انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس با هدف «طرح صلح خاورمیانه»!/ ریشه تضعیف آمریکا در منطقه «بحران فلسطین» است
انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس با هدف «طرح صلح خاورمیانه»!/ ریشه تضعیف آمریکا در منطقه «بحران فلسطین» است
پیرمحمد ملازهی با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گفت: ترامپ و طرفدارانش با این حرکت به دنبال این هستند که اسرائیل را مجبور کنند مسئله طرح صلح خاورمیانه را آن طوری که مدنظر آمریکایی‌ها است، بپذیرد.

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به قدس شریف اظهار کرد: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود قول و قرارهایی را به اسرائیل، عربستان سعودی و کشورهایی که برای روی کار آمدن او از وی حمایت می‌کردند، داد و برخلاف روسای جمهور قبلی به این وعده‌ها عمل کرد.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: ازاین‌جهت محاسبات آمریکایی‌ها متفاوت است، یعنی شخصیت‌های واقع‌بین در دستگاه حکومتی آمریکا هم انتظار این را نداشتند که ترامپ به وعده‌هایی که داده عمل کند.

 

هیچ کشوری حاضر نشد با آمریکا در این حرکت همراهی کند

وی با طرح این مسئله که آیا این حرکت می‌تواند بقیه کشورها را تشویق کند که در کنار آمریکا سفارتشان را به بیت‌المقدس منتقل کنند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کشوری حاضر نشده با آمریکا در این حرکت همراهی کند، حتی کشورهای مهم اروپایی ازجمله انگلیس، فرانسه و آلمان که متحد آمریکا هستند، حاضر نشدند از این حرکت آمریکا پیروی کنند.

 

ملازهی با بیان اینکه کشورهای مهم اروپایی منتقد این حرکت آمریکا هستند، اظهار داشت: کشورهای اروپایی می‌دانند که واکنش این حرکت در جامعه اسلامی و در منطقه یک واکنش منفی خواهد بود.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا بیان کرد: آمریکا تلاش می‌کند که بقیه کشورها را به دنبال خودش بکشد، اما به نظر می‌رسد سایر کشورها نمی‌خواهند چشم‌بسته در خدمت آمریکا قرار بگیرند و موضوعی را مطرح کنند که حتی با منافع ملی کشورشان همخوانی ندارد.

 

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس با هدف «طرح صلح خاورمیانه»!

وی تأکید کرد: حرکت آمریکا در انتقال سفارتش به قدس شریف چون دنباله ندارد در مسائل خاورمیانه خیلی تعیین‌کننده نیست، اما مسئله دیگری وجود دارد که بسیاری از کارشناسان هم معتقدند که ترامپ خیلی حساب‌شده دست به این حرکت زده است و به دنبال این است که یک امتیاز به اسرائیل بدهد و از او درخواست کند طرح صلح خاورمیانه را آن طوری که هم منافع اسرائیل و هم منافع آمریکا تأمین شود، بپذیرد.

 

ملازهی عنوان کرد: ترامپ به دنبال این است مشکلی که ۷۰ سال است وجود دارد و کسی نتوانسته آن را حل کند، به نام خودش در تاریخ به ثبت برساند و با فشار بر اسرائیل او را مجبور کند کشوری حتی کوچک به نام فلسطین و در چهارچوب قواعد خودشان را بپذیرد تا مشکلات خاورمیانه کاهش پیدا کند.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت‌المقدس صرفاً در ارتباط با وعده‌های ترامپ نیست، بلکه اهداف کلی‌تری را در منطقه دنبال می‌کند، چون موقعیت آمریکا در منطقه خاورمیانه به‌شدت در حال تضعیف است.

 

ریشه تضعیف آمریکا در منطقه «بحران فلسطین» است

وی با اشاره به اینکه ریشه تضعیف آمریکا در منطقه خاورمیانه «بحران فلسطین» است، تصریح کرد: ترامپ و طرفدارانش در ذهنشان این می‌گذرد که با این حرکت و امتیاز بزرگی که به اسرائیل دادند، او را مجبور کنند که مسئله طرح صلح خاورمیانه را آن طوری که مدنظر آمریکایی‌ها است، بپذیرد.

 

ملازهی اظهار داشت: اسرائیل نتوانسته با کشورهای عرب به جمع‌بندی برسد که موجودیت او را بپذیرند، هرچند عربستان و امارات مناسباتی با اسرائیل دارند، اما بحث فقط بر سر دولت‌ها نیست، بلکه ملت‌های مسلمان چه عرب و چه غیر عرب اسرائیل را به‌عنوان یک رژیمی که تحمیلی است و غربی‌ها به‌زور او را به دنیای اسلام تحمیل کردند نمی‌پذیرند.

 

اسرائیل نتوانسته از خصلت تجاوزطلبی خودش فاصله بگیرد

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین در جریان انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس تصریح کرد: تناسبی بین حرکتی که ارتش اسرائیل کرد با تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین وجود ندارد و هیچ انسان منصفی نمی‌تواند بپذیرد اگر یک فلسطینی سنگی به مرز آهنینی که با بتن پوشیده شده پرتاب کرد را با کشتار پاسخ بدهند و تعداد زیادی انسان را قتل و عام کنند.

 

وی اظهار داشت: افکار عمومی دنیا نمی‌تواند اقدامات اسرائیل را بپذیرد و فلسطینیان هم هیچ‌گاه نمی‌پذیرند بر اساس قطعنامه‌هایی که وجود دارد مرز مشترکی با این رژیم داشته باشند، چون اسرائیل نتوانسته از خصلت تجاوزطلبی خودش فاصله بگیرد، بنابراین خیلی سخت است که بتوان یک راه‌حل سیاسی برای منطقه پیدا کرد.

انتهای پیام/