ضرورت ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در مساجد/ هیچ روستایی در سرخس فاقد مسجد نیست
ضرورت ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در مساجد/ هیچ روستایی در سرخس فاقد مسجد نیست
دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد سرخس با تأکید بر ضرورت ایجاد قرارگاه فرهنگی در مساجد گفت: در شرایطی که دشمن تمام ظرفیت‌های خود را برای از بین بردن اسلام ناب محمدی با تشکیل جبهه به میدان آورده است، وظیفه ما هم در عرصه فرهنگ همچون عرصه جنگ میدانی ایجاد جبهه و یا همان قرارگاه فرهنگی است.

حجت‌الاسلام داوود حمیدی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به ۳۰ مرداد روز جهانی مساجد اظهار کرد: مساجد از مهم‌ترین و باسابقه‌ترین مراکز ادیان الهی به‌خصوص در دین مبین اسلام هستند.

 

دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد سرخس افزود: با توجه به اهمیت مسجد در دین اسلام و در سنت حضرت رسول اکرم (ص) و کارکردهای مسجد در بیان و عملکرد اهل‌بیت (ع) بسیاری از این کارکردها مغفول مانده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، غفلت از ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در مساجد است.

 

وی تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری قرارگاه فرهنگی یعنی ایجاد اتحاد و همدلی در بین نیروهای فرهنگی و انتقال آن به جامعه و همچنین یعنی ایجاد مجموعه‌های خودجوش مردمی که در کار فرهنگی دارای ویژگی‌های است که باید تبیین شود.

 

ضرورت ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در مساجد

حجت‌الاسلام حمیدی بیان داشت: در شرایطی که دشمن تمام ظرفیت‌های خود را برای از بین بردن اسلام ناب محمدی با تشکیل جبهه به میدان آورده است، وظیفه ما هم در عرصه فرهنگ همچون عرصه جنگ میدانی ایجاد جبهه و یا همان قرارگاه فرهنگی است تا با تجمیع همه ظرفیت‌ها و امکانات و تجربیات و استعدادها از عظیم‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌ها یعنی جوانان و نوجوانان در مقابل جبهه ناچیز شیطان و ایادی آن بتوانیم از این نبرد پیروز بیرون بیاییم.

 

دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد سرخس تأکید کرد: اگر بخواهیم در مقابل این جبهه کار کنیم باید تنوع، ابتکار، انگیزه و برنامه داشته باشیم، یعنی کارمان هدایت‌شده باشد و این نمی‌شود مگر با تشکیل جبهه؛ بنابراین از افراد و حتی مجموعه‌ها به‌تنهایی کار برنمی‌آید و باید یک کار وسیع انجام داد.

 

مشارکت مردم در کارهای فرهنگی

وی اظهار داشت: کار فرهنگی هم جز با حضور مردم امکان ندارد؛ یعنی ابتکارات مردم خیلی از کارها را می‌کند و راه جذب مردم محبت است، درست همان شیوه رسول‌الله و با شاخصه‌های محبت و اخلاص و پشتکار که سبب شد عرب جاهلی را به اسلام دعوت کند.

 

حجت‌الاسلام حمیدی اضافه کرد: در وصیت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به مالک اشتر نیز در آن فرمان معروف آمده است که عامه مردم، توده‌های مردم را بیاور، آن‌ها هستند که دلشان با خدا آشناتر و مأنوس‌تر است و در خدمت اهداف خدایی بیشترند.

 

دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد سرخس عنوان کرد: تمامی کسانی که دلسوز اسلام و انقلاب هستند برای تداوم کار و جلوگیری از معضلات از اختصاصی کردن مساجد و تکیه‌ها و حسینیه‌ها و اماکن عمومی باید جلوگیری کنند.

 

آداب تشکیل قرارگاه فرهنگی

وی با اشاره به آداب تشکیل قرارگاه فرهنگی افزود: اخلاص، هدف‌دار بودن، داشتن پشتوانه فکری محکم (قران و نهج‌البلاغه)، تنوع، تداوم، کار تمیز، رصد برنامه‌های دشمن و شیوه صحیح برخورد با آن برنامه داشتن در کار سبب می‌شود که ما همیشه چندین برابر ریزش‌ها، رویش داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام حمیدی توجه به خودسازی را از مهم‌ترین خصوصیات افراد تشکیل‌دهنده قرارگاه فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: افراد تشکیل‌دهنده قرارگاه یعنی همان خادمان مردم و مسجد باید هم خودشان و هم زیرمجموعه‌هایشان را به خودسازی سوق دهند.

 

دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد سرخس بیان کرد: اگر ما در نبرد بابت درونی و شیطان درونی پیروز باشیم، در همه عرصه‌ها پیروزیم؛ اگر آنجا شکست خوردیم و مغلوب شدیم در این میدان‌ها به پیروزی نمی‌رسیم، بنابراین مراقبت از خود و تقویت تقوا و پرهیزگاری و پاک‌دامنی از مهم‌ترین شاخصه‌های افراد این مجموعه باید باشد.

 

مبنای خدمت در مسجد و قرارگاه «اخلاص» است

وی مبنای خدمت در مسجد و قرارگاه را «اخلاص» دانست و خاطرنشان کرد: مبنای خدمت در مسجد و قرارگاه فرهنگی باید اخلاص و خدمت همراه با اخلاق اسلامی باشد و سعی شود هیچ انگیزه دنیایی افراد مجموعه را به خود مشغول نکند و راه جلوگیری از خودمشغولی به انگیزه‌های دنیوی رقابت در امور معنوی باشد.

 

حجت‌الاسلام حمیدی تصریح کرد: در تدین و تعهد اسلامی هرچه می‌شود باید پافشاری کرد و انس همراه با تدبر کتاب زندگی «قرآن» راهنمای مسیر در این مجموعه‌ها باشد.

 

دبیر مرکز رسیدگی به امور مساجد سرخس تأکید کرد: همه مساجد ما با ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی باید یار و یاوری برای ولایت‌فقیه و زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشند.

 

هیچ روستایی در سرخس فاقد مسجد نیست

وی در ادامه با اشاره به ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی در برخی مساجد سرخس اظهار کرد: در شهرستان سرخس در تعدادی از مساجد قرارگاه فرهنگی ایجاد شده که همه مجموعه‌های فعال در مسجد در خصوص برنامه‌های مسجد و محله مسجد باهم همفکری و همکاری دارند.

 

حجت‌الاسلام حمیدی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ روستایی در شهرستان سرخس فاقد مسجد نیست، اما مساجد ناقص وجود دارد که با کمک خیرین ان شاء الله به‌زودی تکمیل می‌شود.

انتهای پیام/