نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ نُه رزمایش بزرگ برگزار کردند که تست سامانه موشکی اس ۳۰۰ و رونمایی از چند پهپاد ایرانی تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در این رزمایش ها است.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از مهر، رزمایش های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ با وجود تهدیدات مختلف و فشارهای کشورهای غربی و مرتجعین منطقه ای همچون سالهای گذشته با قدرت و بدور از هرگونه ملاحظه سیاسی در اقصی نقاط کشور برگزار شد؛ مانورهایی که علاوه بر نمایش قدرت بازدارنگی کشورمان مشت محکمی بر دهان یاوه گویانی بود که گمان می کردند پس از برجام می توانند در حوزه های نظامی و منطقه ای نیز از ایران امتیاز گرفته و بر جنایت های خود ادامه بدهند.

نخستین رزمایش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که صبح روز ۲۴ فروردین در منطقه جنوب شرق کشور با محوریت قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه آغاز شد. اولین مرحله از این رزمایش در منطقه جالق استان سیستان و بلوچستان برگزار شد که در پی آن عملیات شناسایی توسط بالگردهای هوانیروز نیروی زمینی سپاه انجام گرفت.

نخستین پرواز پهپاد «حماسه»

اجرای آتش خطی توسط بالگرد، اجرای کمین توسط گردان‌های تکاور، تخریب و انفجارات، کمین علیه ستون‌های خودرویی و انجام عملیات تعقیب علیه دشمن توسط نیروهای پیاده موتوری و تانک با اجرای آتش از دیگر اقدامات صورت گرفته در اولین مرحله از رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) بود.

در ادامه این رزمایش بیش از ۱۰ فروند هواپیماهای بدون سرنشین حماسه، مهاجر، ابابیل، صادق و شاهد سپاه با پرواز در آسمان سیستان و بلوچستان ضمن نمایش توانایی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، منطقه رزمایش نیروی زمین سپاه را رصد کردند.

نقش پررنگ بالگردهای هوانیروز

در دومین مرحله رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) عملیات کمین به ستون دشمن که از مرز نفوذ کرده و به داخل آمده است با آتش سنگین یگان‌های نیروی زمینی سپاه اجرا شد.

طبق سناریوی رزمایش، دشمن بنا داشت دو عملیات راه‌بندان و حمله به پاسگاه در عمق را انجام دهد که بالگردهای هوانیروز سپاه با شلیک راکت آنها را متوقف کردند. یگان‌های زرهی یا شلیک توپ نیز راه را بر تروریست‌ها بستند و آنها را منهدم کردند.

از آزمایش اس۳۰۰ تا رونمایی از پهپادهای ایرانی +تصاویر

همچنین ستون ماشینی دشمن در مسیر خود با مین‌های بسیار قوی کنار جاده‌ای نیروی زمینی مواجه گردید که باعث از بین رفتن آنها شد. در این مرحله از رزمایش عملیات بازپس گیری پاسگاه از تروریست‌ها با آتش سنگین از زمین و هوا اجرا شد. در این مرحله از رزمایش حضور پررنگ بالگردهای هوانیروز و شلیک به مواضع دشمن مشاهده می‌شد که جلوه خاصی به رزمایش داده بود.

دومین رزمایش بزرگ سال گذشته در آستانه فرا رسیدن سوم خرداد سالروز غرورآفرین آزاد سازی خرمشهر با نام «بیت المقدس ۲۸» برگزار شد که اقتدار و توانمندی یکان های نیروی زمینی ارتش به مدت دو روز از دوم خردادماه ۹۵ در کویر مرنجاب آران و بید گل کاشان و منطقه عمومی نصرآباد اصفهان به نمایش گذاشته شد.

رزمایش بیت المقدس ۲۸ در سه مرحله انجام شد که مرحله اول و دوم آن در منطقه مرنجاب و آران بیدگل و مرحله سوم این رزمایش در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان انجام شد.

شلیک موفقیت‌آمیز موشک‌های نازعات وکاتیوشا و راکت‌های فجر

در مرحله اول رزمایش که با نام «حیدر کرار» در کویر مرنجاب و منطقه آران و بیدگل برگزار شد، دو فروند موشک نازعات N۱۰ و N۶ با رمز «یا صاحب الزمان» با موفقیت شلیک و به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کرد.

همچنین در ادامه این رزمایش ۴ فروند راکت فجر ۵، ۱۵ فروند موشک کاتیوشا و ۴ توپخانه N ۴۵ شلیک و مورد استفاده قرار گرفت.

