دانشگاه‌های سرخس پس از ۸ سال هنوز مکان مستقل ندارند/ اقتصاد سرخس مانند بیماری که خونریزی شدید دارد نیازمند تنفس مصنوعی است/ ضرورت تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب در سرخس/ چرخ کارخانه‌ها چطور می‌چرخد که راه‌اندازی کارخانه کاشی و سرامیک معطل مانده است/ امسال ۸۰ میلیون مترمکعب آب در سرخس به دلیل عدم مهار سیلاب‌ها هدر رفت
دانشگاه‌های سرخس پس از ۸ سال هنوز مکان مستقل ندارند/ اقتصاد سرخس مانند بیماری که خونریزی شدید دارد نیازمند تنفس مصنوعی است/ ضرورت تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب در سرخس/ چرخ کارخانه‌ها چطور می‌چرخد که راه‌اندازی کارخانه کاشی و سرامیک معطل مانده است/ امسال ۸۰ میلیون مترمکعب آب در سرخس به دلیل عدم مهار سیلاب‌ها هدر رفت
نخستین همایش «نقش جوانان در تصمیم‌گیری‌ها» باهدف زنده کردن روحیه مطالبه گری در بین جوانان صبح و عصر امروز (شنبه) در سرخس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، نخستین همایش «نقش جوانان در تصمیم‌گیری‌ها» باهدف زنده کردن روحیه مطالبه گری در بین جوانان به همت کمیته جوانان ستاد نماز جمعه و بسیج دانشجویی سرخس صبح و عصر امروز (شنبه) در فرهنگسرای بزرگ امام رضا علیه‌السلام این شهرستان برگزار شد.

 

دانشگاه‌های سرخس پس از ۸ سال هنوز مکان مستقل ندارند 

مصطفی ربانی نماینده دانشگاهیان شهرستان در این همایش به بیان مشکلات و کمبودها در حوزه دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: دانشگاه‌های ما در شهرستان پس از هشت سال فاقد انجمن علمی و اتحادیه‌های دانشجویی هستند که می‌تواند یک فضای رقابتی در بین دانشجویان ایجاد کند.

 

وی افزود: امروز به دلیل عدم تبلیغات درست در استان و کشور، هم آمار دانشجویان شهرستان کاهش یافته و هم در رشته‌های تحصیلی کاهش داشتیم.

 

نماینده دانشگاهیان سرخس ادامه داد: باوجود ظرفیت‌های عظیم اقتصادی شهرستان، هنوز دانشگاه‌ها و مدارس ما نتوانسته‌اند با صنعت رابطه‌ای برقرار کنند.

 

ربانی بیان داشت: اگر مسئولان ما عملکرد مناسبی داشتند، امروز باید دانشکده علوم پزشکی در سرخس ایجاد می‌شد.

 

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید پروژه محور باشند و زمان اینکه بخواهیم هزینه‌های دانشگاه‌ها را از جیب دانشجویان تأمین کنیم به پایان رسیده است.

 

نماینده دانشگاهیان سرخس بابیان اینکه در هشت سال گذشته حتی یک مسابقه علمی در دانشگاه‌های شهرستان برگزار نشده است، اظهار داشت: با تأسیس یک انجمن رباتیک و آموزش روش‌های مقاله‌نویسی می‌توان اوقات فراغت مفیدی در شهرستان برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کرد.

 

ربانی بابیان اینکه دانشگاه‌های شهرستان هنوز مکان مستقلی ندارند، ادامه داد: پس از هشت سال فعالیت اینکه دانشگاه‌های شهرستان مکان مستقلی ندارند، مایه شرمساری است.

 

اقتصاد سرخس مانند بیماری که خونریزی شدید دارد نیازمند تنفس مصنوعی است

صادق مهدی فر دیگر نماینده قشر جوان شهرستان در مقام مطالبه گری در حوزه اقتصادی شهرستان سخن گفت و اظهار داشت: شهرستان سرخس در حوزه اقتصادی به‌مانند بیماری است که از شدت خونریزی نیازمند تنفس مصنوعی است.

