسکوپی ۸ ساعت در اسکله معطل نگه‌داشته شد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با اشاره به اینکه کشور جیبوتی همواره مورد حمایت ایران بوده و حتی یکی از بهترین ساختمان‌های این کشور را ایرانیان ساخته‌اند، گفت: اگر کشتی ما را مورد هجوم و حمله قرار می‌دادند بهتر از این بود که اینگونه بی‌حرمتی نسبت به ما صورت بگیرد.

رئیس‌جمهور جیبوتی: از ایران نمی‌ترسیم

«اسماعیل عمر غیلی» رئیس‌جمهور جیبوتی که کشورش به دلیل بحران یمن این روزها در صدر اخبار جنگ قرار دارد، در اظهاراتی معنادار به تمجید از عربستان سعودی پرداخت و در مقابل سخنان معناداری علیه ایران و حزب‌الله گفت. به گزارش «نسیم»، رئیس‌جمهور جیبوتی این سخنان را در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن بیان کرد. غیلی ابتدا از عربستان سعودی تمجید کرد و گفت روابط کشورش با عربستان «عالی و تاریخی» است و بزودی «توافقی امنیتی میان ۲ کشور امضا خواهد شد». او افزود: «جیبوتی تلاش‌های عربستان برای تثبیت ثبات در یمن را تایید می‌کند» اما درباره «اوضاع کنونی در این کشور که فضا را برای سازمان القاعده باز می‌کند تا کل منطقه را تهدید کند هشدار می‌دهد». غیلی «بهار عربی» را «فاجعه» (النکبه) خواند و گفت: [این] بهار نیست… زیرا عراق و تونس و لیبی و سوریه و یمن را نابود کرد. او حزب‌الله لبنان را فتنه بزرگ خواند و رزمندگانش را سربازان ایران توصیف کرد و گفت که روابط جیبوتی با ایران «بد» است و «جیبوتی تلاش می‌کند از شر آن (ایران) در امان بماند». رئیس‌جمهور جیبوتی دلیل حمایت ایران از جنبش انصارالله در یمن را این دانست که از آنان برای تسلط بر تنگه باب‌المندب استفاده کند. وی گفت که ایران در کشورش حضور ندارد و افزود: ما از ایران نمی‌ترسیم. این سخنان تامل‌برانگیز رئیس‌جمهور جیبوتی پس از نزدیکی اخیر ریاض به این کشور رخ داده است.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/م