مشی سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س)
مشی سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س)
نگاه زيرکانه و درعین‌حال نقادانه حضرت زهرا (س) به وضعيت پيراموني خويش، از عمق دقت و وسواس حضرت نسبت به مسائل، معضلات و وضعيت جامعه حکايت مي‌کند و به‌خوبی نشان مي‌دهد که زنانگي تأثيري بر حساسيت اجتماعي نمي‌تواند داشته باشد.

به گزارش نسیم سرخس، حضرت فاطمه زهرا (س) به پوشش خویش و در معرض افراد نامحرم قرار نگرفتن بسیار اهمیت می‌دادند، درعین‌حال بدون هرگونه افراط‌وتفریط در مواقع ضروری در امور سیاسی و اجتماعی به‌تناسب جایگاه خویش به‌عنوان یک زن مشارکت داشتند.

 
حضور مهم سیاسی ایشان در زمان حضرت رسول (ص)

* پس از غزوات و جنگ‌ها، یار و غم‌خوار پدر و همسر بوده و نقش امدادگر را در درمان جراحات آنان ایفا می‌کردند.

* ارتباط صمیمانه با خویشاوندان و همدردی با آنان همچون درست کردن غذا به مدت سه روز برای خانواده حضرت حمزه عموی پیامبر(ص) پس از شهادت وی به توصیه حضرتش.

* تهیه نان برای پیامبر(ص) به هنگام حفر خندق در نقش پشتیبانی.

* حضور هفتگی بر مزار شهدا ازجمله حضرت حمزه سیّدالشهداء در زمان حیات پیامبر(ص)

* نقش ایشان در ماجرای مباهله مسیحیان نجران به همراه پیامبر(ص)، حضرت علی (ع) و حسنین (ع) که در قرآن نیز بدان اشاره شده است.

 
اقدامات اجتماعی و سیاسی پس از رحلت حضرت رسول (ص) 

اقدامات حضرت فاطمه (س) پس از رحلت پیامبر(ص) در حمایت از جریان حامی امامت نیز نمونه‌هایی دیگری از این حضور است.

 

نگاه زیرکانه و درعین‌حال نقادانه حضرت زهرا (س) به وضعیت پیرامونی خویش، از عمق دقت و وسواس حضرت نسبت به مسائل، معضلات و وضعیت جامعه حکایت می‌کند و به‌خوبی نشان می‌دهد که زنانگی تأثیری بر حساسیت اجتماعی نمی‌تواند داشته باشد.

 
شیوه مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا (س) دادن آگاهی و رشد سیاسی به زنان مهاجر و انصار بود که بدین‏وسیله آتش مبارزه در خانواده‌های مدینه وارد می‏شد.

 

این مبارز سیاسی شکست ‏ناپذیر که تمام تاب‌وتوان خود را در دفاع از حریم ولایت و امامت قرار داده بود به علت تلاش بیش‌ازحد ناتوان شد و پس از مدتی فاطمه زهرا (س) به علت جراحات وارده در مسیر دفاع از ولایت دچار بیماری و ضعف در خانه بستری شد.

 

وقتی خبر بیماری آن حضرت در مدینه پیچید، زنان مهاجر و انصار که وامدار تعلیم و تربیت فرهنگی آن حضرت بودند، برای عیادت وی به خانه‏ اش آمدند؛ وقتی از حال آن حضرت جویا شدند از حال خود نگفت، بلکه در دفاع از حریم ولایت به سخن پرداخت و از سستی مردانشان سخن راند که حق را فراموش کرده‏ اند و سکوت اختیار کرده‌اند.

 

حضرت زهرا (س) در نقد مردمان عصر تحریف در خطاب به زنان عیادت کننده‌اش می‌فرماید: «به خدا دنیای شما را دوست نمی‌دارم و از مردان شما بیزارم! درون و برونشان را آزمودم و ازآنچه کردند ناخشنودم! چون تیغ زنگار خورده نابرّا و گاه پیش روی واپس‌گرا و خداوندان اندیشه‌های تیره و نـارسایند؛ خشم خدا را به خود خریدند و در آتش دوزخ جاویدند».

 
بازتاب سخنان دخت پیامبر اکرم (ص) به‌تدریج در درون خانه ‏ها آتشی به پا کرد و انقلابی پرخروش را جهت داد که به حریم خانه ‏ها راه یافت و نطفه‏ های آگاهی و شعور را بارور کرد.

 
این شیوه مبارزه نشان می‏ دهد اگر در جامعه‌ای به‌جای مشغول ساختن زنان به خود، کار فرهنگی و فکری صورت گیرد و به آنان آگاهی سیاسی داده شود آنان بهتر می ‏توانند در شناخت حقیقت بدون تعارف‏ های دیپلماتیک و بازی‏ های سیاسی وارد صحنه شوند و به دفاع از حق و حقیقت بپردازند، چراکه به فرموده شهید مدرس (ره) دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست.

 
بدون تردید با توجه به تأکید اسلام بر نقش اجتماعی زن که در سیره بسیاری از زنان بزرگ تاریخ اسلام متجلی شده است در این راه و روش هم بر نقش برجسته اجتماعی تأکید شده و هم در چارچوب‌های اخلاقی و معنوی که مباحث حیا و پاک‌دامنی، حفظ مرزها، پرهیز از خودنمایی و اختلاط که مانع نقش‌آفرینی اجتماعی می‌شود، قرار دارد.

 
در شرایطی که با تعصبات بی‌جا شاهد بیان خطابه حضرت زهرا (س) همراه با جمعیت زنان در مسجد هستیم، موجی از بیداری را ایجاد می‌کند، بنابراین نمی‌توان گفت چارچوب‌هایی برای ایفای نقش زن نیست، قطعاً وجود دارد که عمده آن حفظ مرزهای اخلاقی و عدم اختلاط و خودنمایی است البته گاه این تعصبات بی‌جا وجود دارد که حضرت فاطمه (س) در برابر موجی انحرافی ایستادند و محدودیت‌های ناصحیح را کنار گذاشتند و حضور ایشان در میدان جنگ، سخنرانی در مسجد و پاسخگویی به شبهات زنان و مردان جامعه نشان‌دهنده وجود چارچوب‌هایی برای حضور زنان در جامعه است، البته این چارچوب‌ها به معنای نفی نقش‌آفرینی زن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیست.

 
برخی گمان می‌کنند که حضور زن در جامعه با خروج او از دایره عفت پیوند می‌خورد، درحالی‌که سیره حضرت فاطمه (س) غیر این را نمایان می‌کند، چطور یک زن مسلمان متدین می‌تواند در جامعه امروز در مسیر سیره فاطمی گام بردارد و از این دایره تحریفات مصون بماند؟

 
این امر به الگوسازی جدید نیاز دارد که انقلاب اسلامی الگوی جدیدی را در این جهت ارائه کرد و امروز در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شاهد نقش‌آفرینی زنان هستیم که به‌واقع حضور آنان آمیخته با هیچ‌گونه تحریک، تهییج، ساختارشکنی و ناهنجاری اجتماعی نیست.

 

این فرهنگ اگر توسعه یابد حضور زن در عرصه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی می‌تواند منهای خودنمایی و اختلاط‌های ناهنجار قرار بگیرد.

– تاریخ طبری

– سیره سیاسی حضرت رسول (ص)

– حکمت مطهر

 

حجت‌الاسلام امیر قادری- مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) شهرستان سرخس

انتهای پیام/