«شایعه»، سودجویان صید غیرمجاز خفاش را به سرخس کشاند/ ارزش درمانی «بزاق» و «لانه» خفاش کذب است
«شایعه»، سودجویان صید غیرمجاز خفاش را به سرخس کشاند/ ارزش درمانی «بزاق» و «لانه» خفاش کذب است
رئیس اداره محیط زیست سرخس گفت: با توجه به انتشار اخبار کذب در فضای مجازی مبنی بر خواص و ارزش درمانی «بزاق» و «لانه» خفاش، عده‌ای افراد سودجو به دنبال صید غیرمجاز این پرنده در غارهای سطح شهرستان هستند.

موسی غلام‌زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اعلام این خبر اظهار کرد: در پی گزارش دوستداران محیط زیست و انتشار اخبار کذب در فضای مجازی مبنی بر خواص و ارزش درمانی لانه خفاش و بزاق خفاش و با توجه به وجود سه غار بزنگان، غار کرکس و غار مزدوران در شهرستان سرخس، پایش مستمر غارهای شهرستان در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست سرخس قرار گرفت.

 

رئیس اداره محیط زیست سرخس افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست در حین پایش مناطق موفق شدند دو نفر از صیادان غیرمجاز در مسیر غار بزنگان را قبل از صید غیرمجاز خفاش دستگیر کنند.

 

وی تصریح کرد: از متخلفان یک قبضه تفنگ بادی ۵٫۵ مجهز به دوربین، یک دستگاه چراغ‌قوه، یک دستگاه نردبان و یک عدد میله آهنی ساخته‌شده مخصوص برای درآوردن خفاش از شکاف صخره‌ها کشف و ضبط شد.

 

غلام‌زاده بیان کرد: عمل ارتکابی متخلفان با معرفی به مراجع قضایی، طبق ماده ۱۵ قانون شکار و صید به جرم شروع به شکار قابل‌تعقیب و مجازات است که متخلفان در صورت صید خفاش علاوه بر مجازات کیفری در قانون بابت صید هر قطعه خفاش باید مبلغ سه میلیون ریال جریمه پرداخت کنند.

 

رئیس اداره محیط زیست سرخس خاطرنشان کرد: خفاش‌ها از پستانداران ایران هستند که دارای توانایی پرواز و شبگرد هستند و در نواحی تاریک و به‌طور عمده در شکاف سنگ‌ها و غارها زندگی می‌کنند و لانه‌سازی ندارند.

 

وی اظهار داشت: به‌غیراز یک‌گونه خفاش ایران که میوه‌خوار است، مابقی حشره‌خوار هستند که با تغذیه از حشرات علاوه بر کنترل حشرات و آفات نقش مهمی در گرده‌افشانی گیاهان داشته و با کنترل حشرات و آفات نقش کلیدی در سلامت اکوسیستم دارند و همچنین فضولات خفاش‌ها غنی از مواد معدنی به‌ویژه نیتروژن است که در حاصلخیزی خاک کشاورزی به‌عنوان کود مفید است.

 

غلام‌زاده با تأکید بر اینکه ارزش درمانی و دارویی بزاق و لانه خفاش ایران هیچ‌گونه ارزش علمی و تحقیقاتی ندارد و کذب است، افزود: ارزش درمانی بزاق خفاش خون‌آشام طبق تحقیقات صورت گرفته از تشکیل لخته خون و سکته مغزی جلوگیری می‌کند که این‌گونه خفاش اصلاً در ایران وجود ندارد.

 

رئیس اداره محیط زیست سرخس تصریح کرد: نشر اکاذیب در فضای مجازی با عنوان ارزش درمانی لانه و بزاق خفاش باعث هجوم عده‌ای از افراد به غارها و محل زندگی خفاش شده است که علاوه بر ناامنی زیستگاه این حیوانات باعث نابودی و از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و نابودی تنوع زیستی کشور می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده افراد ناشناس و سودجو در مناطق به جرم تخلفات زیست محیطی مورد را به شماره ۳۴۵۲۹۹۴۹ و یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۸۲۲۳۹۷ در طول شبانه‌روز گزارش دهند.

 

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، در چند روز اخیر فیلم‌های جعلی در فضای مجازی در خصوص خواص درمانی بزاق و لانه خفاش دست‌به‌دست می‌شود و تبلیغ‌کنندگان مدعی شده‌اند که لانه خفاش‌ها را تا ۵۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌کنند.

انتهای پیام/