رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه واشنگتن متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است، مدعی شد که تهران باید اعتماد جامعه جهانی را جلب کند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از مهر، باراک اوباما در گفت و گو با شبکه خبری العربیه گفت: هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید شامل راهکارهایی برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش باشد. وی مدعی شد که تحریم ها تاثیراتی عمیق بر ایران بر جای گذاشته است.

اوباما درباره نشست کمپ دیوید تصریح کرد: توضیح دادیم که ایران مسلح به سلاح اتمی بسیار خطرناک‌تر خواهد بود اما هماهنگی های ما با کشورهای منطقه می تواند نگرانی های امنیتی این کشورها را از بین ببرد. رییس جمهور آمریکا افزود: برای رهبران کشورهای شورای همکاری توضیح دادم که حل و فصل پرونده اتمی به معنای حل و فصل تمام بحران‌های ایران نخواهد بود.

اوباما و رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در نشست پنجشنبه شب خود در کمپ دیوید توافق کردند سال دیگر نیز این نشست را برگزار کنند. رییس جمهور آمریکا در این گفت و گو نشست کمپ دیوید را «بسیار موفق» توصیف کرد و افزود: اهمیت تقویت روابط مشترک را به رهبران خلیج فارس تاکید کردم. ما با یکدیگر مساله مبارزه با تروریسم و چالش‌های منطقه‌ای را نیز به بحث گذاشتیم.

اوباما با بیان اینکه واشنگتن خود را متعهد می داند به پشتیبانی از هم پیمانان خود در منطقه ادامه دهد، از برگزاری رزمایش های جدید مشترک با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خبر داد. وی همچنین اوضاع در سوریه را بسیار پیچیده توصیف کرد و افزود که راه حلی سریع برای پایان دادن به بحران در این کشور وجود ندارد.

اوباما با اعتراف به این که دست تندورهای مخالف بشار اسد به خون آلوده است تاکید کرد : دلیل حمله نکردن جنگنده های ائتلاف به سوریه آن است که دولت سوریه بر اساس توافقات انجام شده در حال منهدم کردن تسلیحات شیمیایی است.

 

انتهای پیام/م