اولین نامی که در سرخس شناسنامه گرفت+ عکس
اولین نامی که در سرخس شناسنامه گرفت+ عکس
اولین شناسنامه منطقه سرخس در 14 بهمن‌ماه 1307 شمسی، 88 سال پیش به شماره یک و به نام شادروان لطفعلی‌خان خزاعی صادر شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، اولین شناسنامه منطقه سرخس در ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۰۷ شمسی، ۸۸ سال پیش به شماره یک متعلق به شادروان لطفعلی‌خان خزاعی مقدم معروف به حاج لطفعلی‌خان خزاعی فرزند حسین بیک و مهر نساء است.

 

شغل شادروان لطفعلی‌خان خزاعی در شناسنامه صاحب‌کار قید شده است که در دوره مالکیت دولتی (خالصه) بر اراضی سرخس بوده و به هنگام صدور شناسنامه پدر و مادرش به رحمت ایزدی رفته بودند.

 

حاج لطفعلی‌خان خزاعی احیاء کننده نماد هویت تاریخی سرخس یعنی مقبره لقمان باباست و نخستین شخصی است که در سال ۱۳۲۴ شمسی در جوار این عارف بزرگ به خاک سپرده شد و هنوز هم سنگ‌قبرش نمایان بوده و محل فاتحه‌خوانی عموم بازدیدکنندگان است.

 

حسین بیگ، پدر حاج لطفعلی‌خان خزاعی از عرب‌های هراتی و به همراه دیگر عرب‌های سرخس از نخستین ساکنان قلعه «سرخس ناصری» بوده است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نخستین سرخسی که شناسنامه گرفت و همچنین تاریخچه ثبت‌احوال سرخس مخاطبان نسیم سرخس می‌توانند کتاب نام و نشان سرخسی‌ها را مطالعه کنند.

 

این سند ثبت‌احوال به لطف حسین زنگویی زوزنی رئیس و حمزه بزنگانی کارشناس اداره ثبت‌احوال شهرستان سرخس در معرض دید علاقه‌مندان به تاریخ سرخس قرار می‌گیرد.

اولین شناسنامه صادره در سرخس-2

 

علی‌اصغر نامی- جامعه‌شناس و نویسنده کتاب نام و نشان سرخسی‌ها

انتهای پیام/