از آزمایش اس۳۰۰ تا رونمایی از پهپادهای ایرانی +تصاویر

عملیات رهایی گروگان توسط کلاه‌ سبزهای ارتش

در ادامه روز نخست این رزمایش، رزمایش تخصصی رهایی گروگان توسط تیپ ۶۵ هوابرد(نوهد) انجام شد.

در این مرحله تروریست های فرضی توسط نیروهای هوابرد ارتش به کمین افتاده و دستگیر شدند. همچنین برخی اهداف توسط تک تیراندازها از داخل بالگرد مورد هدف قرار گرفتند. رزمایش رهایی از گروگان برای آمادگی جهت مقابله با تحرکات تروریستی صورت گرفت.

دومین روز رزمایش بیت المقدس ۲۸ با اعلام رمز «یا صاحب الزمان ادرکنی» توسط امیر احمدرضا پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد.

رونمایی پهپاد اتوپایلوت «سیراف»

در جریان برگزاری دومین روز از رزمایش پهپاد اتوپایلوت «سیراف» با برد ۱۰۰ کیلومتر و مداومت پروازی بالا رونمایی شد. این پهپاد قادر به ارسال آنلاین تصاویر به مرکز فرماندهی است که برای اولین بار توسط دانشکده پدافند توپخانه ای نزاجا رونمایی شد.

سومین رزمایش بزرگ سال ۹۵ را باید ششمین رزمایش «اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت» نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست که اواخر مهر ماه سال گذشته در منطقه عمومی اصفهان برگزار شد. این رزمایش با شرکت انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، شکاری بمب افکن، ترابری نیمه سنگین و سبک، هواپیماهای ارتباطی و شناسایی، سوخت رسان و انواع پهپادها به مدت سه روز در منطقه عمومی اصفهان برگزار و در آن بخشی از توان نیروی هوایی ارتش در صیانت و دفاع از حریم هوایی میهن اسلامی به نمایش گذاشته شد.

عملیات بارریزی تاکتیکی هواپیماهای سی ۱۳۰ با موفقیت انجام شد

در اولین روز این رزمایش عملیات بارریزی و چترریزی تاکتیکی با موفقیت اجرا شد. هواپیماهای ترابری سی ۱۳۰ در ارتفاع متوسط ۱۸ هزار پایی عملیاتی بارریزی تاکتیکی هوایی را با موفقیت انجام دادند. در این مرحله از رزمایش هواپیماهای شناسایی و عکسبرداری ار اف ۴ به همراه پرنده‌های بدون سرنشین اقدام به شناسایی و عکسبرداری از اهداف از پیش تعیین شده کردند.

تیراندازی شبانه فانتوم ها

در شب اول این رزمایش، جنگنده‌های فانتوم نیروی هوایی ارتش اقدام به تیراندازی هوا به زمین شبانه به سمت اهداف از پیش تعیین شده کردند. این عملیات با پشتیبانی هوایی جنگنده های تام کت (اف ۱۴) نهاجا صورت گرفت.

انهدام اهداف توسط جنگنده سوخو٢۴ و اف۴

در ادامه برگزاری این رزمایش جنگنده های سوخو٢۴ و اف۴ با موشکهای نقطه زن و ارتقا یافته اهداف را منهدم کردند.

در آخرین روز از رزمایش فدائیان حریم ولایت۶، پس از ماموریت رهگیری هوایی، جنگنده های اف۵، میگ٢٩ و صاعقه علیه اهداف تعیین شده اقدام به تیراندازی هوا به زمین کردند که با موفقیت همراه بود.

همچنین جنگنده بمب افکن های راهبردی سوخو٢۴ اهداف مورد نظر را با موشک های بهینه سازی شده و نقطه زن Kh-۲۹ و Kh-۲۵ منهدم کردند. از سوی دیگر جنگنده های بمب افکن فانتوم نیز با شلیک موشکهای ارتقا یافته ماوریک و راکتهای هوشمند نقطه زن اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دادند.

انهدام پهپاد کرّار توسط جنگنده میگ ۲۹

در آخرین روز رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت ۶، یک فروند جنگنده میگ ۲۹ طی عملیات رهگیری هوایی اقدام به شناسایی یک فروند پهپاد کرّار و با شلیک یک موشک هوا به هوا آن را منهدم کرد.

رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) ۴ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارمین رزمایش نیروهای مسلح در سال گذشته بود که صبح روز ۲۱ آذر و با اعلام رمز آغاز رزمایش با نام مقدس «یا رسول الله(ص)» توسط امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی جنوب شرق کشور و در وسعتی بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع و با شرکت یگانهای مختلف نیروی زمینی و پشتیبانی نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با محوریت قرارگاه ولایت نیروی زمینی ارتش آغاز شد.

