کتاب «نام و نشان سرخسی‌ها» رونمایی شد/ نام و نشان سرخسی‌ها شناسنامه سرخس معاصر/ کتابی که آیینه‌ تمام‌نمای سرگذشت مردم و سرزمین سرخس در ۱۵۰ سال اخیر است
کتاب «نام و نشان سرخسی‌ها» رونمایی شد/ نام و نشان سرخسی‌ها شناسنامه سرخس معاصر/ کتابی که آیینه‌ تمام‌نمای سرگذشت مردم و سرزمین سرخس در ۱۵۰ سال اخیر است
به سراغ شخصی رفتیم که نام سرخس و سرخس شناسي با نام او پيوند خورده است، چراکه او بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی بخش زيادي از عمر خويش را در راه اعتلاي فرهنگي اين خطه مرزي سپري کرده است و بی‌شک بايد از وي به‌عنوان چهره ماندگار در تاريخ سرخس ياد شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، به سراغ شخصی رفتیم که بیش از دو دهه از عمر خود را صرف تدریس جامعه‌شناسی و انجام پژوهش‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی کرده است؛ پژوهش‌هایی که بخشی از آن درباره سرخس است.

 

او شخصیتی است که بیش از هرکسی برای مردم این مرزوبوم قلم زده است، نویسنده‌ای که در این زمینه از خود یادگارهای فراوانی برای خطه مرزی سرخس به‌جا گذاشته است و به‌حق یکی از افتخارات شهرستان سرخس به شمار می‌رود.

 

استاد علی‌اصغر نامی شخصیتی است که نام سرخس و سرخس شناسی با نام او پیوند خورده است چراکه او بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی بخش زیادی از عمر خویش را در راه اعتلای فرهنگی این خطه مرزی سپری کرده است و بی‌شک باید از وی به‌عنوان چهره ماندگار در تاریخ سرخس یاد شود.

 

علی‌اصغر نامی پژوهشگر اجتماعی و اهل‌قلم و تفکر در سال ۱۳۴۲-ش در خانواده‌ای کشاورز در روستای قوش خزاعی سرخس دیده به جهان گشود.

علی‌اصغر نامی- جامعه‌شناس و نویسنده کتاب نام و نشان سرخسی‌ ها

تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه در سرخس گذراند و در سال ۱۳۶۵ با قبولی در رشته علوم اجتماعی(گرایش پژوهشگری) وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و در سال ۱۳۶۹ فارغ‌التحصیل شد و در اردیبهشت ۱۳۷۴ نیز مقطع کارشناسی ارشد را در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران به پایان رساند.

 

عزم جدی او برای شناختن و شناساندن سرزمین سرخس و مردم آن موجب شد تا در هر دو مقطع  دانشگاهی، پایان‌نامه‌های تحصیلی‌اش را به مطالعه درباره سرخس اختصاص دهد.

 

وی که از پژوهشگران اجتماعی شناخته‌شده خراسان است بیش از ۲۰ سال به تدریس دروس مختلف جامعه‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشغول بوده و البته بیشتر به انجام پژوهش‌های اجتماعی اشتغال دارد.

 

نامی در این مدت مطالعات و تحقیقات فراوانی برای ادارات و سازمان‌های مختلف ازجمله وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، شهرداری مشهد و نظایر آن انجام داده است.

 

این چهره فرهیخته سرخسی خدمات ارزنده‌ای را در زمینه فرهنگی و اجتماعی به دیار مرزنشینان انجام داده و سالیان زیادی از عمر خویش را وقف ارتقای فرهنگ این مرزوبوم کرده است به‌طوری‌که براثر تلاش‌های او امروزه شهرستان سرخس دارای شناسنامه‌ای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شده که کمتر شهرستانی در استان‌های خراسان از آن برخوردار است.

 

وی آثار پژوهشی فراوانی اعم از کتاب و مقاله را در زمینه‌های جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و قوم‌نگاری مربوط به سرخس از خود به یادگار گذاشته که بی‌شک آیندگان بهتر و بیشتر به این مقام فرهیخته افتخار خواهند کرد.

کتاب سرزمین و مردم مرزداران و مزداوند، منتشرشده در تیرماه ۱۳۹۳

او شخصیتی است که در تلاش است فرهنگ فاخر پیشینیان و آثار اجتماعی را به نسل حاضر و آینده معرفی کند تا همگان با گذشته اجداد و آبا خویش بهتر آشنا شوند.

 

پژوهش‌های استاد نامی درباره سرخس همچنان ادامه دارد و او علاوه بر اینکه کتاب‌های دیگری را در آستانه انتشار دارد در دنیای مجازی نیز از شناساندن سرخس غافل نمانده است.

 

دغدغه‌های وی درباره زادگاهش، یکی حفظ و معرفی هویت سرخس و دیگری تقویت همبستگی محلی است و مطالعات و تحقیقات دامنه‌دارش درباره سرخس دقیقاً در راستای همین اهداف بوده است.

 

تسلط وی بر علل و عوامل توسعه‌نیافتگی و عقب‌افتادگی شهرستان سرخس از عمق کارشناسانه‌ای برخوردار است و درباره راهکارهای برون‌رفت از مشکلات کنونی به‌منظور توسعه پایدار و همه‌جانبه سرخس حرف‌های شنیدنی فراوانی دارد.

