مصوبه مساعدتی آستان قدس برای «اراضی ۱۰۸۲ نفر» در سرخس/ اعتبارنامه رسمی به‌شرط واریز ۴۰ درصد حق تقدیمی اعطا می‌شود
مصوبه مساعدتی آستان قدس برای «اراضی ۱۰۸۲ نفر» در سرخس/ اعتبارنامه رسمی به‌شرط واریز ۴۰ درصد حق تقدیمی اعطا می‌شود
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی از مصوبه مساعدتی آستان قدس برای زارعین اصلاحات ارضی معروف به «اراضی 1082 نفر» در سرخس و اعطای اعتبارنامه رسمی به‌شرط واریز 40 درصد حق تقدیمی در راستای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری خبر داد.

غلامرضا رحمتی زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به سفر تولیت آستان قدس رضوی به سرخس گفت: در این سفر از طرح مساعدتی تعیین تکلیف تصرفات اهالی روستاهای شهرستان سرخس رونمایی شد و برای منازل مسکونی ۵۴ روستا با ۱۰ هزار و ۵۰۰ خانوار با جمعیت بالغ‌بر حدود ۵۰ هزار نفر با هر میزان مساحتی که تصرف داشتند در بافت و طرح هادی روستاها اعتبارنامه رسمی بدون حق تقدیمی صادر و تحویل می‌شود.

 

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی عنوان کرد: آستان قدس رضوی بابت حق تقدیمی از متصرفین بافت روستا که در طرح هادی هستند، هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند و اعتبارنامه را برایشان تنظیم می‌کند و فقط برای آنکه جریان وقف برقرار باشد اجاره‌بهای جزئی که عددش ناچیز است و قابل‌طرح نیست برای ده سال دوره اجاره دریافت می‌کند.

 

رحمتی زاده افزود: در اجرای این طرح برآورد رقم ریالی و میزان تصرفات اشخاص در آن ۵۴ روستا مبلغ ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که آستان قدس بدون دریافت وجه اعتبارنامه آن‌ها را صادر می‌کند.

 

وی بیان کرد: در کنار طرح مساعدتی تعیین تکلیف تصرفات اهالی روستاهای شهرستان سرخس، خدمات و طرح‌های عمومی نیز در شهر سرخس مانند طرح‌های ورزشی، آموزشی و مسکن نیازمندان اجرا می‌شود که در این طرح آستان قدس رضوی زمین اهدا کرده است.

 

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: حدود ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای طرح‌های آموزشی، ورزشی و مسکن نیازمندان برآورد ریالی انجام شده است که درمجموع در سفر تولیت آستان قدس رضوی به سرخس بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از آستان قدس رضوی برای رفاه مردم سرخس در نظر گرفته شده است.

 

رحمتی زاده خاطرنشان کرد: بخش دیگر مصوبه مساعدتی آستان قدس رضوی برای زارعین اصلاحات ارضی است که به‌موجب قانون ابطال رقبات اسنادشان از قوت افتاده و موقوفه به وقفیت برگشته است و آن‌ها تصرفاتی دارند در سرخس که به «۱۰۸۲ نفر» معروف است. درباره این‌ها هم آستان قدس رضوی یک مصوبه مساعدتی در راستای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری داشته است.

 

وی توضیح داد: اگر افراد در این طرح حاضر به تنظیم اعتبارنامه رسمی بشوند از پرداخت ۶۰ درصد حق تقدیمی ارزش ریالی اراضی زراعی که در تصرف دارند معاف هستند و فقط ۴۰ درصد را واریز می‌کنند و این میزان را نیز می‌توانند در مدت ۱۰ سال واریز کنند و در پی آن اعتبارنامه رسمی یا سند رسمی دریافت می‌کنند.

 

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی تأکید کرد: این مساعدت‌ها در نوع خودش بی‌نظیر است و یک اقدام مدیریتی در بهره‌مندی مردم و ماندگاری مردم در روستاها است و مردم می‌توانند با دریافت سند اعیانی از مزایای سند ملکی مانند دریافت تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

رحمتی زاده در پایان گفت: ایجاد منازل نیازمندان، منازل طلاب، اجرای طرح‌های فضاهای ورزشی و بازار اشتغال فصلی از برنامه‌های دیگر آستان قدس رضوی در سرخس است که باهدف توجه به رفع نیاز نیازمندان و اهالی شهرستان سرخس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ع