 

وی اقتصاد مقاومتی را راه علاج مشکلات کشور دانست و افزود: در حوزه منابع انسانی در شهرستان سرخس جوانان انقلابی، مؤمن و تحصیل‌کرده بسیاری داریم، بنابراین دستگاه‌های اجرایی اولویت جذبشان در منابع انسانی بایستی از نیروی تحصیل‌کرده بومی باشد.

 

مهدی فر با تأکید بر اینکه عمده مردم شهرستان سرخس در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند، عنوان کرد: امروز به‌جای اینکه کشاورز ما حمایت شود و کشاورزی شهرستان به سمت مکانیزه شدن حرکت کند تا بهره‌برداری کشاورز ما برای گذران معیشت بالا برود، به دلیل عدم مدیریت صحیح مسئولان و ضعف در حل مشکلات متأسفانه کشاورز ما را محدود می‌کنند.

 

وی ادامه داد: سؤال ما این است که با توجه به شور بودن آب در سرخس، مسئولان برای نیاز آبی پنج ماه اول سال کشاورزان شهرستان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

 

مهدی فر بابیان اینکه طرح‌هایی مانند توسعه پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و احداث پتروشیمی در سرخس به دست فراموشی سپرده شده است، اظهار داشت: یکی از زیرساخت‌های اساسی برای ساخت پتروشیمی در سرخس، ایجاد سد شوریجه است که در حال حاضر فقط دستور وزیر را یدک می‌کِشد.

 

وی تصریح کرد: امروز شهرستان سرخس از فقر اقتصادی، نرخ بیداد کننده بیکاری، آمار بالای زندانیان، آمار بالای طلاق، نزاع‌ها و سرقت‌ها رنج می‌برد و تنها راه برون رفتن از این مشکلات این است که مسئولان کمر همت را محکم ببندند و پای‌کار باشند.

 

ضرورت تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب در سرخس

سید عقیل علوی به‌عنوان دیگر نماینده قشر جوان شهرستان در ادامه به بیان مشکلات فرهنگی شهرستان پرداخت و گفت: در حوزه فرهنگی شهرستان نه معتقد به ولنگاری فرهنگی و نه معتقد به سختگیری شدید هستیم، بلکه باید شناختی درست از واقعیات داشته باشیم.

 

وی افزود: کار فرهنگی زمانی مؤثر است که روح فرهنگی در آن باشد و مانند مدرسه‌ای نباشد که بر روی دانش آموزان هیچ اثرگذاری ندارد.

 

علوی ادامه داد: در مقوله فرهنگ در شهرستان سرخس هم در حوزه آفند و هم در حوزه پدافند گرفتار مشکلات متعددی هستیم، بنابراین در مقابله با وحدت جبهه فرهنگی غرب علیه نظام اسلامی باید وحدت فرهنگی در کشور شکل بگیرد و برای آن برنامه داشته باشیم.

 

وی اساسی‌ترین اصل تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب در شهرستان را دو عامل «خط» و «فرماندهی» دانست و تصریح کرد: در صورت فقدان این دو اصل، برنامه‌های فرهنگی شهرستان به‌صورت جزیره‌ای برگزار می‌شود و در پی آن تلفات خواهیم داد.

 

علوی اظهار داشت: در حوزه فرهنگ امروز شاهد ارتباط ضعیف حوزه علمیه با مدارس، فعالیت جزیره‌ای ادارات در مقوله فرهنگ، عدم حفظ فرهنگ گذشته، فقدان جنبش دانشجویی، عدم معرفی شهدای شاخص شهرستان و عدم اقدامات فرهنگی در باشگاه‌های ورزشی شهرستان هستیم.

 

وی اذعان کرد: تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب در سرخس آغازی برای حرکت بزرگ فرهنگی در شهرستان است.