 

استاد نامی با توجه به تعلق‌خاطری که نسبت به دیار خود سرخس و مردم آن دارد بخشی مهمی از فعالیت‌های تحقیقاتی، مقالات و کتاب‌هایش را درباره سرخس انجام داده و در این مسیر در تلاش بوده که به سرخس بیشتر خدمت کند و ادای دینی در این راستا به شهر خود داشته باشد که مقالات و طرح‌های پژوهشی زیادی را دراین‌باره انجام داده و در حوزه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی برای مردمان این خطه مرزی زحمات فراوانی را متحمل شده است.

 

وی اخیراً کتاب ارزشمندی را با عنوان «نام و نشان سرخسی‌ها» منتشر کرده که به معنای واقعی کلمه شناسنامه سرخس معاصر به شمار می‌رود؛ این کتاب برگ زرین دیگری بر افتخارات این مرزوبوم و مردمان منطقه است که در ادامه به‌اختصار به آن‌ها اشاره می‌شود.

کتاب «نام و نشان سرخسی‌ها»

کتاب «نام و نشان سرخسی‌ها» که در هفته‌های اخیر در قطع وزیری و در ۴۴۰ صفحه انتشار و رونمایی شده بخشی از مطالعات و تحقیقات ۲۶ ساله استاد نامی درباره سرخس به شمار می‌آید.

 

در این کتاب ۵۸ گروه بزرگ و کوچک مردم کنونی سرخس با خاستگاه‌های مهاجرتی و قومی- طایفه‌ای مختلف معرفی شده است و پیشینه ۸۰ آبادی دارای سکنه کنونی سرخس شامل تاریخ تأسیس، دلیل نام‌گذاری، معنای نام آبادی‌ها، بنیان‌گذاران، طوایف و تیره‌ها، بزرگان و ریش‌سفیدان و نام‌های خانوادگی هر آبادی آمده و معرفی مکان‌های مهم و آبادی‌های متروکه منطقه سرخس هم در آن آمده است.

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، رونمایی از کتاب نام و نشان سرخسی‌ها، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد- پردیس دانشگاه فردوسی

زندگینامه و خدمات ۳۰ نفر از بزرگان تاریخ ۱۵۰ ساله اخیر سرخس از دیگر بخش‌های کتاب به شمار می‌رود.

 

۲۱۰ قطعه عکس از اشخاص عمدتاً سرشناس سرخس از تمامی اقوام و طوایف، سروده‌های ۱۱ تن از شاعران درباره سرخس با عنوان«سرخسیه ها» به همراه زندگینامه سرایندگان و ۳۵  قطعه عکس و سند تاریخی و منحصربه‌فرد مربوط به سرخس از دیگر بخش‌های جذاب این کتاب است.

 

کتاب یادشده آیینه‌ای تمام‌نما از سرگذشت مردم و سرزمین سرخس در ۱۵۰ ساله اخیر است که در آن شیوه شکل‌گیری قلعه سرخس ناصری(شهر کنونی سرخس) در سال ۱۸۵۸-میلادی برابر با ۱۲۳۷ خورشیدی تا زمان حاضر است.

 

وی در این کتاب جذاب و خواندنی از سختی‌های روزگارانی که بر مردم سرخس گذشته تا حوادث تاریخی همچون ترکمن تازی‌ها، سال اُرُسی و جنگ جهانی دوم، قحطی نان در سرخس، سال میش مرگی، سال بخشدار و بسیاری مطالب خواندنی دیگر سخن گفته است.

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، رونمایی از کتاب نام و نشان سرخسی‌ها، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهدپردیس دانشگاه فردوسی

استاد نامی خود بر این باور است که کتاب «نام و نشان سرخسی‌ها» در حقیقت شناسنامه سرخس معاصر و مردم آن است و او با تألیف این کتاب خواسته مانع از بین رفتن هویت مردمی شود که سرخس معاصر را شکل داده و با تحمل دشواری‌های فراوان در ۱۵۰ ساله اخیر، امنیت و آبادانی را در این سرزمین به ارمغان آوردند.

 

هنگامی‌که از وی درباره انتظارش از مسئولان شهرستان سرخس می‌پرسیم می‌گوید از آنان توقعی خاصی ندارم ولی از مردم سرخس به‌ویژه فرهیختگان این دیار و دیگر هم‌وطنان عزیزی که به این سرزمین و مردم آن دل‌بستگی دارند، در هرکجا که هستند انتظار دارم که برای هویت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی سرخس ارزش بیشتری قائل شده و برای احیا و حفظ میراث فرهنگ سرخس هم در بخش مادی و هم معنوی آن تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

 

استاد نامی به‌عنوان یک جامعه‌شناس، اساس پیشرفت و توسعه پایدار را توسعه فرهنگی می‌داند که این نیز عمدتاً از مسیر توسعه کمی و به‌ویژه کیفی آموزش میسر است، راهی که برای شتاب بخشیدن به روند توسعه در شهرستان سرخس نیز باید پیموده شود.

 

وی این نوید را به دوستداران سرخس می‌دهد که در ادامه مقالات و کتب منتشرشده‌شان، در آینده‌ای نه‌چندان دور دو کتاب دیگر هم درباره سرخس منتشر کند.

 

پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس نیز در پایان از استاد علی‌اصغر نامی که به‌حق از افتخارات شهرستان سرخس است به خاطر وقتی‌ که در اختیار این پایگاه خبری گذاشتند تقدیر می‌کند.

 

گزارش- احسان بابائی

انتهای پیام/