مدیر امور منابع آب سرخس: سطح آب‌های زیرزمینی سرخس به‌شدت در حال افت است/ مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان: ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود
مدیر امور منابع آب سرخس: سطح آب‌های زیرزمینی سرخس به‌شدت در حال افت است/ مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان: ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود
مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب بیشتر از توان و ظرفیت آبخوان‌های آب‌های زیرزمینی شهرستان برداشت آب داریم، گفت: سطح آب‌های زیرزمینی سرخس به‌صورت سالانه به‌شدت در حال افت است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، ظهر امروز نشست خبری مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس با اصحاب رسانه در محل امور منابع آب این شهرستان برگزار شد.

 

کاظم جم، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: با توجه به بحران آبی که بیش از ۱۸ سال است در خراسان رضوی با آن درگیر است، یکی از مسائل مهمی که شرکت آب منطقه‌ای به آن توجه ویژه‌ای دارد، تعامل و اطلاع‌رسانی شفاف به بهره‌برداران است.

 

مصرف ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی

وی با تأکید بر اینکه امروز ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: اگر با بهره‌برداران تعامل نداشته باشیم، عملاً نمی‌توانیم بر این بحران آبی فائق بیاییم.

 

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به بارندگی‌های سال جاری تصریح کرد: از ابتدای سال آبی امسال که از مهرماه آغاز شده، ۱۱٫۸ دهم میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم که نسبت به سال آبی گذشته ۵۰ درصد کمبود بارندگی‌ها را شاهد هستیم و نسبت به بلندمدت ۳۳ ساله حدود ۸۰ درصد کمبود بارندگی را داریم که بر اساس این آمار با عمق فاجعه بحران آب روبرو هستیم.

 

جم بیان داشت: اعتقاد داریم همین آب‌هایی که در آبخوان‌های ما در سطح استان وجود دارد، اگر مدیریت بهتر بهره‌برداران به‌ویژه کشاورزان را داشته باشیم، می‌توانیم از این بحران آبی عبور کنیم.

 

مدیر امور منابع آب سرخس: ۱۵ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان سرخسی در شش ماهه نخست امسال اختصاص داده شد

در ادامه این نشست محمدرضا عبادی نژاد، مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب شهرستان اظهار داشت: در حوزه شهرستان سرخس دو رودخانه اصلی کشف رود و هریرود را داریم که رودخانه کشف رود از مشهد و قوچان سرچشمه می‌گیرد و به این سمت می‌آید و هریرود که از کشور افغانستان وارد می‌شود و پس از احداث سد دوستی آب این رودخانه در این سد ذخیره و مورداستفاده بخشی از آب شرب مشهد و بخشی از نیاز کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی موجب شده است که ورودی این دو رودخانه به سد دوستی کاهش پیدا کند و در برخی سال‌ها این ورودی به صفر برسد که به‌تبع آن میزان آبی که برای کشاورزی سرخس تخصیص پیدا کرده، چون وابسته به آورده رودخانه هریرود است، قطعاً در مدیریت مصارف آب ما را دچار مشکل می‌کند.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: در سال آبی ۹۶ با پیگیری‌های فرماندار شهرستان و نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی و نظر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، ۱۵ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی در اختیار کشاورزان شهرستان قرار دادیم که تا مهرماه امسال از آن استفاده کردند.

 

وجود ۴۰۰ حلقه چاه مجاز در سرخس

عبادی نژاد در ادامه به حوزه منابع آب‌های زیرزمینی شهرستان اشاره و عنوان کرد: در حوزه منابع آب‌های زیرزمینی ۴۰۰ حلقه چاه مجاز در سه دشت مطالعاتی سرخس، گنبدلی و آق دربند شهرستان داریم که از این تعداد ۲۵۰ حلقه چاه مصارف کشاورزی دارند.

 

وی بیان کرد: این چاه‌های مجاز بر اساس پروانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب برداشت مجاز آب دارند که متأسفانه به علت اینکه اراضی کشاورزی مستعد در شهرستان زیاد داریم و تعداد زیادی از مردم شهرستان به شغل کشاورزی مشغول هستند، شاهد گسترش برداشت از آب‌های زیرزمینی هستیم.

