کارگرانی که به‌جای حل مشکلاتشان تهدید به اخراج می‌شوند/ کارگران خط انتقال آب سد دوستی سرخس ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند
کارگرانی که به‌جای حل مشکلاتشان تهدید به اخراج می‌شوند/ کارگران خط انتقال آب سد دوستی سرخس ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند
کارکنان خط انتقال آب سد دوستی سرخس برای رسیدن به مطالبات و حق و حقوقات خود در دو سال اخیر نامه‌نگاری‌های متعددی با مسئولان داشته‌اند که متأسفانه بی‌نتیجه مانده و به نظر می‌رسد اراده‌ای جدی نیز از طرف مسئولان برای حل این مشکل وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حدود ۸ سال از بهره‌برداری پروژه انتقال آب از سد دوستی سرخس به مشهد مقدس می‌گذرد و در مدت این چند سال هر یک از شرکت‌هایی که در مناقصه برنده می‌شوند، مشکلات مربوط به خود ازجمله عدم آشنایی به پروژه و نداشتن تجربه لازم بهره‌برداری را دارند.

 

کارکنان پروژه‌ ایستگاه‌های پمپاژ سد دوستی سرخس (خط انتقال آب شرب سد دوستی به مشهد) که حدود ۱۵۰ نیروی تکنسین و کارشناس برق و مکانیک هستند در کنار وظیفه مرزبانی تلاششان بر این بوده که هیچ‌گونه خللی در آب‌رسانی به زائران آقا امام رضا علیه‌السلام پیش نیاید و ازآنجایی‌که طبق احادیث خدمت به خلق نوعی عبادت است، این امر را برای خود افتخار می‌دانند و به آن می‌بالند.

 

بر اساس این گزارش با توجه به شرایط تحریم کشور، بیشتر تعمیرات و قطعات توسط همین کارکنان مهندسی معکوس شده و انتظار کارکنان خدوم این پروژه مهم این است که از حالت شرکتی تبدیل وضعیت بشوند که در کمال تأسف به همان حالت نیروی شرکتی باقی‌مانده که هیچ با این کارکنان به‌عنوان شهروند درجه‌دو برخورد می‌شود.

%d8%b3%d8%af-%d8%af%d9%88

به اذعان کارکنان پروژه ‌ایستگاه‌های پمپاژ سد دوستی سرخس، در طول دو سال فعالیت شرکت جدید حقوق کارکنان هر ۵ الی ۷ ماه به‌صورت مقطعی آن‌هم تازه، حقوق یک ماه پرداخت می‌شود و هر زمان حرف از حقوق کارکنان شده، مسئله نبودن بودجه و اخراج آن‌ها به میان می‌آید؛ کارکنانی که بعد از دو سال با مشکلاتی که با روی کار آمدن شرکت جدید برایشان به وجود آمده حتی برای نان شبشان مانده‌اند.

 

سؤال اینجاست که چرا پروژه‌ای که در هر ثانیه تا ۶ مترمکعب آب به مشهد می‌فرستد و بیش از ۷۰ درصد آب این شهر را تأمین می‌کند، باید به دست شرکت‌هایی بیفتد که این پروژه هیچ اهمیتی برای آن‌ها ندارد و هیچ‌گونه رسیدگی به تجهیزات آن نمی‌کنند و گاها دیده‌شده که تعدادی از قطعات و تجهیزات که از اموال بیت‌المال بوده یا از بین رفته و یا در حال از بین رفتن است.

 

کارکنان خط انتقال آب سد دوستی از ابتدای سال ۹۵ تاکنون که ۷ ماه از آن می‌گذرد، فقط سه ماه را به‌طور کامل حقوق دریافت کرده و آن‌هم با هزاران حرف‌وحدیث و بدون در نظر گرفتن مزایای حین کار ازجمله اضافه‌کاری پرداخت شده است.

 

سید جعفر احمدی، رئیس اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تأیید این خبر و با اشاره به پیگیری‌های این اداره در خصوص مطالبات و پرداخت حق و حقوقات کارکنان خط انتقال سد دوستی گفت: در کارگروه «کار و کارگری» شهرستان که در ۱۳ آبان ماه برگزار شد، موضوع مطالبات و حق و حقوقات کارکنان خط انتقال آب سد دوستی موردبررسی و در دستور کار قرار گرفت.

%d8%b3%db%8c%d8%af%d8%ac%d8%b9%d9%81%d8%b1-%d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c

وی بابیان اینکه این کارگروه دو مصوبه داشت، تصریح کرد: با توجه به تأمین ۷۰ درصدی آب شرب مشهد از سد دوستی و لزوم تأمین امنیت پایدار خط انتقال آب سد دوستی به مشهد، قرار شد فرمانداری شهرستان سرخس ضمن بررسی و پیگیری جدی این موضوع، گزارشی به استاندار خراسان رضوی در این خصوص ارائه کند.

 

احمدی اظهار داشت: همچنین در این جلسه مصوب شد که شرکت آب منطقه‌ای خراسان، ضمن نگاه ویژه به این پروژه به‌عنوان اماکن و تأسیسات حیاتی استان، نسبت به پیگیری امور کارکنان این شرکت تسریع موضوع را از طریق سلسله‌مراتب داشته باشد.

 

طبق اسنادی که به دست نسیم سرخس رسیده، کارکنان خط انتقال آب سد دوستی برای رسیدن به مطالبات و حق و حقوقات خود در دو سال اخیر نامه‌نگاری‌های متعددی با مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری داشته‌اند که متأسفانه بی‌نتیجه مانده و به نظر می‌رسد اراده‌ای جدی نیز از طرف مسئولان برای حل این مشکل وجود ندارد.

 

سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان و روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵ کیلومتری شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان رضوی احداث شده است؛ این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر و طول تاج ۶۵۰ متر بوده و مخزن این سد دارای گنجایش ۱٬۲۵۰ میلیون مترمکعب است.

 

این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته‌شده و عملیات اجرایی ساخت آن در سال ۱۳۷۹ آغاز و در فروردین سال ۱۳۸۴ توسط روسای جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان افتتاح شد.

انتهای پیام/