 

چرخ کارخانه‌ها چطور می‌چرخد که راه‌اندازی کارخانه کاشی و سرامیک معطل مانده است

حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ امام‌جمعه سرخس در ادامه این همایش با تأکید بر اینکه اصل برگزاری این همایش را به فال نیک می‌گیریم، گفت: مطالبه گری جوانان و برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند حلقه‌های مفقوده را پوشش دهد، همچنان که غفلت از این حرکت‌ها مسیر توسعه شهرستان را کُند می‌کند.

 

وی تأکید کرد: برای کسی که مشکل معیشتی دارد معادی هم باقی نمی‌ماند، بنابراین اگر تمامی نهادهای فرهنگی شهرستان هم پای‌کار باشند اما مشکل معیشت باشد، بی‌فایده است و نباید انتظار کار خارق‌العاده‌ای داشته باشیم.

 

امام‌جمعه سرخس بابیان اینکه بین اشتغال و رشد اقتصادی که مطرح‌ شده است مطلقاً ارتباطی وجود ندارد، تصریح کرد: نمی‌دانیم چطور چرخ کارخانه‌های شهرستان در سه سال گذشته چرخیده که هنوز کارخانه کاشی و سرامیک که برای حدود ۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند راه‌اندازی نشده است.

 

ارژنگ بیان داشت: باوجوداینکه شهرستان سرخس پس از مشهد بالاترین میزان اعتبارات را دارد و شهرستانی ثروتمند است، اما بیشترین آمار بیکاری را در استان خراسان رضوی دارد.

 

امسال ۸۰ میلیون مترمکعب آب در سرخس به دلیل عدم مهار سیلاب‌ها هدر رفت

سید احسان قاضی هاشمی نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش بابیان اینکه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه اعتبارات شهرستان در سال آینده خواهیم بود، اظهار داشت: سهم شهرستان سرخس از دو درصد نفت و گاز به سه درصد افزایش یافته و به‌عبارتی‌دیگر از ابتدای سال ۹۶ شاهد افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات شهرستان خواهیم بود.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی به عدم تخصیص اعتبارات ماده ۱۸۰ در دو سال گذشته اشاره و تصریح کرد: بااین‌وجود رشد خوبی در اعتبارات شهرستان در سال آینده با توجه به افزایش سهم نفت و گاز داریم.

 

وی در پاسخ به مطالبه جوانان درباره مشکلات بخش کشاورزی شهرستان بابیان اینکه با آب منطقه‌ای خراسان به توافق مناسبی برای حل مشکلات کشاورزان رسیده‌ایم، اظهار داشت: سه سال است که حق آبه کشاورزان از سد دوستی قطع‌شده و صدای کسی هم درنیامده است درحالی‌که باید دولت به کشاورزان خسارت بدهد یا تهاتر کند.

 

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: سهم حق آبه کشاورزان سرخس از سد دوستی ۱۱ میلیون مترمکعب است.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از پایه‌های جدی توسعه در سرخس بخش کشاورزی است، تصریح کرد: تا زمانی که خسارت کشاورزان پرداخت شود، جهاد کشاورزی شهرستان نیز باید سند محرمانه خود را اگر به نفع کشاورزان نباشد اصلاح کند.

 

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت سد شوریجه عنوان کرد: مطالعات سد شوریجه از دهه ۷۰ شروع‌شده و از آن زمان به‌صورت یک پروژه کهنه روی زمین مانده است.

 

قاضی‌زاده هاشمی بیان داشت: سد شوریجه با توجه به مرزی بودن منطقه قرار است از صندوق توسعه ملی برای ساخت آن تأمین اعتبار شود.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امسال با چهار سیلابی که در شهرستان رخ داد، حدود ۸۰ میلیون مترمکعب آب هدر رفت و این خلاف منویات مقام معظم رهبری درباره مهار آب‌های مناطق مرزی است.

 

در ادامه این همایش بخشدار مرزداران به‌عنوان نماینده دولت، شهردار، مدیر آموزش‌وپرورش، مدیر جهاد کشاورزی و قائم‌مقام مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به مطالبات جوانان پاسخ دادند.

انتهای پیام/