در اولین روز این رزمایش، جابجایی و اعزام یگان‌های واکنش سریع از سایر مناطق جغرافیایی کشور به‌ مناطق عملیاتی مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن از هوا و زمین صورت گرفت.

از آزمایش اس۳۰۰ تا رونمایی از پهپادهای ایرانی +تصاویر

ارزیابی آمادگی یگانهای عمل کننده در حوزه تحرک تاکتیکی و جابجایی سریع، انتقال تجربه و توانایی های مدیریت رزم نوین به فرماندهان جوان در رده های فرماندهی و ستادی، کاهش زمان عکس العمل نیروها به تهدیدات و بکارگیری سامانه های دفاعی جدید، از جمله اهداف این رزمایش بود.

عملیات گسترده هلی برن یگان های تکاور نیروی زمینی ارتش

انجام عملیات هلی‌برن در منطقه وسیعی از سواحل مکران تا عمق محورهای مواصلاتی جنوب شرق کشور توسط نیروهای ویژه‌ تکاور نیروی زمینی بخش دیگری از اولین مرحله رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) بود.

بنا به دستورات صادره از قرارگاه ولایت نیروی زمینی ارتش، یگان‌های هوابرد، واکنش سریع، تکاور، زرهی، مهندسی، توپخانه، جنگ‌های الکترونیک و نیروهای ویژه این نیرو برابر جدول زمان بندی مقرر در مناطق از پیش تعیین شده مستقر شدند.

در ادامه این مرحله از رزمایش با توجه به‌ نفوذ یک‌گروه ویژه دشمن در منطقه، عملیات اطلاعاتی شامل اشراف اطلاعاتی با استفاده از پهپادها، جنگال و نیروهای بومی و تیم‌های ویژه انجام گرفت و طرح‌های مقابله و مبارزه با تروریسم نیز به مورد اجرا گذاشته شد.

رونمایی سلاح تک ‌تیرانداز «طاهر»

در دومین روز از برگزاری رزمایش نزاجا جدیدترین سلاح تک‌تیرانداز نزاجا با نام «طاهر» رونمایی شد. این سلاح ۴ کیلو و ۴۰۰ گرم وزن دارد و طول آن یک متر و ۲۸ سانتیمتر است و می‌تواند کالیبر ۷.۶۲ را دقیق شلیک کند.

برد نهایی سلاح طاهر ۱۲۰۰ متر است اما برد مؤثر آن با دوربین ۸۰۰ متر و بدون دوربین به ۴۰۰ متر می‌رسد. اسلحه تک‌ تیرانداز یکی از نیازهای مبرم نیروی زمینی خصوصاً تکاوران است و در سال‌های اخیر چند نمونه از این سلاح تولید شده و شاهر و باهر، دو نمونه قبلی این سلاح است.

عملیاتی شدن پهپاد دست پرتاب «فرپاد»

در ادامه این رزمایش در مناطق جنوب شرقی کشور، پهپاد دست پرتاب محموله نفر «فرپاد» عملیاتی شد.

از ویژگی های این پهپاد، شناسایی و انتقال تصویر آنلاین و نیز اتوپایلوت بودن است. این پهپاد انعطاف بسیار بالایی دارد و طراحی و ساخت آن کاملاً بومی است و تکرار پذیر نیست. بکارگیری و هدایت این پهپاد بسیار ساده است.

انهدام دو فروند از شناورهای سطحی دشمن فرضی در دریای عمان

در ادامه رزمایش دو فروند شناور سطحی دشمن فرضی در دریای عمان توسط بالگردهای هوانیروز نیروی زمینی ارتش با آتش سنگین مورد هجوم قرار گرفت و منهدم شدند.

عملیاتی شدن یک نوع اخلال گر ضد پهپاد

همچنین یک نوع اخلال گر ضد پهپاد در ادامه رزمایش نزاجا عملیاتی شد. این اخلال گر می تواند تا ۳ کیلومتر قابلیت داشته باشد.

این اخلال گر منظومه ای است و هیچ کدام به تنهایی کارکرد ندارند و باید در منظومه قرار بگیرند. از ویژگی های این اخلال گر این است که اگر پهپاد بالدار باشد، سرنگون می شود. در غیر این صورت می تواند پهپاد را هدایت و به زمین بنشاند.

