عربستان با ۳ چالش «شاهزادگان و متنفذین سیاسی»، « مذهبی» و « اقتصادی» روبروست/ شرایط فعلی عربستان به یک نقطه غیرقابل‌تحلیل رسیده است
عربستان با ۳ چالش «شاهزادگان و متنفذین سیاسی»، « مذهبی» و « اقتصادی» روبروست/ شرایط فعلی عربستان به یک نقطه غیرقابل‌تحلیل رسیده است
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه محمد بن سلمان برای تغییر و تحول در خاک عربستان با سه چالش اصلی مواجه است، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های عربستان برای دخالت‌های بیشتر در منطقه و حمایت‌های او از گروه‌های تروریستی، شرایط فعلی این کشور به یک نقطه غیرقابل‌تحلیل رسیده است.

سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به اوضاع داخلی عربستان و آشفته‌بازار حکومت‌داری در نظام آل سعود اظهار کرد: با نگاهی به روندهای موجود در خاک عربستان سعودی برخی از موضوعات جلوه ویژه‌ای دارد که یکی از این موضوعات اقدامات اخیر محمد بن سلمان در ارتباط با شاهزادگان و درباریان پولدار این کشور پس از اتفاقاتی بود که در خصوص سعد حریری رخ داد.

 

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا افزود: با نگاهی به این اتفاقات مشاهده می‌کنیم که محمد بن سلمان در راستای توسعه اقتصادی عربستان مجبور شده تعدادی از شاهزادگانی که اکثریت آن‌ها هم به فساد مالی و اقتصادی متهم هستند را بازداشت کرده و در قبال آزادی آن‌ها مبالغ قابل‌توجهی دریافت کرده است.

 

وی تصریح کرد: سؤال اینجاست که آیا محمد بن سلمان با دریافت این پول‌ها از شاهزادگان متهم به فساد می‌تواند تحولاتی را که به آمریکایی‌ها قول داده انجام بدهد؟

 

صدرالحسینی ادامه داد: در پاسخ به این سؤال نباید فراموش کنیم که برای تغییر و تحول عمده در خاک عربستان محمد بن سلمان با سه چالش و مانع اصلی روبرو است.

 

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در تشریح این چالش‌ها اظهار داشت: محمد بن سلمان برای تغییر و تحول با سه چالش و مانع «شاهزادگان و متنفذین سیاسی»، «چالش مذهبی» و «چالش اقتصادی» مواجه است.

 

وی ادامه داد: محمد بن سلمان تلاش کرد با بازداشت شاهزادگان متهم به فساد بتواند هم آن‌ها را از جهت سیاسی مطیع خود کند و هم با دریافت پول‌های سنگین از آن‌ها بتواند مشکل اقتصادی‌اش را حل کند.

 

صدرالحسینی تصریح کرد: محمد بن سلمان مطلع است که احتمال بروز تشنجات سیاسی در کشور وجود دارد، اما با استفاده از دستگاه امنیتی و افزایش فشار سیاسی به مخالفان خود تلاش دارد هم از فروپاشی عربستان جلوگیری کند و هم بدین‌وسیله بتواند مشکلات موجود را حل کند.

 

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا بیان کرد: در شرایط کنونی عربستان به جزء مشکلات داخلی با کشورهای همسایه و هم‌پیمان خود نیز دچار مشکلات عدیده‌ای شده است و سؤال اینجاست که آیا حل مسئله داخلی عربستان می‌تواند او را از معضلات منطقه‌ای عبور دهد.

 

وی اظهار داشت: با توجه به اختلافات شدیدی که میان عربستان سعودی با قطر، کویت و تا حدودی با عمان به وجود آمده، عبور به‌سلامت عربستان از این شرایط بسیار دشوار است.

 

صدرالحسینی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود، اختلافات عربستان با کشورهای هم‌پیمان به‌خصوص بعد از فروپاشی شورای همکاری خلیج‌فارس بسیار دشوار است و نباید از خاطر برد که حتی کشورهایی مانند لبنان نیز در خصوص دخالت‌های عربستان واکنش منفی نشان دادند، همچنین تعدادی از وزرای کشور کویت نیز در ارتباط با دخالت‌های عربستان اظهارنظرهای تندی داشتند و برخی مسئولان سعودی و سفیر این کشور را در کویت انسان‌های غیرعادی نامیدند.

 

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه شرایط منطقه‌ای و داخلی عربستان سعودی بسیار دشوار است، عنوان کرد: در حقیقت به دلیل عدم توجه به مسائل منطقه‌ای و یکسونگری عربستان در سال‌های اخیر این کشور با کمبود شدید مالی مواجه شده و بودجه سال ۲۰۱۸ عربستان به‌شدت کاهش‌یافته و با کسری بودجه روبرو است.

 

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های عربستان برای دخالت‌های بیشتر او در منطقه و حمایت‌های او از گروه‌های تروریستی، شرایط فعلی عربستان را به یک نقطه غیرقابل‌تحلیل روبرو کرده است.

انتهای پیام/