قوی‌ترین نقطه برجام!
قوی‌ترین نقطه برجام!
برجام خیر بود، زیرا مثل سطل آب سردی بود که روی برخی از خواب رفتگان و آلزایمری‌ها ریخته شد و آن‌ها را بیدار کرد؛ برجام نشان داد که تنها راه موفقیت مقاومت است و نه مذاکره برد برد.

به گزارش نسیم سرخس، میان منتقدان و طرفداران برجام کشمکش‌ها و اختلافات نظرهای زیادی بود و گاها هنوز هم است و یک سری نقاط ضعف از طرف منتقدان و یک سری نقاط قوت از طرف طرفداران این توافق بیان‌شده است.

 

در ادامه به نقطه قوت و مهم برجام اشاره می‌کنیم که کمتر موردتوجه قرار گرفت.

 

مرحوم امیرکبیر جمله مشهوری دارد و می‌گوید، «یک سرزمین و کشور زمانی موفق نیست که رهبر و وزیر دانا داشته باشد، بلکه زمانی موفق است که مردمی آگاه و بصیر داشته باشد».

 

این جمله بسیار پرمعنا و روشنگر است و قطعاً چنین است که وقتی مردم آگاه و بصیر نباشند و از اطراف خود شناخت منطقی و عقلانی نداشته باشند، رهبر حکومت اگر امام معصوم هم باشد باید خانه‌نشین شود و کاری از او بر‌نمی‌آید.

 

بنابراین هم‌وغم یک حکومت باید روشنگری و بصیرت افزایی باشد؛ همان توصیه‌ای که مقام معظم رهبری به‌عنوان نهضت روشنگری و جهاد کبیر بیان داشتند.

 

قوی‌ترین نقطه برجام همین روشنگری بود و واقعاً این توافق مصداق نهضت روشنگری بود.

 

تا قبل از برجام گاها و میان توده مردم و پررنگ‌تر از آن در میان نخبگان و حتی مسئولان اجرایی کشور این تفکر وجود داشت که بدون کنار آمدن با آمریکایی‌ها نمی‌توان زندگی کرد.

 

درست است که با این توافق ۱۵ هزار سانتریفیوژ از کار افتاد و مواد غنی‌شده ما به حداقل رسید و فردو عملاً تعطیل شد و قلب راکتور اراک از بتن پر شد، ولی همین‌که بااین‌همه خسارت، توهم اینکه نمی‌توان بدون غرب و آمریکا پیشرفت کرد را به زباله‌دان تاریخ برد برای ما بسیار ارزشمند است.

 

یادداشت: اسحق آبان

انتهای پیام/