پرداخت ۲ ماه از حقوق معوقه معدن کاران سرخسی تا دوشنبه آینده/ تعیین تکلیف مابقی معوقات یک ماه دیگر
پرداخت ۲ ماه از حقوق معوقه معدن کاران سرخسی تا دوشنبه آینده/ تعیین تکلیف مابقی معوقات یک ماه دیگر
در جلسه رسیدگی به مشکلات کارگران معدن زغال‌سنگ آق دربند سرخس، مقرر شد 2 ماه حقوق کارگران این معدن که هم‌اکنون 15 ماه و 15 روز معوقه حقوق دارند تا دوشنبه آینده نهم مهرماه پرداخت شود.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نسیم سرخس، عصر دیروز جلسه رسیدگی به مشکلات معدن کاران سرخسی از جمله معوقات حقوقی چندین ماهه آن‌ها با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، سرپرست فرمانداری سرخس، مدیرعامل شرکت معدن خاور (متولی معدن آق دربند سرخس) و نمایندگان کارگران معدن زغال‌سنگ آق دربند در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 

حسین غریب، سرپرست فرمانداری سرخس با تأکید بر اینکه معدن زغال‌سنگ آق دربند باید در تولید و اقتصاد شهرستان همیشه سرپا باشد، اظهار کرد: امروز با توجه به مشکلاتی که برای کارگران این معدن به وجود آمده، باید هرکدام از سهامداران به‌اندازه سهمشان پاسخگوی مطالبات کارگران و مشکلات معدن باشند.

وی افزود: بایستی با یک مدیریت جهادی از سوی هیئت‌مدیره این شرکت و بسترسازی که در جلسه ۱۳ مرداد امسال صورت گرفته، دغدغه‌های کارگران معدن هرچه سریع‌تر برطرف شود.

 

در ادامه غلامرضا محمدزاده مدیرعامل شرکت معدن خاور که از شهریورماه پارسال به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شده است، با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت ۱۶ میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: ۸۰۰ میلیون تومان تاکنون به بیمه دادیم که بدهی‌ها تقسیط شود.

 

وی تصریح کرد: همچنین هشت ماه حقوق، دو ماه عیدی و از ابتدای امسال هم تاکنون چهار ماه از حقوق کارگران پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت معدن خاور با اشاره به اینکه ۳۵۰ میلیون تومان ماهانه حقوق و حق بیمه کارگران است، بیان داشت: تولید ماهانه معدن حدود ۲۵۰ تن است که اگر این عدد به حدود ۸۰۰ تن نرسد، نمی‌توان توجیه اقتصادی برای ادامه کار داشت.

 

محمدزاده به برنامه شرکت برای پرداخت معوقات کارگران اشاره و اظهار کرد: با تصمیم هیئت‌مدیره و تدبیری که صورت گرفته تا دوشنبه هفته آینده نهم مهرماه، دو ماه از حقوق معوقه کارگران پرداخت می‌شود و پرداخت مابقی طلب آن‌ها به ترهین و یا فروش ساختمان شرکت در مشهد برمی‌گردد.

 

وی عنوان کرد: ۲۷ درصد سهامی که داشتیم را به آستان قدس به‌عنوان یکی از سهامداران شرکت وکالت دادیم و هم کانون اکثریت سهام در اختیار آستان قدس رضوی است و حاضریم به‌صورت رسمی و مکتوب سهام را به آستان قدس واگذار کنیم.

محمد سنجری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به جلسه رسیدگی به مشکلات معدن کاران سرخسی در ۱۳ مردادماه امسال اظهار داشت: مشکل اصلی شرکت معدن خاور مدیریتی است، چون اختلافاتی میان سهامداران وجود دارد و اگر قرار باشد مشکلات معدن آق دربند به‌صورت ریشه‌ای برطرف شود، بایستی اکثریت سهام به آستان قدس رضوی واگذار شود.

 

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که این شرکت بدهی دارد، نمی‌تواند مدیریت صحیحی بر فعالیت‌هایش داشته باشد، تصریح کرد: هیئت‌مدیره شرکت و کارگران باید تلاش کنند تا جلوی هر کاری که موجب تعطیلی معدن می‌شود را بگیرند و بهانه دست کسی ندهند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: تا زمانی که هیئت‌مدیره و کارگران معدن در کنار یکدیگر قرار نگیرند، مشکلات معدن حل نمی‌شود.

سنجری با تأکید بر پیگیری هیئت‌مدیره شرکت معدن خاور مبنی بر فروش و یا ترهین ساختمان این شرکت در مشهد بیان کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، قرار است تا دوشنبه هفته آینده نهم مهرماه، دو ماه از حقوق کارگران معدن پرداخت شود و ظرف مدت یک ماه آینده نیز بایستی تکلیف ساختمانی که موضوع محل تأمین مابقی معوقات است چه ترهین شود و یا به فروش برسد، مشخص شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: از محل فروش و یا ترهین این ساختمان بایستی با تصمیم هیئت‌مدیره و نمایندگان کارگران معدن (شورای کار معدن)، فرمانداری شهرستان و دستگاه‌های مربوطه و با نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، بخشی از آن صرف پرداخت مطالبات کارگران و بخشی هم برای حفظ اشتغال کارگر هزینه شود؛ یعنی معدن تا حدودی تجهیز شود تا ادامه حیات داشته باشد.

انتهای پیام/