فلسفه تشکیل لشکر الهی بسیج و کارکردهای آن
فلسفه تشکیل لشکر الهی بسیج و کارکردهای آن
اکنون‌ که 37 سال از فرمان تاریخی امام (ره) برای تشکیل بسیج مستضعفین گذشته، می‌توان گفت بسیج یک برند جهانی است که به جهان صادر شده و حال ثمره این شجره طیبه را در سوریه و عراق مشاهده می‌کنیم.

به گزارش نسیم سرخس، بسیجیان عزیز امروز با تبیین وضعیت موجود، باید با استقامت، پایداری و روحیه انقلابی راه خود را ادامه دهند و با عمل به گفتمان امام خامنه‌ای (حفظه الله) عزیز، نقش و کارکرد خود را نشان دهند.

 

اکنون‌که ۳۷ سال از فرمان تاریخی امام (ره) برای تشکیل بسیج مستضعفین گذشته، می‌توان گفت بسیج یک برند جهانی است که به جهان صادر شده و حال ثمره این شجره طیبه را در سوریه و عراق مشاهده می‌کنیم.

 

تفکر بسیجی چیزی جز انقلابی گری، مدیریت جهادی، استکبارستیزی، دشمن‌ستیزی، ایثارگری و تکلیف گرایی نیست و بسیجیان ما افتخار بی بسیجی بودن خود بکنند، چون الگوی تمام‌عیار بسیجیان امام علی علیه‌السلام است که تمام وجودش وقف اسلام بود.

 

امروز بسیج با خیل عظیمی از قشرهای مختلف در خود، توانسته در عرصه‌های گوناگون نقش‌آفرینی کند؛ اگر امروز به خدمات این نیروی مخلص و کارآمد ناسپاسی شود و افرادی قصد تضعیف این نهاد مقدس را داشته و بسیج را درک نکنند، در پیشگاه امام شهدا و شهدای بزرگوار شرمنده و سرافکنده خواهند بود و غفلت از این نعمت بزرگ الهی جز ضلالت و گمراهی چیزی دیگر نیست.

 

* نقش و کارکردهای بسیج

امروز بر همگان واضح است، ملتی می‌تواند مقتدر عمل کند که از حمایت مردمی قوی‌تر و حضور پررنگ و بیشتر مردم خود برخوردار باشد.

 

* نقش و کارکرد نظامی بسیج

فلسفه تشکیل این لشکر الهی استفاده از توان بالای نیروهای مردمی در دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بوده است که کمک کم‌کم با کشف استعدادها، توانایی‌ها، توانمندی‌ها، خلاقیت‌ها و ابتکارات این نیروی بزرگ کارکردهای دیگری برای آن تعریف شد.

 

* نقش بازدارندگی و دفاعی

نقش بازدارندگی در ایجاد امنیت و آرامش اجتماعی به‌عنوان اولین و ضروری‌ترین نیاز جامعه، می‌توان این اقدام را یکی از مهم‌ترین کارکرد بسیج دانست؛ همان‌گونه که بزرگ بسیجی جهان اسلام امام علی علیه‌السلام می‌فرماید، «به خدا هر ملتی که قلمرو سرزمینش موردتهاجم قرار گرفت، خار و زبون شد. (نهج‌البلاغه خطبه ۲۷).

 

بسیج از معجزات انقلاب اسلامی و ظرفیت راهبردی ایران اسلامی برای پاسخ به نیازهای اساسی و حیاتی کشور است.

 

دفاع در برابر تهاجم دشمن، دفاع از سیاست‌های داخلی و خارجی، دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی، کمک به سایر نیروهای مسلح برای دفاع از منافع ایران اسلامی، کمک به نهادهای حاکمیتی برای اداره بهتر جامعه و کمک به حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را می‌توان از کارکردهای دفاعی بسیج برشمرد.

