صیادان پرندگان شکاری در سرخس دستگیر شدند
صیادان پرندگان شکاری در سرخس دستگیر شدند
اکیپ صیادان پرندگان شکاری در چاله زرد سرخس توسط یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان دستگیر شدند.

موسی غلام‌زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس گفت: با توجه به گزارش‌های دریافتی از دوستداران محیط زیست مبنی برحضور یک اکیپ صیادان پرندگان شکاری از شهرستان بوشهر در زیستگاه‌های چاله زرد، با برنامه‌ریزی صورت گرفته و دریافت نیابت قضایی در مخفیگاه شان دستگیرشدند.

 

رئیس اداره محیط زیست سرخس بیان کرد: با توجه به دستگیری  دو نفر صیاد در مخفیگاه و کشف و ضبط دو قطعه قمری و یک قطعه کبوتر و محرز بودن جرم؛ با اعتراف یکی از متخلفان کوخت شناسایی و از محل کوخت یک بهله دلیجه، یک بهله لیل، دو رشته تور و شفچه کشف و ضبط شد.

 

غلام‌زاده عنوان کرد: متخلفان روانه زندان شدند و طبق تبصره دو ماده ۱۳و بند الف و ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید علاوه بر مجازات حبس از سه ماه تا سه سال به پرداخت جزای نقدی از یک‌میلیون و هشتصدهزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد و بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست مبلغ۲۴۰میلیون ریال پرداخت خواهند کرد.

 

وی  گفت: احداث کوخت یکی از روش‌های صید پرندگان شکاری است که در این روش شکارچیان چاله‌هایی در سطح زمین حفر و سه رشته تور در اطراف کوخت تعبیه می‌کنند و با حضور در داخل چاله و باطعمه قرار دادن پرندگانی نظیر کبوتر، دلیجه و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری می‌کنند و درنهایت پرنده گرفتارشده در تور صید می‌شود؛ پرندگان شکاری ازنظر اکولوژیکی در طبیعت نقش بسیار مهمی دارند و با قرار گرفتن در رأس هرم غذایی کنترل‌کننده جوندگان هستند.

 

رئیس اداره محیط زیست سرخس توضیح داد: پرندگان شکاری باارزش و کمیاب شاهین، بالابان و بحری پس از صید در بازارهای جهانی خصوصاً بین شیوخ کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و عربستان سعودی به بهای گزافی خریدوفروش می‌شوند و این سرمایه و ثروت ملی از کشورمان خارج می‌شود و نسل این ‌گونه‌های باارزش با شکار بی‌رویه منقرض خواهد شد؛ طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ و حراست این سرمایه خدادی و ثروت ملی وظیفه همگانی است.

 

غلام‌زاده در پایان با تشکر از دستگاه قضایی شهرستان در برخورد با متخلفین محیط زیست اعلام کرد: یگان حفاظت محیط زیست با پایش زیستگاه‌های شهرستان با متخلفین و متجاوزین محیط زیست به‌شدت برخورد خواهد کرد و از مردم می‌خواهیم هرگونه تخلف زیست‌محیطی را به اداره محیط زیست سرخس با شماره ۳۴۵۲۹۹۴۰ و۰۹۱۵۹۸۲۲۳۹۷ اطلاع دهند.

انتهای پیام/