حمایت از تولید داخل باید تبدیل به فرهنگ شود
حمایت از تولید داخل باید تبدیل به فرهنگ شود
امام‌جمعه سرخس با تأکید بر اینکه فقها کارشناسان حقیقی اقتصاد هستند، اظهار کرد: فتوای تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر حرام شرعی دانستن واردات کالاهای خارجی که در داخل تولید می‌شود باید هر چه سریع‌تر توسط دولت و مجلس تبدیل به قانون شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سرخس با اشاره به وقوع بلایای طبیعی در جامعه گفت: درست است که زلزله یک علل مادی دارد اما قطعاً برای یک انسان معتقد و متدین علل معنوی آن نیز اهمیت دارد.

 

امام‌جمعه سرخس بابیان اینکه یکی از علت‌هایی که موجب می‌شود بلا متوجه مردم یک جامعه شود، ظلم است، افزود: اگر در جامعه‌ای ظلم شد و عده‌ای حقوق دیگران را پایمال کردن، بروز چنین اتفاقاتی طبیعی است؛ ظلم به معنای گرفتن یقه کسی نیست بلکه در هرجایی برابری نباشد و احقاق حقوق به‌اندازه استحقاق نباشد، ظلم اتفاق افتاده است.

 

وی اظهار داشت: یکی دیگر از علل وقوع بلایای طبیعی که در آیات هم به آن اشاره‌شده اقداماتی است که خود بشر می‌کند؛ وقتی‌که بی‌عفتی، اعمال نامشروع مانند زنا در جامعه‌ای رواج پیدا کند، زلزله زیاد می‌شود.

 

ارژنگ به وقوع بلایای طبیعی در دوران حضرت شعیب اشاره و تصریح کرد: در دوران حضرت شعیب ترازویی اختراع شد که در ابتدا بازاریان رعایت مسائل کم‌فروشی را داشتند، اما پس از مدتی کم‌فروشی رواج پیدا کرد و در پی آن عذاب‌های الهی آمد و خانه‌هایشان از بین رفت.

 

خطیب نماز جمعه سرخس در ادامه با تأکید بر اینکه بانک‌های ما به‌ظاهر اسلامی و در عمل ربوی هستند، عنوان کرد: به تعبیر پیامبر مکرم اسلام اگر در جامعه‌ای زنا و ربا علنی و طبیعی شد، آن جامعه خودش را آماده عذاب‌های الهی می‌کند.

 

وی در ادامه به فتوای تاریخی مقام معظم رهبری در ابتدای امسال مبنی بر حرام شرعی دانستن واردات کالاهای خارجی که در داخل کشور صادر می‌شود اشاره و تصریح کرد: این فتوا در حقیقت برای مصون ماندن اقتصاد کشور در مقابل توطئه جنگ اقتصادی دشمن بود و باید هرچه سریع‌تر دولت و مجلس این فتوا را تبدیل به قانون کنند و تأخیر در این اقدام قطعاً توجیه‌پذیر نیست.

 

ارژنگ با تأکید بر اینکه فقها کارشناسان حقیقی اقتصاد هستند، بیان داشت: اینکه که یک کارشناس به خود جسارت می‌دهد و مطرح می‌کند که فقها دخالتی در اقتصاد نداشته باشند، باید بگوییم که درواقع فقها کارشناسان حقیقی اقتصاد هستند چون فقه می‌دهند و فقه متکفل اقتصاد مردم شده است.

 

امام‌جمعه سرخس خاطرنشان کرد: پی‌ریزی یک اقتصاد سالم توسط فقه صورت گرفته است و فقها در طول تاریخ فریادرس اقتصاد مردم بوده‌اند و فتوای مقام معظم رهبری هم برای صیانت از اقتصاد کشور صادر شد و این فتوا راه استیلای بیگانه بر اقتصاد کشور را می‌بندد.

 

خطیب نماز جمعه سرخس در ادامه بابیان اینکه در دوران حاج‌آقا نورالله اصفهانی شاهد تبلور یک نوع اقتصاد اسلامی هستیم، اظهار داشت: حاج‌آقا نورالله اصفهانی اندیشه تقویت تولید داخل را در جامعه مذهبی آن دوران ایجاد کرد و به کمک تولید داخل آمد و باوجود توطئه‌های انگلیس، در آن دوران حدود ۸۰۰ نفر از تجار اصفهان به احترام فقها اطلاعیه می‌دهند که دیگر کالای خارجی خریدوفروش نمی‌کنند.

 

وی تصریح کرد: امروز تعدادی از تجار ما دلال کالاهای خارجی هستند و پز آن را هم می‌دهند، یعنی تاجر و مغازه‌دار ما به خریدوفروش برند خارجی به‌نوعی افتخار می‌کند.

 

ارژنگ افزود: تا زمانی که مردم ما میل به خرید کالاهای خارجی داشته باشند، دولت و مجلس هم نمی‌توانند در حمایت از تولید داخل انجام دهند، بنابراین خرید و حمایت از تولید داخل باید تبدیل به فرهنگ شود.

 

امام‌جمعه سرخس اظهار داشت: فناوری و استعداد ایرانی وجود دارد که کالاهای با کیفتی تولید کند و قطعاً خرید و حمایت مردم از تولید داخل، کیفیت کالای ایرانی را هم تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/