گسترش بازار اصلی از الزامات توسعه اقتصادی شهر سرخس است
گسترش بازار اصلی از الزامات توسعه اقتصادی شهر سرخس است
کارشناس معماری و طراحی شهری اظهار کرد: گسترش بازار اصلی و ایجاد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خرد و کلان از الزامات توسعه اقتصادی شهر سرخس است.

حیدر حیدری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به مفهوم پایداری در مسائل شهری گفت: پایداری مفهومی پویاست و تأکید بر بهره‌گیری از منابع در یک حالت ماندگار دارد، اما مهم‌ترین بحثی که در ارتباط با پایداری مطرح می‌شود، مربوط به طراحی پایدار است.

 

این کارشناس معماری و طراحی شهری بیان کرد: طراحی پایدار مهم‌ترین ابزار برای دستیابی به پایداری است و آن نوعی طراحی مردمی است که کیفیت فضاهای طراحی‌شده در آن اهمیت ویژه‌ای دارد و بدون تردید، کیفیت مطلوب بدون توجه به طبیعت و محیط زیست فراهم نمی‌شود.

 

حیدری افزود: ازآنجاکه پایداری و ماندگاری خود فضا به‌عنوان یک پدیده مدنظراست، بنابراین ساختن با کیفیت بالا، استفاده از مصالحی با قابلیت ماندگاری طولانی نیز باید در نظر گرفته شود و رسیدن به چنین شرایطی با استفاده از مدیریت کارآمد و به‌کارگیری آخرین فناوری‌ها صورت می‌گیرد.

 

کیفیت، امنیت و آسایش از مهم‌ترین اهداف طراحی پایدار

وی با تأکید بر اینکه دستیابی به استانداردهای بالای کیفیت، امنیت و آسایش که درواقع سلامت انسان‌ها را تأمین می‌کند، از مهم‌ترین اهداف طراحی پایدار است، عنوان کرد: این نکته را نباید نادیده گرفت که بهره‌گیری از تجربیات گذشتگان در بهبود کیفیت طراحی، راهگشای دستیابی به طراحی پایدار خواهد بود.

 

این کارشناس معماری و طراحی شهری اظهار کرد: شهرها، جایگاه اصلی فعالیت‌های انسانی هستند و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع طبیعی نیز به شمار می‌روند، بنابراین رسیدن به بالاترین پایداری ممکن در شهرها امری حیاتی است.

 

حیدری ادامه داد: پایداری شهری صرفاً مربوط به مقولات زیست‌ محیطی نیست، بلکه رسیدن به پویایی اقتصادی و برابری اجتماعی ازجمله موارد مهم در این زمینه به شمار می‌روند؛ بااین‌حال، پایداری شهری هنوز بسیار جوان است و زمینه‌های اولیه آن در حال شکل‌گیری است.

 

گسترش بازار اصلی از الزامات توسعه اقتصادی شهر سرخس است

وی خاطرنشان کرد: از سویی مسائل مربوط به حمل‌ونقل شهری همواره جایگاه مهمی در مباحث شهر پایدار داشته است، بنابراین در طراحی شهری پایدار برای ساختار جدید شهری، گونه‌ای از شبکه حمل‌ونقل انتخاب می‌شود که قادر باشد تعادل موزونی را میان الزامات توسعه اقتصادی مانند گسترش بازار اصلی شهر سرخس و ایجاد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خرد و کلان، حفاظت زیست‌محیطی و تضمین کیفیت زندگی آینده مردم سرخس را برقرار سازد.

 

کارشناس معماری و طراحی شهری بیان کرد: ترکیب و تجمیع مناسب کاربری‌ها، در کاهش نیاز به سفر نقش مهمی دارد و بازدهی حمل‌ونقل را افزایش داده و بر پیاده‌روی تأکید می‌کند؛ پیاده راه‌ها به‌عنوان بهترین بستر حیات شهری مطرح هستند و متناسب با میزان مطلوبیت پیاده راه‌ها از حیث ایمنی و کاربری موجود در آن‌ها، می‌توانند محلی باشند که شهر در آن‌ها به نمایش در می‌آید.

 

حیدری افزود: درواقع پیاده راه‌ها حضور طولانی‌تر مردم در محیط شهری را فراهم می‌کنند و در فضای پیاده راه امکان ملاقات، گفتمان و تبادل افکار و نظریات با انواع سلیقه‌ها از هر طبقه به‌دوراز هرگونه خطر ناشی از وسایل نقلیه و در محیطی ایمن به‌گونه‌ای مطمئن فراهم می‌شود که ما این الگوها را در مفصل چهارراه اصلی شهر بیشتر می‌بینیم.

 

انرژی، طراحی و توسعه، بوم، شکل فضایی و تحرک، ابعاد کلیدی شهر پایدار

وی در ادامه ابعاد کلیدی شهر پایدار را برشمرد و اظهار داشت: ابعاد کلیدی شهر پایدار شامل انرژی، طراحی و توسعه، بوم، شکل فضایی و تحرک است که همین ابعاد خود دارای موضوعات جزئی‌تر است که باید در مسائل شهری به‌خصوص شهر پایدار مدنظر قرار بگیرد.

 

کارشناس معماری و طراحی شهری تصریح کرد: در حوزه انرژی، توجه به ریز اقلیم محلی، استفاده از منابع تجدید پذیر، استفاده از سامانه‌های ایسنا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، استفاده از نور روز، به‌کارگیری تهویه مطبوع و نماسازی مناسب با اقلیم باید موردتوجه قرار بگیرد.

 

حیدری بیان داشت: همچنین در طراحی و توسعه شهری توجه به ایده‌های خلاق در اشکال پایدار، ایجاد اشکال مقاوم و یکپارچه، حفاظت از ویژگی‌های محلی، حفاظت از میراث مصنوعی، اولویت باز زنده سازی بر رشد، استفاده از مواد و فنون سازگار با محیط، استفاده از مصالح بومی و بازیافت مواد اولیه ضروری است.

 

وی تصریح کرد: همچنین در مسئله «بوم»، باید به مسائلی همچون شهر و محله‌های سرسبز، ارزیابی ارزش‌های زیست بومی، حفاظت از ویژگی‌های بصری و منظر، بهره‌گیری از تعدد و تنوع زیستی، حفاظت از پشتوانه‌های طبیعی، ابقای آب باران و جذب آب‌های سطحی و استمرار زندگی در بستر طبیعت توجه جدی داشت.

 

کارشناس معماری و طراحی شهری در پایان «تحرک» را از دیگر ابعاد کلیدی شهر پایدار دانست و خاطرنشان کرد: طراحی برای پیاده، حمل‌ونقل سازگار با محیط، کاهش تقاضای سفر، کاهش توقفگاه خودرو، ایجاد شریان‌های متصل و همگن، ایجاد آمدوشد آرام و کف سازی نفوذپذیر و دفع آب‌های سطحی باید در بحث تحرک موردتوجه قرار گیرد.

انتهای پیام/