انجام عملیات تخریبی لایه به لایه با بکارگیری زمین مسلح هوشمند

انجام عملیات تخریبی لایه به لایه با به کارگیری زمین مسلح هوشمند که از تاکتیک‌های نوین حوزه‌ رزم زمینی و از ابتکارات متخصصان جوان جهاد خودکفایی نیروی زمینی است از برنامه های روز دوم رزمایش بود که با موفقیت در منطقه انجام شد.

زمین مسلح هوشمند دارای این‌قابلیت است که در منطقه‌ نبرد با حداقل نفرات، حداکثر تلفات انسانی و تجهیزاتی را به نیروی دشمن وارد کرده و در مدت زمان کوتاهی کلیه مناطق اشغال شده را با حجم و قدرت آتش انبوه به صورت همزمان یا مرحله به مرحله منهدم می کند.

انجام عملیات تاکتیکی پهپادهای تهاجمی علیه مراکز فرماندهی و کنترل و مراکز تجمع دشمن از جمله تاکتیک های غافلگیر کننده روز دوم رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) بود.

رونمایی از پهپادهای «عقاب» و «شاهین»

در حاشیه سومین روز از برگزاری رزمایش نیروی زمینی ارتش، دو نوع جدید از پهپادهای ساخت داخل به نام های «عقاب» و «شاهین»، رونمایی شدند.

بر روی یکی از این پهپادها، موشک های جدید هوا به سطح نصب شده  که تحت عنوان پروژه شهید قطاسلو ساخته شده است. همچنین یک پهپاد شناسایی و مراقبت کاملاً بومی نیز با نام «عقاب» و مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت رونمایی شد.

عملیات پهپاد انتحاری «رعد۸۵»

در ادامه این رزمایش یک فروند پهباد انتحاری رعد ۸۵ با موفقیت عملیات خود را انجام داد.

رزمایش پدافند هوایی «مدافعان آسمان ولایت ۷» پنجمین رزمایش نیروهای مسلح بود که در اوایل دی ماه سال گذشته با بکارگیری انواع سامانه ها، ادوات و تجهیزات موشکی، توپخانه ای، راداری و شنود الکترونیکی قرارگاه پدافند هوایی برگزار شد.

در اولین مرحله از رزمایش با استفاده از رادارهای تاکتیکی و بومی و پست های سیار شبکه دیده بانی بصری، سامانه های شنود زمین پایه و هواپایه در محور های نفوذی؛ نسبت به تأمین اِشرافیت اطلاعاتی مورد نیاز برای مراکز تصمیم گیری از جمله قرارگاه تاکتیکی رعد پدافند هوایی اقدام شد.

استفاده از سامانه های جمع آوری اطلاعات هوایی توسط پروازهای گشت و شناسایی الکترونیک و تصویربرداری هوایی از اهداف مورد نظر در دریا توسط پهپاد های شناسایی و انجام عملیات روانی پیش دستانه در مقابل عملیات روانی دشمن، تمرین مدیریت بحران در برابر جنگ های نوین (ش. م.ه) و سامانه های سایبری و جنگالی از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله از رزمایش مورد ارزیابی و تمرین قرار گرفت.

انجام ماموریت های حساس تاکتیکی و کنترل عملیاتی انواع سامانه های بومی ارتباطی و موشکی ارتفاع کوتاه، متوسط و بلند و هدایت یکان های تحت امر برابر ماموریت های ابلاغی توسط افسران جوان مستقر در قرارگاه تاکتیکی حضرت علی اکبر (ع) که به منظور ارتقای سطح مهارت ها و انتقال تجربیات پیشکسوتان به نیروهای جوان پدافند هوایی در منطقه عمومی رزمایش تشکیل شده، یکی از محورهای قابل توجه در این مرحله از رزمایش بود.

از آزمایش اس۳۰۰ تا رونمایی از پهپادهای ایرانی +تصاویر

پرتاب موفق موشک از سامانه‌های بومی «مرصاد» و «یا زهرا-۳»

در مرحله دوم رزمایش مشترک قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، سامانه‌های موشکی بومی «مرصاد» و «یازهرا_۳» ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، هواپیماهای مهاجم دشمن فرضی که به مناطق حساس و اماکن حیاتی جنوب کشور حمله‌ور شده بودند، را مورد اصابت موشک‌های خود قرار دادند.

همچنین افزایش بُرد کشف، درگیری و دقت بالا در انهدام هدف با ایجاد تغییرات سیستمی و الکترونیکی جدید در سامانه‌های موشکی مرصاد و یازهرا_۳ در هفتمین رزمایش مدافعان آسمان ولایت مورد ارزیابی کارشناسان نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت.