 

* نقش تهاجمی

بسیج این توان را دارد با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود، در چهارچوب سیاست‌های کلی کشور برای تهاجم به منافع دشمن وارد عمل شود؛ استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران بر اصل بازدارندگی و دفاعی بنا شده است و نقش دشمن در زمینه تهاجم فرهنگی، جنگ اقتصادی و ترویج آسیب‌های اجتماعی به‌وضوح روشن است و چنانچه مزدوران استکبار قصد تهاجمی به منافع ملی کشور را داشته باشند، دفع آن با مشارکت بسیج آسان است.

 

** نقش و کارکردهای غیرنظامی

دامنه فعالیت‌های بسیج در این زمینه گسترش یافته و امکانات بالقوه عظیمی را در اختیار نظام اسلامی قرار داده است.

 

*نقش علمی و فرهنگی

نقش فرهنگی بسیج در شرایط حاضر، که کشور از هر سو موردتهاجم فرهنگی استکبار و عوامل وابسته آن قرار گرفته از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در این عرصه فرهنگی و علمی بسیج دارای توانمندی‌ها، امکانات قابل‌توجهی است و به همین دلیل استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایتکار از هرگونه شگردی برای تحت تأثیر قرار دادن فرهنگ اسلامی استفاده می‌کند و شبکه بزرگ بسیج برای دفع شگردهای دشمن در جنگ نرم و جذب جوانان و آحاد بسیجیان به کانون جوانان بسیج، اردوهای راهیان نور، یادواره‌های شهدا، اردوهای زیارتی سیاحتی صالحین، محفل انس با قرآن و شجره طیبه صالحین اقدام می‌کند.

 

*نقش اجتماعی و سازندگی

بسیج به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی کشور قادر است نقش مهمی را در این عرصه ایفا کند؛ نقش بسیج در همکاری با دولت از برجسته‌ترین نقش اجتماعی بسیج است که واکسیناسیون فلج اطفال، بیمه روستائیان، درختکاری، امداد و نجات، ضابط قضایی، مهم‌ترین منبع رشد و تسری گفتمان جهادی در جامعه با ظرفیت عظیم نیروی انسانی مؤمن و واکسیناسیون طیور بومی ازجمله آن‌ها محسوب می‌شود.

 

* نقش سیاسی

حضور فعال و گسترده مردم سبب می‌شود تا مسئولان نظام در مجامع بین‌المللی با اطمینان و قاطعیت مواضع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بیان کنند.

 

* نقش اقتصادی

در نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مشارکت در طرح‌های مختلف سازندگی و محرومیت‌زدایی، سدسازی، جاده‌سازی، لوله‌کشی گاز، ساخت خانه عالم، دهستان آباد و روستای آباد باقدرت و قاطعیت وارد عمل شده و اقدامات مؤثری را انجام داده است.

 

بسیج با ایجاد تعاونی‌های مختلف نقش بسیار مؤثری را در رشد و شکوفایی کشاورزی و صنعت ایفا کرده است؛ بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی در زمینه زنبورداری، پرورش ماهی، پرواربندی دام سبک و سنگین، پرورش مرغ بومی و بلدرچین هم‌اکنون مشغول به فعالیت است.

 

* نقش اطلاعاتی و امنیتی

بسیج بسیاری از توطئه‌ها را قبل از بروز و ظهور خاموش و خنثی کرده است؛ امنیت و اقتدار کشور مرهون تفکر بسیجی است؛ بسیج به‌عنوان ضابط قضایی با جرائم مشهود مانند سرقت‌ها، بی‌نظمی‌های اجتماعی، قاچاق کالا و مواد مخدر برخوردی قاطعانه دارد.

 

بسیج در جنگ تحمیلی، فتنه ۷۸ و ۸۸ با هوشمندی، بصیرت و فداکاری، کم‌نظیر عمل کرد؛ بسیج با کشف و شناسایی اقدامات فرصت‌طلب و سودجو درگذشته به‌ سلامت اداری و اقتصادی کشور کمک و استمرار بخشیده است؛ بسیج با برگزاری تورهای ایست و بازرسی، گشت‌های شهری، گشت‌های امنیت محله و انواع رزمایش‌ها، محیط را برای اشرار و ضدانقلاب داخلی و خارجی ناامن کرده است.

یادداشت: علیرضا مکاری

انتهای پیام/