شفافیت آرای نمایندگان باعث قوام بخشی به مجلس می شود/ موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس هستم
شفافیت آرای نمایندگان باعث قوام بخشی به مجلس می شود/ موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس هستم
نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس هستم، گفت: شفافیت آرای نمایندگان باعث قوام بخشی به مجلس می شود و هر نماینده ای فلسفه هر رای خود را توضیح می دهد.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره شفافیت آرای نمایندگان گفت: مقوله شفافیت یک بحث آن آرا است و یک بحث دیگر آن اصل قانون اساسی است که اموال و دارایی های مسئولان باید شفاف باشد و مقامات و مسئولان اموال و دارایی هایشان را در ابتدا و انتهای مسئولیتشان اعلام کنند.

 

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: مصوبه شفافیت اموال مسئولان مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و قرار شد یک آیین نامه اجرایی برای آن توسط قوه قضائیه تنظیم شود که آن آیین نامه اجرایی هنوز تنظیم نشده است به هرحال ما از شفافیت اموال و دارایی های مسئولان و مقامات استقبال می کنیم.

 

قاضی زاده هاشمی با اشاره به موضوع شفافیت آرا نمایندگان مجلس اظهار کرد: الان در برخی پارلمان های دنیا آرا نمایندگان راجع به همه  موضوعات و راجع به هر مصوبه و لایحه ای شفاف است و موضع گیری آنها مشخص است که چه کسی موافق است و چه کسی مخالف است البته این شاید ناشی از سیستم حزبی مجالس در دنیا است مجالس در دنیا یک قالب لیستی و حزبی دارند اما این در ساختار پارلمانی ما وجود ندارد.

 

وی عنوان کرد: عملا در پارلمان های ما جریان های سیاسی شکل گرفته قوی و مقتدری وجود ندارد؛ ده ها مورد داشتیم که نماینده ای با یک نگاه و تفکر خاص وارد مجلس شده اما در طول دوران نمایندگی اش مواضعش چرخش داشته و این ناشی از این است که ما یک نظام انتخاباتی و نظام سیاسی با ثبات و تحزبگرایانه تا جریان های تعریف شده شکل بگیرد نداریم.

 

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نبود یک نظام سیاسی با ثبات و تحزبگرایانه باعث شده که تصمیمات متناقض و متفاوت یا به عبارتی زیگزاگی در مواضع نمایندگان زیاد بشود و این مسئله یکی از موانع جدی شفافیت است زیرا مواضع مشخص نیست.

 

وی با بیان اینکه با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافق هستم، بیان کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان باعث می شودکه هر نماینده ای فلسفه هر رای خود را در هر جایی توضیح بدهد ما با این قضیه  شفافیت موافقیم و باید این موضوع به ساختار انتخاباتی ما هم برسد و افرادی که وارد مجلس می شوند و به یک باره دچار مواضع متعارض یا گوناگون نشوند و یک ثبات و استواری در رای و موضع گیریشان در همه جا وجود داشته باشد.

 

قاضی زاده هاشمی افزود: در عین حال طرح شفافیت آرای نمایندگان باعث می شود در طول دوران نمایندگی موکلین نمایندگان و مردمی که آن ها را به عنوان وکیل خودشان انتخاب کردند بر عملکرد آنان نظارت داشته باشند.

 

وی در پایان با بیان اینکه شفافیت آرا نمایندگان در قوام بخشی به مجلس نقش جدی دارد، گفت: در مجلس اگر موضوعات امنیت ملی و موضوعات خاصی باشد برای آن مجلس ساز و کار دارد و ساز و کار آن هم این است که جلسات به صورت غیرعلنی برگزار شود.

انتهای پیام/