سامانه موشکی مرصاد نوع ارتقا یافته سامانه موشکی هاگ است که در ارتفاع متوسط کاربرد دارد. از این سامانه سه موشک بومی از جمله شاهین و شلمچه پرتاب شد.

همچنین سامانه موشکی یازهرا_۳ نوع ارتقا یافته سامانه راپیر است که در سال ۹۳ رونمایی شد و قادر است ۳۰ هدف را به طور همزمان شناسایی و ۱۲ هدف را رهگیری کند. سامانه یا زهرا_۳ در ارتفاع کم کاربرد داشته و در شبکه یکپارچه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در حال انجام ماموریت است.

انهدام پهپادهای متخاصم در جزیره خارک

در آخرین مرحله از رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۷، برای نخستین بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی تلاش به همراه رادار کنترل آتش افق مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و این سامانه موفق شد در کسری از ثانیه نسبت به انهدام پهپاد متخاصم اقدام کند.

همچنین در این مرحله از رزمایش پس از گذشت ۲۷ سال از دوران دفاع مقدس، سامانه های موشکی مستقر در منطقه عملیاتی جزیره خارک از جمله سامانه مرصاد با شلیک موفق موشک های میان برد شلمچه، به انهدام هواگردهای متخصام اقدام کردند.

بکارگیری بخشی از سامانه موشکی «باور ۳۷۳» در رزمایش ارتش

امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش پس از پایان رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت-۷، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: هماهنگی و یکپارچگی در برگزاری این رزمایش، عالی بود البته ما نمی‌توانیم به خودمان نمره بدهیم اما آن چه که می‌توانیم بگوییم این است که این رزمایش در وسعتی معادل ۴۹۶ هزار کیلومتر مربع برگزار شد و این یعنی وسعتی بیشتر از برخی کشورهای اروپایی.

وی افزود: ما در بدترین شرایط آب‌ و هوایی و در حساس‌ترین نقطه کشور یعنی جنوب، با بهترین سامانه‌ها توانستیم بهترین عملکرد را از خودمان نشان بدهیم.

وی بیان کرد: در این رزمایش، ریز پرنده‌هایی که طول‌شان از طول موشک‌های شلیک شده کمتر بود، هدف قرار گرفتند و نشان داد که قرارگاه پدافند هوایی توانسته به نقاط خوبی برسد.

امیر اسماعیلی درخصوص تست سامانه موشکی «باور» نیز گفت: دستور رئیس جمهور درباره تست باور مربوط به صنعت دفاعی بود ولی در کل، زنجیره‌های مختلفی می‌توانند از این سامانه در بخش‌های مختلف استفاده کنند که امروز هم، بخشی از باور ۳۷۳ در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت.

اواسط بهمن ماه سال گذشته پس از انجام ۵ روز مراحل مقدماتی مرحله اصلی ششمین رزمایش بزرگ سال یعنی رزمایش فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه با نام «مدافعان حریم ولایت» از صبح روز شانزدهم با هدف نمایش اقتدار، هوشمندی و آمادگی های همه جانبه دفاعی برای مقابله با هرگونه تهدید با شعار «همت جهادی، اراده ایرانی، اقتدار انقلابی، تحقیر تحریم و تهدید» در وسعت ۳۵ هزار کیلومتر مربع در منطقه عمومی سمنان برگزار شد.

در مرحله اصلی رزمایش «مدافعان حریم ولایت» نیروی هوافضای سپاه انواع سامانه‌های راداری و موشکی که به همت متخصصان و دانشمندان توانمند کشورمان طراحی و ساخته شده است، بکارگرفته شد.

این سامانه ها شامل سامانه موشکی سوم خرداد، سامانه موشکی طبس، سامانه موشکی صیاد ۲ و نیز سامانه‌های راداری برد بلند قدیر، سامانه راداری برد متوسط مطلع الفجر و سامانه راداری رعد و کاوش، است. بخشی از ویژگی‌های سامانه های موشکی و راداری بکارگیری شده در رزمایش پدافندی سپاه به این شرح است:

سامانه موشکی سوم خرداد

سامانه پدافندی بومی با برد ۷۵ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر با قابلیت درگیری همزمان با چندین هدف متخاصم با سطح مقطع راداری پایین و فناوری مقابله با جنگ الکترونیک با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا را داراست. این سامانه چابک، متحرک و با قابلیت تحرک پذیری بسیار بالا است.

سامانه موشکی طبس

سامانه پدافندی بومی با برد ۶۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر برای مقابله با انواع اهداف متخاصم و مقابله با جنگ الکترونیک با تکنولوژی روز دنیا است.

