حذف دلار از تبادلات مالی اربعین بهانه‌ را از دست بازار سازها برای کسب درآمد بیشتر گرفت
حذف دلار از تبادلات مالی اربعین بهانه‌ را از دست بازار سازها برای کسب درآمد بیشتر گرفت
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه با حذف دلار از تبادلات مالی اربعین در وقت زائران صرفه‌جویی می‌شود، گفت: هرساله در ایام اربعین حسینی تقاضای برای تهیه دلار افزایش پیدا می‌کند و چون دلار را باید از طریق بازار آزاد فراهم کرد، این بهانه‌ای دست بازار سازها و دلارفروش‌ها می‌داد که درآمد بیشتری کسب کنند.

آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به حذف دلار از تبادلات مالی اربعین اظهار کرد: هرساله در ایام اربعین حسینی تقاضای برای تهیه دلار افزایش پیدا می‌کند و چون دلار را باید از طریق بازار آزاد فراهم کرد، این بهانه‌ای دست بازار سازها و دلارفروش‌ها می‌داد که درآمد بیشتری کسب کنند.

 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: در این خصوص خود دولت و بانک مرکزی هم در خریدوفروش دخالت نمی‌کرد و مطرح می‌کردند که این تقاضا هیجانی بوده و دو هفته بعد آرام می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه با حذف دلار از تبادلات مالی اربعین دیگر نیازی به تبدیل ریال به دلار نیست، تصریح کرد: با حذف دلار از تبادلات مالی اربعین فشاری بر بازار ارز وارد نمی‌شود و افراد می‌توانند با همین کارت‌های بانکی که در اختیار دارند هزینه‌های سفر خود را پرداخت کنند.

 

بغزیان خاطرنشان کرد: با حذف دلار از تبادلات مالی اربعین در وقت زائران نیز صرفه‌جویی می‌شود و اکنون‌که ارز مسافرتی با نرخ ارز مبادله‌ای نیست افراد دیگر نیازی به مراجعه به صرافی‌ها هم ندارند و با همان کارت‌بانکی می‌توانند به سفر زیارتی بروند.

 

۲۹ مهرماه بود که مجید آقابابائی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی از حذف دلار از تبادلات مالی اربعین خبر داد؛ وی گفت: با پیگیری‌های وزارت کشور وزارت امور خارجه و همکاری دولت عراق، اخذ دلار برای صدور روادید از زائرین اربعین حسینی از روز جاری حذف و هزینه روادید به ریال توسط سفارت کنسولگری‌های عراق و همچنین دفاتر موقت ١٢ گانه صدور روادید دریافت می‌شود.

 

آقابابائی افزود: این اقدام، زمینه‌ساز حذف دلار برای صدور روادید زائرین عتبات معلای عراق پس از اربعین نیز خواهد بود که با هماهنگی دو کشور و انجام مذاکرات، می‌توان به‌طور کامل مبادلات ارزی دو کشور در موضوع اخذ مبلغ روادید زائرین و وابستگی به دلار را در آن حذف کرد.

 

مجید آقابابائی خاطرنشان کرد: مبلغ کل پرداختی زائرین اربعین که شامل هزینه روادید، بیمه و هلال‌احمر و کارمزد شرکت‌ها و کارگزاران می‌شود یک‌میلیون و نه‌صد و نودوپنج هزار ریال است که زائرین صرفاً باید همین مبلغ را پرداخت کنند و از هرگونه پرداخت مازاد خودداری نمایند.

 

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در پایان تأکید کرد: برای اطمینان هم‌وطنان از اخذ روادید مطمئن، صرفاً به شرکت‌های معتبر و دارای مجوز که قبلاً اسامی آن‌ها اعلام شده است مراجعه کنند.

انتهای پیام/