 

برداشت ۶۰ میلیون متر مکعب آب بیش از توان منابع زیرزمینی 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس تصریح کرد: امروز به‌جای ۱۲۰ میلیون مترمکعب برداشت آب که پروانه چاه‌های ما است در حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب برداشت آب داریم، یعنی بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب بیشتر از توان و ظرفیت آبخوان‌های آب‌های زیرزمینی شهرستان برداشت آب داریم و این برداشت‌ها موجب شده تا روند منفی را در بیلان آب‌های زیرزمینی داشته باشیم.

 

عبادی نژاد ادامه داد: این اضافه برداشت‌ها باعث شده که از سال ۷۰ دشت سرخس ممنوعه اعلام شود، چون سال‌به‌سال سطح آب‌های زیرزمینی افت کرده و کیفیت آب پایین آمده است و از ذخیره استراتژیک ما در بخش آب زیرزمینی کاسته شده است.

 

۲۳۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم/ انسداد ۶۶ حلقه چاه غیرمجاز

وی عنوان کرد: در کنار این چاه‌های مجاز که اضافه برداشت دارند، ۲۳۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم که تاکنون ۶۶ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس اظهار داشت: این چاه‌های غیرمجاز سال‌های سال مورد بهره‌برداری قرار گرفته و کسی مانع آن نشده و بسیاری از مشاغل و معیشت مردم به همین چاه‌های غیرمجاز وابسته شده است و درحالی‌که امروز برخورد با این چاه‌ها در قانون به‌درستی بر آن تأکید شده و مشخص و شفاف است، اما تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیار زیادی در سطح منطقه دارد که همیشه گریبان گیر امور منابع شهرستان بوده است.

 

عبادی نژاد در ادامه با بیان اینکه در سال آبی ۹۵-۹۶ ذخیره آب سد دوستی ۲۶۳ میلیون مترمکعب بوده است، افزود: به‌طور سالانه در محل‌های مختلف ۹۰ سانت تا ۱٫۵ متر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی را در شهرستان داریم که در پی آن میزان شوری آب نیز بالا رفته و این نشان از کاهش کیفیت آب‌های سطح منطقه سرخس را دارد.

وی با اشاره به اینکه سد دوستی بر تغذیه آبخوان زیرزمینی سرخس کمتر از ۱۵ درصد تأثیر دارد، عنوان داشت: امروز دچار یک خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی منفی بلندمدت شدیم، یعنی اگر نمودارهای بارندگی و آورده‌های رودخانه را در چند سال اخیر بررسی کنیم، می‌بینیم که در ۵ سال گذشته در طول یک سال فقط ۵۰ روز ورودی آب به سد دوستی داشتیم.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: امور منابع آب شهرستان در سال آبی ۹۵-۹۶ از اواسط اردیبهشت تا ابتدای خرداد برای حل بخشی از مشکلات مردم حدود یک ماه در کانال آب رها کرد و نزدیک به سه میلیون مترمکعب آب به‌صورت رایگان و بدون بستن هیچ قراردادی در اختیار مردم قرار داد.

 

سطح آب‌های زیرزمینی سرخس به‌صورت سالانه به‌شدت در حال افت است

عبادی نژاد تأکید کرد: امروز واقعیتی که غیرقابل‌انکار بوده این است که در منطقه سرخس سطح آب‌های زیرزمینی به‌صورت سالانه به‌شدت در حال افت است و کیفیت آب هم به‌موازات آن پایین آمده است.

 

وی اظهار کرد: از سال ۹۵ کنتورهای هوشمند را در شهرستان نصب کردیم و توانستیم تا حدودی میزان برداشت‌های چاه‌ها را کنترل کنیم و چیزی حدود ۱۰ میلیون مترمکعب از میزان برداشت‌های غیرمجاز چاه‌ها کاسته شده است.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس در پایان گفت: در سال آبی ۹۵-۹۶ مقدار ۱۵ میلیون مترمکعب آب از محل سد دوستی برابر حق آبه ای که کشاورزان داشتند بر اساس مجوز تخصیص به آن‌ها تحویل دادیم که امیدواریم با افزایش نزولات آسمانی در سال آبی ۹۶-۹۷ که از ابتدای مهرماه ۹۶ تا انتهای شهریور ۹۷ است، این مقدار آب را به کشاورزان تخصیص بدهیم.

انتهای پیام/