سامانه طبس چابک، متحرک با قابلیت تحرک پذیری بالا قادر به رهگیری اهداف و نیز تولید آسان است.

سامانه موشکی صیاد ۲

سامانه موشکی بومی با برد ۷۵ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر با قابلیت درگیری همزمان با چندین هدف متخاصم با سطح مقطع راداری پایین و پنهان کار است.

این سامانه موشکی با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک به دست محققان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است.

رادار برد بلند قدیر

سامانه راداری سه بعدی برد بلند جهت کشف و ردگیری تهدیدات هوایی تا برد ۱۱۰۰ کیلومتر است. این سامانه راداری قابلیت کشف و ردگیری ریزپرنده ها و اهداف پنهان کار را دارار می باشد.

رادار مطلع الفجر

سامانه راداری برد متوسط جهت کشف و ردگیری تهدیدات هوایی در برد ۵۰۰ کیلومتر است. سامانه راداری مطلع الفجر قابلیت کشف و ردگیری انواع هواپیما و پهپاد را دارد.

سامانه راداری کاوش

سامانه راداری سه بعدی برد کوتاه جهت کشف و ردگیری تهدیدات هوایی در برد ۱۵۰ کیلومتر و ارتفاع پست است. این سامانه راداری قابلیت کشف و ردگیری اهداف هوایی ارتفاع پایین و موشک های کروز را دارد.

ردگیری بمب های رها شده و موشک های زمین به زمین

در مرحله اصلی رزمایش پدافندی مدافعان حریم ولایت نیروی هوافضای سپاه پاسداران، برای نخستین بار بمب های رها شده جنگنده های سوخو توسط سامانه های راداری بومی مورد ردگیری قرار گرفت.

همچنین این سامانه ها که به دست متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده اند، توانستند موشک های زمین به زمین را با موفقیت ردگیری کنند.

هفتمین رزمایش بزرگ سال ۹۵ رزمایش دفاعی- امنیتی پیامبر اعظم (ص) ۱۱ نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که صبح روز دوم اسفند با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار» و رمز «یا رسول الله» با پرتاب انواع راکت های پیشرفته، هوشمند و نقطه زن در کویر مرکزی ایران آغاز شد.

در مرحله اول این رزمایش که با حضور یگان های توپخانه، پدافند، پهپاد، پیاده و هوانیروز نیروی زمینی سپاه در کویر مرکزی ایران آغاز شد، اهداف دشمن فرضی با راکت‌های پیشرفته، هوشمند و نقطه زن در کلاس های مختلف مورد اصابت قرار گرفت.

مرحله نهایی رزمایش امنیتی دفاعی «پیامبر اعظم (ص) ۱۱» با اجرای عملیات توسط رزمندگان تیپ نیروی مخصوص صابرین در منطقه شمال شرق کشور انجام شد.

در ادامه این رزمایش، رزمندگان شرکت‌کننده عملیات دفاع از مرز در مناطق تهاجم دشمن و اجرای آتش سنگین توپخانه بر روی مواضع دشمن، اقدامات شناسایی، اطلاعاتی و رزمی و با استفاده از پهپادها، شلیک راکت‌های پیشرفته دقیق‌زن از مواضع ثابت و متحرک به انجام رسید.

از آزمایش اس۳۰۰ تا رونمایی از پهپادهای ایرانی +تصاویر

انهدام مواضع دشمن فرضی در عمق شبیه سازی شده افغانستان

در جریان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۱، در شمال شرق کشور مواضع دشمن فرضی در عمق شبیه سازی شده کشور افغانستان که در حال حرکت به مرزهای جمهوری اسلامی ایران بودند با اشراف اطلاعاتی کامل، منهدم شدند. این مواضع توسط آتش سنگین توپخانه هدف قرار داده شد و دشمن فرضی مورد ضربه گسترده قرار گرفت.

بررسی عمق تحرک دشمن توسط پهبادهای نیروی زمینی سپاه

در ادامه این رزمایش نفربرهای نیروی زمینی سپاه با شلیک موشک های کونکورس و M۱۱۳ از روی نفربرها مواضع دشمن فرضی را مورد هدف قرار دادند. همچنین همزمان با اجرای آتش علیه مواضع دشمن فرضی پهبادهای نیروی زمینی سپاه عمق تحرک دشمن فرضی را مورد بررسی قرار دادند.

پشتیبانی بالگردهای هجومی هوانیروز سپاه از یگان‌های زرهی

در ادامه رزمایش بالگردهای هجومی هوانیروز سپاه پاسداران با موفقیت عملیات پشتیبانی هوایی را انجام دادند.

