عمده تحریم‌ها ناشی از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه آمریکاست/ برجام را نمی‌توان به شکل «۱+۴» ادامه داد
عمده تحریم‌ها ناشی از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه آمریکاست/ برجام را نمی‌توان به شکل «۱+۴» ادامه داد
نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نمی‌توان برجام را به شکل «1+4» ادامه داد و به ثبات آن در طولانی‌مدت امیدوار بود، گفت: اگر آمریکا از برجام اعلام خروج کند اروپا به دلیل اینکه حجم مبادلاتش با آمریکا ده‌ها برابر با ایران است، قطعاً در عرصه تجارت جهانی ارتباط اقتصادی‌اش با آمریکا را ملاک و معیار قرار می‌دهد.

سید احسان قاضی‌زاده ‌هاشمی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به خروج احتمالی آمریکا از برجام اظهار کرد: برجام یک توافق چندجانبه است که اجزای متعددی دارد و یکی از اجزای اصلی آن این بود که ایران میزان غلظت بالای تولید اورانیوم را کاهش بدهد و برخی از آن‌ها را به خارج از کشور بفرستد و به‌نوعی در قبال برداشتن تحریم‌های ثانویه توافق بشود.

 

بخش تعهدات ایران در برجام انجام شده است

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش تعهدات ایران در برجام به اذعان آژانس انجام شده و نظارت‌ها و بازرسی‌ها و سیاست‌های کنترلی به‌صورت نوبه‌ای از تأسیسات هسته‌ای انجام می‌شود و بازرسان آژانس همیشه در رفت‌وآمد بوده و هستند.

 

وی تصریح کرد: دولت آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ بر اساس شعارهای تبلیغاتی که داده، به دنبال این است که به‌نوعی از برجام خارج شود و اخیراً نیز این مسئله را بر عهده کنگره گذاشته و همچنان در حال نفی سیاست‌های دموکرات‌ها است.

 

عمده تحریم‌ها ناشی از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه آمریکاست

قاضی‌زاده ‌هاشمی با تأکید بر اینکه باید بدانیم برجام شامل تمام اجزایش می‌شود، اظهار داشت: مذاکرات برجام ۱+۵ بوده است و عمده تحریم‌ها، تحریم‌هایی است که ناشی از سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه آمریکاست، به‌خصوص تحریم‌های بانکی و اینکه مرکز عمده تراکنش‌ها و اقدامات بانک‌های جهانی در داخل کشور آمریکا صورت می‌گیرد.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بسیاری از اقدامات کمپانی‌های بیمه‌ای و حمل‌ونقل‌های جهانی و به‌خصوص اقدامات بانکی در آمریکا صورت می‌گیرد، اضافه کرد: بسیاری از کالاها مانند هواپیماهایی که ایران خریداری کرده یا صنایع بالادستی که در آمریکا قرار است جزئی از آن تولید شود و یا سرمایه آمریکایی‌ها در روند تولید آن است نیازمند مجوز «اوفک» است که صدور این مجوز نیز نیازمند مجوزهای بالادستی خزانه‌داری آمریکا است.

 

وی عنوان کرد: نمی‌توان در ماهیت یک تفکیک عینی قائل شد به این دلیل که سیاست‌های تجارت جهانی آمریکایی‌ها را در بسیاری از اقدامات جهانی دخیل کرده است.

 

 برجام را نمی‌توان به شکل «۱+۴» ادامه داد

قاضی‌زاده‌ هاشمی تصریح کرد: ممکن است در برخی از رتبه‌های درجه دو و سه اروپایی‌ها استقلال لازم را داشته باشند یا بتوانند تصمیم‌سازی‌های مستقلی را اتخاذ کنند، یا کارهای پایین‌دستی را ایران بتواند با اروپا انجام داد، اما این اقدامات با ماهیت برجامی که مدنظر بود کاملاً در مغایرت است.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام نمی‌توان این توافق را به شکل ۱+۴ ادامه داد و به ثبات آن در طولانی‌مدت امیدوار بود.

 

وی تصریح کرد: اگر آمریکا از برجام اعلام خروج کند و فشار مضاعفش را بر کشورهای اروپایی بیاورد، اروپا به دلیل اینکه حجم مبادلاتش با آمریکا ده‌ها برابر با ایران است، قطعاً در عرصه تجارت جهانی و اقتصاد بین‌الملل به‌صورت ترجیحی ارتباط اقتصادی‌اش با آمریکا را ملاک و معیار قرار می‌دهد.

 

اقدامات متقابل را در صورت خروج آمریکا از برجام اتخاذ می‌کنیم

قاضی‌زاده ‌هاشمی با اشاره به اقدامات متقابل جمهوری اسلامی در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام بیان کرد: در صورت تصمیم کنگره آمریکا، مجلس شورای اسلامی با جدیت و بر اساس قوانین و ضوابط موجود، موضع متناسب و متقابل را اتخاذ می‌کند.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام برای اقدام متقابل، قوانین لازم را پیش‌بینی کرده است و نظارت‌های لازم را بر اجرای درست این توافق دارد.

انتهای پیام/