بهره‌برداری از فاز ۲ مرکز تعمیرات بوژی ایستگاه بین‌المللی راه‌ آهن سرخس
بهره‌برداری از فاز ۲ مرکز تعمیرات بوژی ایستگاه بین‌المللی راه‌ آهن سرخس
در راستاي افزايش ظرفيت ترانزيت ريلي و استفاده بهينه از ظرفیت‌های موجود، فاز ۲ مركز تعميرات بوژي ايستگاه بین‌المللی راه‌ آهن سرخس با مشاركت بخش خصوصي و بااعتباری بالغ‌بر ۱۲ ميليارد ريال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، فاز ۲ مرکز تعمیرات بوژی ایستگاه بین‌المللی راه‌ آهن سرخس صبح امروز با حضور مدیرکل راه‌ آهن خراسان، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان سرخس به بهره‌برداری رسید.

 

مدیرکل راه‌ آهن خراسان در مراسم بهره‌برداری این پروژه بابیان اینکه افزایش ظرفیت ترانزیت ریلی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در راستای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و همچنین ارتقای ایمنی حمل‌ونقل ریلی از مزایای این طرح است، گفت: با توجه به اختلاف عرض خط راه‌ آهن‌های آسیای میانه با راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران، واگن‌های راه‌ آهن‌های آسیای میانه که حامل کالاهای ترانزیتی و وارداتی است پس از ورود به کشور ایران از طریق مرز ریلی سرخس، برای آماده شدن شرایط سیر در راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران، الزاماً باید عملیات تعویض بوژی در سایت تعویض بوژی ایستگاه بین‌المللی راه‌ آهن سرخس انجام دهند.

%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d9%88%da%98%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c

محمد هادی ضیایی مهر مجموعه تعویض بوژی ایستگاه سرخس را یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های ترانزیت ریلی کشور با کشورهای آسیای میانه دانست و تصریح کرد: عملیات تعویض بوژی واگن‌های CIS باید به‌موقع و به‌صورت روان انجام گیرد و با توجه به اینکه واگن‌های آسیای میانه با بوژی عریض وارد کشور می‌شود باید در مجموعه تعویض بوژی با استقرار بوژی نرمال واگن‌ها برای سیر در شبکه ریلی ایران آماده شود، بنابراین وجود تنخواه مناسب بوژی نرمال در سایت تعویض بوژی امری بسیار مهم است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار دستگاه بوژی نرمال به‌عنوان تنخواه در سایت تعویض بوژی راه‌ آهن ایران وجود دارد که ۲.۵ برابر سایت تعویض بوژی راه‌ آهن ترکمنستان است و حدود ۱۰درصد از بوژی‌های نرمال در چرخه تعمیرات قرار می‌گیرد.

 

مدیرکل راه‌ آهن خراسان اظهار داشت: به علت فراهم نبودن امکانات، ماشین‌آلات و تجهیزات مخصوص تعمیرات چرخ و محور در ایستگاه سرخس، چرخ و محورها برای انجام تعمیرات به مراکز تعمیراتی استان‌های اصفهان و کرمان ارسال که ضمن انجام هزینه‌های مضاعف، زمان ۲۰ روزه‌ای برای رفت و انجام تعمیرات و برگشت آن‌ها به این ایستگاه صرف می‌شد که با تهیه و نصب و راه‌اندازی این تجهیزات با توان تولید داخل سالانه حدود ۸ میلیارد ریال صرفه‌جویی هزینه‌ها را خواهیم داشت.

%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d9%88%da%98%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c

ضیایی مهر خاطرنشان کرد: با تهیه و نصب و راه‌اندازی مجموعه ماشین‌آلات موردنیاز شامل دستگاه تراش پروفیل و سطح چرخ، دستگاه جوش زیر پودری، کوره پس گرم و پیش گرم و همچنین دستگاه تبدیل سرمحور چاکنتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بااعتباری بالغ‌بر ۱۲ میلیارد ریال این طرح عملیاتی شد و مزایای بسیاری را ایجاد کرد.

 

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری این پروژه عملیات صفر تا صد تعمیرات بوژی نرمال واگن‌های ترانزیتی در ایستگاه راه‌ آهن سرخس انجام خواهد شد و ۹۰ درصد صرفه‌جویی زمانی را داریم.

 

مدیرکل راه‌ آهن خراسان بابیان اینکه چرخ و محور را از خارج از کشور تأمین می‌کردیم، تصریح کرد: با توجه به عمر ۲۰ ساله اغلب بوژی‌های نرمال تعداد هزار و ۲۰۰ عدد چرخ و محور در سرخس غیرعملیاتی شده بود و اگر قرار بود این تعداد از خارج از کشور تأمین شود باید برای تأمین آن‌ها ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار ارز خارجی هزینه می‌شد.

 

ضیایی مهر بیان داشت: با احیا و راه‌اندازی هزار و ۲۰۰ مجموعه چرخ و محور، امکان سیر ۳۰۰ دستگاه واگن آسیای میانه حامل کالاهای ترانزیتی و وارداتی و صادراتی در کشور علاوه بر ظرفیت‌های قبلی در طول سال فراهم شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری این پروژه و انجام تعمیرات چرخ و محور در ایستگاه راه‌ آهن سرخس زمینه اشتغال حدود ۱۰ نفر فراهم شد.

انتهای پیام/