مرکز آمار ایران اعلام کرد،87.6درصد از جمعیت 6سال به بالای کشور با سواد هستند.این نرخ در سال های 85 و 90 به ترتیب 84.6 و 84.8درصد بوده است.
به گزارش نسیم سرخس به نقل از ایرنا استان های البرز با ۹۲.۲درصد،سمنان با ۹۱.۵ و یزد با ۹۰.۹ درصد در مرتبه های دوم تا چهارم به لحاظ سواد قرار دارند.بیشتر استان های کشور دارای نرخ باسوادی بیش از ۸۰درصد می باشند.
بیشترین افزایش میزان باسوادی در سال ۱۳۹۵نسبت به سال ۱۳۹۰ مربوط به استان های بوشهر،سیستان و بلوچستان،قزوین، خراسان جنوبی و هرمزگان می باشد.
میزان باسوادی استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۵ معادل ۶۸درصد بود.استان آذربایجان غربی با ۷۷.۸درصد مرتبه دوم را به لحاظ میزان پایین باسوادی در آن سال به خود تخصیص داده بود.
شاخص یاد شده در استان تهران در سال ۱۳۸۵ برابر با ۹۱.۳درصد بود.
**باسوادی جمعیت ۱۰تا۴۹سال
میزان باسوادی جمعیت ۱۰تا ۴۹سال نشان می دهد این نرخ در سال ۹۵ برابر با ۹۴.۷درصد است. این نرخ در سال های ۱۳۹۰ برابر با ۹۲.۴ درصد و در سال ۱۳۸۵ برابر با ۹۱.۷درصد گزارش شده است.
ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه گسترش آموزش و خدمات بهداشتی توانسته گامهای مهمی بردارد و به همین دلیل هم اکنون به لحاظ شاخص توسعه انسانی در رتبه مطلوبی قرار دارد.
ایران ازلحاظ شاخص توسعهٔ انسانی در سال ۲۰۱۵ میلادی در رتبهٔ ۶۹ از بین ۱۸۸ کشور جهان، بالاتر از کشورهای برزیل مکزیک ، سریلانکا،ترکیه و ونزوئلا است. همچنین پس از کشورهای بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، آذربایجان و عربستان سعودی قرار گرفته ‌است.
انتهای پیام/