ورود ناوگان خالی ترانزیت ترکمنستان به کشور مجاز شد!/ تیموری: اصل اقدام متقابل مسئولان را دیدیم؛ جیب کامیون داران داخلی خالی و ناوگان ترانزیت بیکارتر می‌شود
ورود ناوگان خالی ترانزیت ترکمنستان به کشور مجاز شد!/ تیموری: اصل اقدام متقابل مسئولان را دیدیم؛ جیب کامیون داران داخلی خالی و ناوگان ترانزیت بیکارتر می‌شود
در حالی دو ماه پیش ناوگان ترانزیت ایران با کارشکنی‌های ترکمنستان در مسئله ورود و خروج و عوارض متحمل هزینه‌های سنگینی شد که امروز با اقدام متقابل مسئولان، ورود ناوگان خالی ترانزیت ترکمنستان نیز به داخل کشور مجاز شده است!

رضا تیموری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به دستورالعمل جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ورود ناوگان ترانزیت خالی خارجی به‌خصوص ناوگان خالی ترکمنستان به داخل کشور گفت: این تصمیم قطعاً بیکاری کامیون داران داخلی را مضاعف می‌کند.

 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران خراسان رضوی افزود: ورود ناوگان خالی ترکمنستان به کشور خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به حوزه ترانزیت داخل وارد خواهد کرد.

 

وی اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی که در ۱۸ مهرماه امسال به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل استان خراسان رضوی ابلاغ شده، ورود ناوگان خالی ترکمنستان را به پایانه‌های مرزی کشور مجاز اعلام کرده است.

 

تیموری تصریح کرد: هم‌اکنون ناوگان ایرانی مازاد بر بار در سراسر کشور وجود دارد، به‌طوری‌که روزها و بلکه هفته‌ها برای بارگیری در نوبت هستند که نتیجه ابلاغ این دستورالعمل، بیکاری و نابودی صنف کامیون داران داخلی را به همراه دارد.

 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران خراسان رضوی بابیان اینکه این مسئله نوعی توهین به صنف کامیون داران داخلی است، عنوان کرد: با کارشکنی‌های ترکمنستان حدود دو ماه قبل مبلغ عوارض از ۵۰۰ دلار به ۲۳۰۰ دلار برای کامیون داران ایرانی افزایش یافت، درصورتی‌که ناوگان ترکمنستان برای پیمودن ۴ هزار کیلومتر در خاک ایران فقط ۲۷۰ دلار پرداخت می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه در این مسئله اصل اقدام متقابل مسئولان را دیدیم، افزود: وقتی در کشور ناوگان ایرانی برخی اوقات حدود ۲۰ روز بیکار است، در چنین شرایطی چه لزومی دارد که ناوگان خالی خارجی وارد کشور شود.

 

تیموری اذعان کرد: با ورود ناوگان خالی ترکمنستان به پایانه‌های مرزی کشور، طبیعی است که شرکت‌های ایرانی دیگر رغبتی به بارگیری نخواهند داشت.

 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران خراسان رضوی گفت: با اجرای این دستورالعمل اساساً ترانزیت داخلی بی‌معنا می‌شود و در پی آن شاهد بیکاری صنف کامیون داران و ضربه جبران‌ناپذیری به خانواده‌های آن‌ها خواهیم بود.

 

وی بابیان اینکه هیچ نظریه اقتصادی این مسئله را نمی‌پذیرد، ادامه داد: آثار بیکاری هم‌اکنون در صنف کامیون داران قابل‌لمس است که با این اقدام رقابتی دیگر وجود نخواهد داشت و بیکاری نیز در این صنف تشدید می‌شود.

 

تیموری با تأکید بر اینکه مسئولان باید از ورود ناوگان خالی خارجی به‌خصوص ناوگان خالی ترکمنستان به کشور جلوگیری کنند، اظهار داشت: نامه‌ای به مسئولان محترم سه قوه نوشته‌ایم که در آن خواسته‌های صنف کامیون داران داخلی برای رفع این مسئله مطرح شده است.

 

ایران اسلامی چهار مرز رسمی با ترکمنستان دارد که سه مرز لطف‌آباد، باجگیران و سرخس در خراسان رضوی واقع شده‌اند.

انتهای پیام/