بالگردهای هجومی هوانیروز سپاه از یگان های زرهی در حال عملیات که با حجم گسترده ای از آتش عناصر باقی مانده دشمن فرضی به هلاکت رساندند، پشتیبانی کردند.

در نهایت بالگردهای هجومی هوانیروز با شلیک موشک مواضع دشمن فرضی را مورد هدف قرار دادند و عناصر باقی مانده را به هلاکت رساندند.

عملیاتی شدن ۲ مین «صاعقه» و «سجّیل»

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب سلامی در جریان رزمایش ۳ روزه خود از دو نوع مین جدید استفاده کرد. یکی از این مین‌ها به نام «صاعقه» ضد اهداف پرنده بکار گرفته می‌شود.

این مین جهنده با کنترل از راه دور می‌تواند خساراتی به اهداف پرنده با ارتفاع پرواز کم (نظیر بالگردهای در ارتفاع پایین) وارد کند.

مین دیگر نیز یک مین زمینی جهنده با نام است که در ارتفاع ۱۰ متری زمین منفجر شده و ترکش‌های آن به صورت بارانی بر روی هدف فرود می‌آید.

رزمایش بزرگ دریایی «ولایت ۹۵» نیروی دریایی ارتش هشتمین رزمایش سال گذشته بود که با اعلام رمز یازهرا (س) از سوی امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در محدوده ای به وسعت ۲ میلیون کیلومتر مربع از تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگه باب المندب تا مدار ۱۰ درجه اوایل اسفند سال گذشته برگزار شد.

یگان های شناور زیرسطحی و سطحی نیروی دریایی راهبردی ارتش با همراه داشتن بالگردهای دریایی در قالب ناوگروه های دفاعی در عمق و در محورهای مشخص شده مستقر و ماموریت های محوله را برابر برنامه های تدوین شده اجرا کردند.

انهدام شناورهای هدف با «راکت های هوشمند دهلاویه»

در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش دریایی «ولایت ۹۵» تیپ های تکاوران دریایی و عملیات ویژه نیروی دریایی راهبردی ارتش نسبت به انجام تمرینات از پیش تعیین شده شامل دفاع از آبهای سرزمینی و سواحل مشرف بر دریا در منطقه مکران اقدام کردند.

همچنین برای اولین بار سامانه های پرتاب راکت های هوشمند دهلاویه مورد آزمایش قرار گرفت و پس از پرتاب، شناورهای هدف را منهدم ساختند. این راکت های هوشمند که ساخته دست توانمند متخصصان داخلی است ضد شناور بوده و بصورت لیزری هدایت می شوند.

تیپ های عملیات ویژه و تکاوران دریایی در این روز از رزمایش انواع گلوله های هوشمند و سلاح های بومی اعم از قایق های رعد مجهز به SPG۹ و نیز قایق های آذرخش مجهز به راکت انداز ۱۲۲ میلی متری را برای اولین بار با موفقیت مورد ارزیابی قرار دادند.

پرش چتربازان زبده نداجا از هواپیماهای بال ثابت F-۲۷

هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش با دستیابی به توانمندی پرش چترباز از هواپیماهای بال ثابت F-۲۷ خود قادر است بصورت آفندی و پدافندی تعداد چشمگیری چترباز را در محل های مورد نظر پیاده کند.

تمامی اقدامات و آماده سازی تجهیزات برای اجرای این عملیات توسط کارکنان توانمند هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش به عمل آمده و آمادگی ارائه آموزش به سایر یگانهای هم طراز خود در نیروهای دیگر را دارد.

اجرای عملیات مین روبی توسط بالگردهای مین‌روب نیروی دریایی ارتش

از آزمایش اس۳۰۰ تا رونمایی از پهپادهای ایرانی +تصاویر

در دومین روز از این رزمایش، عملیات ترکیبی مین روبی بصورت صوتی و مغناطیسی توسط بالگردهای مین روب یگان هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش در منطقه رزمایش با موفقیت انجام شد.

این تکنولوژی که تا پیش از این تنها در انحصار استکبار جهانی بود اکنون به دست کارکنان توانمند هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش در اختیار کشور جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گرفته است.

عملیات مین روبی در دریا از سخت ترین انواع عملیات‌ها توسط بالگرد بوده و در ابعاد مختلف با حساسه های متفاوت بصورت تکی و ترکیبی تمامی مین های کاشته شده در دریا را منهدم و بسترهای ایجاد آبراه امن جهت تردد ناوهای جنگی و شناورهای تجاری را فراهم می کند.

