از رنجی که می‌بریم؛ گاز داریم، پمپ گاز «ناقص» داریم (بخوانید نداریم)/ تأمین‌کننده گاز هفت استان کشور فقط یک جایگاه سی.ان.جی دارد
از رنجی که می‌بریم؛ گاز داریم، پمپ گاز «ناقص» داریم (بخوانید نداریم)/ تأمین‌کننده گاز هفت استان کشور فقط یک جایگاه سی.ان.جی دارد
سرخس به‌عنوان تأمین‌کننده گاز 7 استان کشور فقط یک جایگاه سی.ان.جی دارد، درحالی‌که بسیاری دیگر از شهرستان‌های استان خراسان رضوی که از نعمت معادن گاز برخوردار نیستند از نعمت چندین جایگاه سی.ان.جی بهره‌مندند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، «یک ساعت و نیم الی دو ساعت: صف گاز»! هر کسی برای زندگی خود مطمئنا برنامه ریزی روزانه هر چند نانوشته دارد. آنچه در نیم خط بالا نوشته شد بخش ثابت برنامه ریزی یک شهروند سرخسی است که خودروی گازسوز دارد.

img_9431

سرخس به عنوان تامین کننده گاز ۷ استان کشور فقط یک جایگاه سی.ان.جی دارد درحالیکه بسیاری دیگر از شهرستان های استان خراسان رضوی که از نعمت معادن گاز برخوردار نیستند از نعمت چندین جایگاه سی.ان.جی بهره مندند.

 

نکته دیگر درباره تنها جایگاه سی.ان.جی شهرستان گازخیر سرخس این است که همین یک جایگاه سی.ان.جی ۸ نازل سوختگیری دارد که از همین ۸ نازل موجود نیز فقط ۵ نازل آن فعال است و ۳ نازل دیگر غیرفعال هستند.

 

رانندگان که اکثرا مسافرکش هستند، بیشترین ضرر را در این قصه می کنند؛ زمانی که باید صرف امرار معاش بکنند را در صف تنها جایگاه گاز شهرستان صرف می کنند.

 

با تعدادی از رانندگان معطل در صف گاز هم صحبت شدیم؛ گلایه ها بسیار بود. یکی از این گله می کرد که شهرستان های دیگر که گاز ندارند چندین جایگاه گاز دارند و سرخسی که پالایشگاه گاز دارد فقط یک جایگاه ناقص گاز دارد ۵ نازل آن کار می کند و ۳ نازل دیگر «در خواب» به سر می برند.

img_9451

دیگری از بی توجهی مسئولان و نبود اراده برای حل مشکل می گوید. از اینکه مسئولان فقط حرف از حل مشکل می زنند اما عملی برای حل آن انجام نمی دهند.

 

راننده دیگری با لحن گلایه آمیزی می گوید: «دل ما از دست کم کاری ها پر است، تا کی و چندبار باید بگوییم تا این مشکل حل شود؟! سرخس مسئول ندارد که این مشکلات را پیگیری کند؟!»

img_9430

جوانی نیز با عصبانیت به خبرنگار ما می گوید: منبع گاز چند استان هستیم. اگر این جایگاه قرار نیست درست شود همان بهتر که نباشد حداقل مردم تکلیف خود را می دانند. تا کی باید صبر کنیم؟!

 

برخی دیگر از پایین بودن فشار نازل ها گلایه می کردند. برخی از اینکه گاهی اوقات جایگاه خراب است و کسی نمی تواند سوختگیری کند. برخی از بی نوبتی ها و نبودن نظارت، برخی از خودروهای دولتی گلایه و شکایت داشتند و می گفتند: «خودروهای دولتی از بین صف لایی می کشند و بدون نوبت سوختگیری می کنند.» به هر حال هرکس گلایه ای داشت شنیدنی و البته حل شدنی به شرط آنکه اراده ای برای حل آن باشد.

img_9483

دهباشی، مسئول تنها جایگاه سی.ان.جی شهرستان سرخس نیز خود از گلایه کنندگان بود. از پیگیری هایی که برای حل مشکل مردم انجام  داده بود می گفت و در نهایت نیز همه این تلاش ها با مخالفت اداره گازرسانی بی نتیجه مانده بود. مخالفت با نصب کمپرسوری با ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب در ساعت.

