زیستگاه‌های آبی سرخس پایش شد/ «سرخس» کریدور مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی است
زیستگاه‌های آبی سرخس پایش شد/ «سرخس» کریدور مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: با توجه به اینکه «سرخس» کریدور مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی است، سالانه شاهد حضور هزاران گونه پرنده مهاجر در زیستگاه‌های آبی این شهرستان ازجمله سد دوستی و دریاچه بزنگان هستیم.

موسی غلام‌زاده در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با تشریح فعالیت‌های اداره حفاظت محیط زیست سرخس از ابتدای مهرماه امسال تاکنون اظهار کرد: فعالیت‌های اداره حفاظت محیط زیست سرخس در سه حوزه «محیط طبیعی»، «محیط انسانی» و «آموزش» است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس افزود: با توجه به وسعت مناطق تحت مدیریت این شهرستان به تعداد شش منطقه حفاظت‌شده و یک اثر طبیعی ملی به مساحت بیش از ۱۶۰ هزار هکتار و زیستگاه‌های آزاد، فعالیت‌های انجام شده در سه حوزه یاد شده تقسیم می‌شود.

 

دستگیری ۱۸ نفر به جرم شکار و چرای غیرمجاز

غلام‌زاده در تشریح فعالیت‌های بخش محیط طبیعی تصریح کرد: در بخش «محیط طبیعی» یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در حین گشت زنی و پایش در راستای پیشگیری از تخلفات زیست‌محیطی مناطق، موفق به دستگیری ۱۸ نفر به جرم شکار غیرمجاز و چرای غیرمجاز شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه برای ۱۱ فقره پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند که از این تعداد متخلف سه قبضه سلاح غیرمجاز و تعداد سه قبضه سلاح مجاز و تعدادی مهمات و سایر ادوات شکار و صید کشف و توقیف شده است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس افزود: همچنین در این راستا از یک صیاد بازگیر بوشهری یک بهله دلیجه و یک بهله لیل کشف و ضبط شد و از متخلفان دستگیر شده تعدادی لاشه و اجزای حیوانات وحشی از قبیل قوچ وحشی، آهو و گراز و باقرقره شکم سیاه با همکاری دستگاه‌های انتظامی و مرزبانی کشف و ضبط شد.

 

پایش مستمر صنایع و صدور ۱۵ فقره اخطاریه به صنایع آلاینده شهرستان

غلام‌زاده در ادامه به اقدامات اداره محیط زیست سرخس در حوزه «محیط انسانی» اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه علاوه بر پایش مستمر صنایع به تعداد ۵۲ مورد و صدور ۱۵ فقره اخطاریه به صنایع آلاینده، برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و رفع نواقص، تعداد ۱۱ مورد مجوز بهره‌برداری و ۱۰ واحد مجوز احداث واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی بعد از بازدید کارشناسی و عدم مغایرت احداث واحد با ضوابط و مقررات زیست‌محیطی صادر شده است.

 

وی یادآور شد: کارگروه پسماند در پایان هر فصل با موضوعات و مشکلات زیست‌محیطی با ریاست فرماندار شهرستان برگزار می‌شود.

 

برگزاری کلاس‌های زیست‌محیطی در مدارس، جوامع محلی و عشایری

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس به برنامه‌های آموزشی محیط زیست سرخس در جهت ارتقاء دانش و بینش زیست‌محیطی شهروندان اشاره و تصریح کرد: علاوه بر برگزاری مناسبت‌های زیست‌محیطی ازجمله برگزاری مناسبت هوای پاک و روز تالاب در سطح شهرستان، کلاس‌های زیست‌محیطی در مدارس، جوامع محلی و عشایری توسط اداره حفاظت محیط زیست سرخس برگزار شده است و این کلاس‌ها همچنان ادامه دارد.

 

زیستگاه‌های آبی سرخس پایش شد

غلام‌زاده در ادامه با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی از نقاط کشور بیان کرد: با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از نقاط کشور، پایش زیستگاه‌های آبی شهرستان با حضور کارشناس دامپزشکی و محیط زیست این شهرستان انجام شد.