بطور همزمان در محدوده ای به وسعت ۲ میلیون کیلومتر مربع در شمال اقیانوس هند تمرینات مرتبط با تامین ایمنی شناورهای عبوری بویژه مبارزه با پدیده دزدی دریایی انجام شد.

همچنین ناوشکن چند منظوره جمهوری اسلامی ایران جماران در قالب یکی از ناوگروه های مستقر در مدار ۲۰درجه شمالی به ماموریت می پردازد که دارای قابلیت های کشف، شناسایی و انهدام همزمان اهداف سطحی، زیرسطحی و پروازی است.

شلیک جدیدترین اژدر نداجا با نام «والفجر» از زیردریایی غدیر

در روز پایانی رزمایش، زیردریایی های اعزامی به منطقه عمومی رزمایش و مستقر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از ساحل با بهره گیری از سامانه های شناسایی نسبت به کشف و رهگیری اهداف شناور سطحی اقدام و با شلیک اژدرهای ضد سطحی عملیات انهدام یگانهای شناور هدف را با موفقیت انجام دادند.

طی این عملیات، اژدر والفجر جدیدترین اژدر نیروی دریایی راهبردی ارتش برای اولین بار با موفقیت از زیردریایی غدیر شلیک و هدف شناورش را منهدم کرد.

شناسایی یگانهای دشمن فرضی در خارج از آبهای سرزمینی توسط پهپادها

در ادامه انواع پهپادهای ساحل پایه و دریاپایه نیروی دریایی راهبردی ارتش طی عملیات های روزانه و شبانه با اشراف کامل به منطقه عمومی رزمایش از تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگه باب المندب تا مدار ۱۰ درجه نسبت به شناسایی تمامی یگانهای دشمن فرضی در خارج از آبهای سرزمینی اقدام و اطلاعات کسب شده را در اختیار یگانهای مربوطه قرار دادند.

کشف اهداف زیر سطحی توسط بالگردهای ضد زیردریایی نداجا

همچنین بالگردهای ضد زیردریایی یگان هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش در طول گشت زنی با بهره گیری از سامانه های ردگیری زیردریایی ها، ضمن کشف اهداف زیرسطحی مستقر در محدوده رزمایش با پرتاب اژدرهای بهینه سازی شده توسط جهاد خودکفایی این نیرو نسبت به انهدام آنها اقدام کردند.

همزمان یک فروند بالگرد دریایی که به دو سامانه راکت انداز و مسلسل تجهیز گردیده است نسبت به تیراندازی و پرتاب راکت علیه اهداف شناور اقدام کرد.

رژه یگانهای مختلف نیروی دریایی ارتش در شمال اقیانوس هند

دهها فروند یگان شناور اعم ناوشکن های رزمی، ناوهای موشک انداز، ناوهای پشتیبانی، زیردریایی های سنگین و سبک، هواناوها، هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای نیروی دریایی راهبردی ارتش در پایان این رزمایش از مقابل ناوشکن تمام ایرانی «جماران» رژه رفتند.

از آزمایش اس۳۰۰ تا رونمایی از پهپادهای ایرانی +تصاویر

آزمایش سامانه پدافندی S۳۰۰ در ایران

رزمایش دماوند آخرین اقدام تمرینی نیروهای مسلح در سال ۹۵ بود که شاید بتوان آن را مهمترین رزمایش سال نیز دانست. آزمایش عملیاتی سامانه پدافندی S۳۰۰ با هدف ارزیابی نحوه عملکرد این سامانه با بکار گیری طیف وسیعی از اهداف پرنده و موشکی در این رزمایش انجام شد انجام شد.

ارزیابی توانایی سامانه S۳۰۰ در درگیری با اهداف دارای سطح مقطع راداری پایین، تهدید های بالستیک و بررسی میزان توانمندی تخصصی و عملی افسران جوان قرارگاه پدافندهوایی در بکارگیری این سامانه از اهداف رزمایش دماوند بود.

در رزمایش دماوند آزمایش کامل این سامانه توسط کارکنان ایرانی و با سناریوهای شبیه سازی شده مطابق با تهدید های روز دنیا تمرین ومراحل کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری توسط سامانه S۳۰۰ انجام و عملکرد این سامانه در محیط جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت و با شلیک موشک از این سامانه اهداف مورد نظر مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدند.

با بررسی رزمایش های صورت گرفته در طول یکسال قطعا نمی توان میزان آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را سنجید زیرا در طول یکسال گذشته تجهیزات جدیدی به توان دفاعی کشورمان اضافه شده که اهمیت ویژه ای در ارتقای توان دفاعی ایران دارد و باید آنها را مهم دانست.

انتهای پیام/