 

مسئول تنها جایگاه سی.ان.جی سرخس ظرفیت کمپرسور فعلی را ۱۰۰۰ متر مکعب در ساعت عنوان کرد و مشکل موجود را ظرفیت پایین لوله های انتقال گاز می دانست.

 

او می گوید: ظرفیت ورودی گاز به لوله های انتقال ۱۵۰۰ متر مکعب در ساعت است که از این ۱۵۰۰ متر مکعب ۵۰۰ متر مکعب آن مربوط به مصرف گاز خانگی است و ۱۰۰۰ متر مکعب دیگر نیز برای جایگاه سی.ان.جی اختصاص داده شده است.

img_9456

دهباشی با اشاره به درخواستی که برای تهیه و نصب کمپرسور با ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب داده است، می افزاید: با توجه به اینکه ظرفیت خط لوله ۱۵۰۰ متر مکعب است و این ظرفیت خط لوله پاسخگوی کمپرسور ۲۰۰۰ متر مکعبی نیست اداره گاز رسانی با نصب آن مخالفت کرد و تنها راهکار موجود برای حل معضل جایگاه سی.ان.جی سرخس تعویض لوله های انتقال گاز از ۱۵۰۰ متر مکعب به ۲۵۰۰ متر مکعب است؛ وقتی ظرفیت لوله های خط انتقال افزایش پیدا کند می توانیم از کمپرسور ۲۰۰۰ متر مکعبی استفاده کنیم و توان جایگاه را دو برابر کنیم.

img_9426

مسئول جایگاه سی.ان.جی شهرستان سرخس درباره غیرفعال بودن سه نازل سوختگیری نیز تاکید می کند: این سه نازل خراب نیستند و فقط به علت پایین بودن ظرفیت کمپرسور این سه نازل غیر فعال هستند؛ اگر بخواهیم علاوه بر ۵ نازل دیگر این ۳ نازل را نیز فعال کنیم فشار گاز جواب نمی دهد و سوختگیری انجام نمی شود تنها در صورتی می توانیم سه نازل دیگر را فعال کنیم که ظرفیت ورودی ما بیشتر از میزان فعلی باشد.

 

وی از مشکل پیش رو در فصل زمستان نیز می گوید: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش استفاده مردم از مصرف گاز مطمئنا جایگاه سی.ان.جی در این فصل افت فشار خواهد داشت.

img_9463

روزانه حدود ۱۵۰۰خودرو در جایگاه سی.ان.جی سرخس سوختگیری می کنند. دهباشی درباره خرابی و تعطیلی موردی جایگاه نیز توضیح می دهد: تعطیلی جایگاه سی.ان.جی سرخس به علت خرابی نبوده بلکه بازرسی اداره استاندارد از نازل ها بوده است که مجبور شدیم سوختگیری را برای چند ساعت تعطیل کنیم تا بازرسان استاندارد وضعیت نازل ها و جایگاه را بررسی کنند.

img_9444

وی اضافه می کند: معمولا اگر موارد تعمیر نیز برای جایگاه لازم باشد از ساعت ۱۲ شب به بعد که حجم مراجعه کمتر است تعمیرات را انجام می دهیم ضمن اینکه در سال ۹۵ برای انجام اورهال و تعمیرات اساسی جایگاه فقط به مدت دو روز تعطیل شد و سوختگیری انجام نمی شد.

 

آنچه مشخص است شهرستان مرزی سرخس یک شهرستان ثروتمند و غنی است اما در فقر به سر می برد. شهرستانی دارای منابع گاز اما محروم از یک جایگاه سی.ان.جی قوی و مناسب که در شان مردم زحمتکش سرخس باشد. مشکل چندین ساله جایگاه سی.ان.جی سرخس علیرغم آمد و شد مسئولان مختلف و قول ها و وعده های ضعیف و قوی همچنان پابرجاست و اراده ای برای حل این مشکل نیز نیست.

گزارش از علی رضا علی صوفی و احسان بابائی

انتهای پیام/ع