وی افزود: همچنین پایش مستمر زیستگاه‌های شهرستان توسط یگان حفاظت محیط زیست در راستای جلوگیری از تخلفات شکار و صید و گزارش بیماری‌های حیات‌وحش به دامپزشکی شهرستان انجام می‌شود.

 

شهرستان سرخس کریدور مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس هدف از اجرای این پایش را پیشگیری و جلوگیری از شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان دانست و خاطرنشان کرد: در این پایش هیچ‌گونه تلفاتی از پرندگان آبزی و کنار آبزی به دلیل بیماری آنفلوانزا مشاهده نشد.

غلام‌زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان سرخس کریدور مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی است، سالانه شاهد حضور هزاران گونه پرنده مهاجر در زیستگاه‌های آبی شهرستان ازجمله سد دوستی، دریاچه بزنگان و استخرهای دلارامی هستیم و بیشتر گونه پرندگان مهاجر به شهرستان را طبق سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در زمستان حواصیل‌ها، باکلان، چنگر، اردک سرسبز و آنقوت تشکیل می‌دهند.

 

موزه حیات‌وحش سرخس در ساعات اداری پذیرای علاقه‌مندان است

وی در ادامه با اشاره به ۱۲ اسفند روز جهانی حیات‌وحش خاطرنشان کرد: به مناسبت ۱۲ اسفندماه روز جهانی حیات‌وحش، موزه حیات‌وحش اداره حفاظت محیط زیست سرخس در ساعات اداری پذیرای علاقه‌مندان به‌صورت رایگان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس بیان داشت: موزه حیات‌وحش شهرستان دارای گونه‌های جانوری متعددی از قبیل قوچ و میش، آهو، کَل و بز، پلنگ و سایر پستانداران و انواع پرندگان و خزندگان و حشرات بوده که بیانگر گونه‌های شاخص جانوری زیستگاه‌های شهرستان سرخس است.

 

غلام‌زاده افزود: بازدیدکنندگان با بازدید از این موزه علاوه بر گونه‌های جانوری با نوع زیستگاه‌های شهرستان نیز آشنا می‌شوند.

 

وضعیت جمعیتی گربه‌سانان نگران‌کننده است

وی هدف از احداث موزه‌های حیات‌وحش را آشنایی مردم با تنوع زیستی، گونه‌های شاخص جانوری و انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی برای دانش آموزان و دانشجویان عنوان کرد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس تصریح کرد: با توجه به وضعیت نگران‌کننده جمعیت گربه‌سانان و تأکید سازمان ملل در شعار امسال بر مشارکت مردمی برای حفاظت گربه‌سانان از تمامی مردم خواست در حفظ و حراست حیات‌وحش و تنوع زیستی و جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری طبق اصل ۵۰ قانون اساسی کوشا باشند.

 

«تخریب زیستگاه‌ها» و «شکار بی‌رویه» دو علت اصلی نابودی حیات‌وحش

غلام‌زاده تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه را از علل اصلی نابودی حیات‌وحش دانست و افزود: پلنگ، گربه پالاس، گربه جنگلی و وحشی از مهم‌ترین گربه‌سانان شهرستان سرخس هستند.

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی اولویت محیط زیست سرخس در سال ۹۷

وی آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدارس و جوامع محلی با موضوعات زیست‌محیطی ازجمله مدیریت پسماندها، آلودگی‌های زیست‌محیطی، معرفی تنوع زیستی و محیط زیست شهرستان و سایر موضوعات زیستی محیطی را از اولویت‌های اداره حفاظت محیط زیست سرخس در سال ۹۷ برشمرد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس در پایان از تمامی دوستداران محیط زیست خواست هرگونه تخلف شکار و صید غیرمجاز را به اداره محیط زیست شهرستان و یا سامانه ۱۵۴۰ گزارش دهند.

انتهای پیام/