ماجرای قطع درختچه‌های «تاغ» دهستان خانگیران سرخس چیست؟/ منابع طبیعی: درختچه‌های تاغ به دلیل آفت‌زدگی هرس می‌شوند+ سند
ماجرای قطع درختچه‌های «تاغ» دهستان خانگیران سرخس چیست؟/ منابع طبیعی: درختچه‌های تاغ به دلیل آفت‌زدگی هرس می‌شوند+ سند
حدود یک هفته است که خبر قطع درختچه‌های «تاغ» دهستان خانگیران سرخس در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، به همین منظور نسیم سرخس در گزارشی به بررسی واقعیت این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، از حدود یک هفته پیش خبر قطع درختچه‌های تاغ دهستان خانگیران سرخس در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده و همچنین پیام‌ها و تصاویری از قطع این درختچه‌ها به نسیم سرخس رسیده است.

 

به گفته برخی از اهالی دهستان خانگیران روزانه حدود ۵۰ نفر در این منطقه قرق مشغول قطع درختچه‌های تاغ برای تهیه زغال هستند.

تصاویر ارسالی مردم به نسیم سرخس مبنی بر قطع درختچه‌های تاغ

 

برای روشن شدن این مسئله سراغ رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رفتیم و واقعیت موضوع را از وی جویا شدیم.

 

حمیدرضا سینایی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: با توجه به آفتی که در تاغ زارهای منطقه سرخس در خردادماه امسال مشاهده شد، مکاتبه‌ای با اداره کل منابع طبیعی استان داشتیم و در این راستا گروهی از کارشناسان یگان حفاظت برای بررسی موضوع در شهرستان حضور یافته و آفت‌ها شناسایی شد.

 

رئیس اداره منابع طبیعی سرخس افزود: با همکارانی که در پروژه تثبیت شن همکاری دارند و رابط بین منابع طبیعی و آستان قدس رضوی هستند تبادل‌نظر شد که در ابتدا تاغ زارها سم‌پاشی شود اما بعد مبارزه بیولوژیکی توسط کارشناسان استان تأیید و تصمیم بر هرس این درختچه‌ها گرفتیم.

 

وی تصریح کرد: ۱۶ بهمن‌ماه ۹۵ اجرای طرح هرس جنگل‌های «دست کشت» بیابانی از طرف اداره کل منابع طبیعی استان به اداره منابع طبیعی شهرستان ابلاغ و عملیات هرس درختچه‌های تاغ آفت‌زده از ۲۱ بهمن‌ماه آغاز شد.

مکاتبه اجرای طرح مدیریت جنگل های دست کشت بیابانی سرخس

 

سینایی اظهار داشت: از روز آغاز عملیات هرس این درختچه‌ها مستندات به همراه ابلاغیه این طرح به فرمانداری شهرستان اعلام شده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی سرخس یادآور شد: ۵ سال پیش نیز آفت، تاغ زارهای منطقه سرخس را گرفت که با اقدام به‌موقع اداره منابع طبیعی شهرستان درختچه‌ها هرس شدند و پس از مدتی جوانه‌زده و به وضعیت بسیار مطلوبی رسیدند.

 

وی با تأکید بر اینکه هرس درختچه‌های تاغ به پیمانکار واگذار شده است، بیان داشت: هرس درختچه‌های تاغ توسط پیمانکار و با نظارت مستمر واحد بیابان و حفاظت منابع طبیعی شهرستان انجام می‌شود.

 

سینایی ادامه داد: پس از هرس درختچه‌های آفت‌زده، مقطوعات از منطقه خارج‌شده و شاخ و برگ زائد سوزانده می‌شوند و تنه درخت ازنظر وزن کارشناسی شده و وجه درختچه که از محل فروش تنه‌ها است به‌حساب خزانه‌داری دولت واریز می‌شود.

 

رئیس اداره منابع طبیعی سرخس عنوان کرد: هم‌اکنون ۴ نفر مشغول هرس درختچه‌های تاغ آفت‌زده هستند و سه نفر از افراد بومی منطقه سرپرستی این طرح را بر عهده دارند.

هرس درختچه‌های تاغ آفت‌زده توسط پیمانکار و نظارت کارشناسان منابع طبیعی

 

وی افزود: همچنین برای تدارکات و جمع‌آوری ضایعات و تنه‌ها ۱۰ تا ۱۵ نفر کارگر زن و مرد، دو دستگاه وانت پیکان و یک دستگاه تراکتور در محل هرس درختچه‌ها حضور دارند.

 

سینایی با تأکید بر اینکه عملیات هرس باید قبل از اینکه آفت به ریشه تاغ برسد انجام شود، اظهار داشت: پس از یک و سال نیم تا دو سال درختچه‌ها دوباره جوانه‌زده و ریشه می‌دهند و به گیاهی سبز و تیره و جذاب و دیدنی تبدیل می‌شوند.

 

درختچه «تاغ» با آب‌وهوای خشک و زمین‌های نسبتاً شور نواحی کویری بسیار سازگار بوده و در خاک‌های سبک و شنی و همچنین بر روی تپه‌های شنی به‌خوبی رشد می‌کند، به همین دلیل از اهمیت بسزایی در رابطه با کویر و تثبیت شن‌های روان در مناطق کویری کشور برخوردار است به‌علاوه چوب آن ازنظر سوخت و تهیه زغال موردتوجه بوده و همچنین در صنعت نئوپان هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

این درختچه به دلیل حفظ رطوبت خاک موجبات رشد سایر گیاهان طبیعی را فراهم می‌آورد به‌طوری‌که منطقه تاغ کاری شده پس از مدتی به‌صورت مرتع مشجر درمی‌آید که می‌تواند مورداستفاده دام‌ها قرار گیرد.

 

رئیس اداره منابع طبیعی سرخس در ادامه به تخلفات ثبت‌شده در عرصه منابع طبیعی شهرستان اشاره و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ مورد تخلف از چرای دام و تخریب منابع طبیعی در دفتر ثبت تخلفات منابع طبیعی شهرستان ثبت و پیگیری شده است.

 

به‌هرحال باوجود روشن شدن این موضوع بهتر بود قبل از اجرای این طرح و یا پروژه‌های مشابه، مسئولان مربوطه از طریق رسانه‌ها مردم را در جریان قرار می‌دادند که موجب انتشار شایعات و دامن زدن به آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشود؛ هرچند هنوز برای برخی مسئولان و روابط عمومی‌ها رسانه تعریف نشده و به اهمیت و جایگاه آن پی نبرده‌اند.

 

گزارش- احسان بابائی

انتهای پیام/