آغاز کاهش ذخایر عربستان در آمریکا به عنوان اصلی ترین متحد این کشور یعنی شمارش معکوس برای ایجاد یک بحران بی سابقه اقتصادی در میان خاندان آل سعود و تیره شدن بیش از گذشته آینده سیاسی این خانواده در عربستان می باشد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در اقدامی غیرمنتظره وزارت دارایی آمریکا میزان سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در این کشور را رسانه ای کرد. به نظر می رسد که این اقدام در واکنش به تهدیدات اخیر عربستان مبنی بر خروج اموال این کشور در صورت انتشار اسناد ۱۱ سپتامبر و نقش برخی نهادها و مقامات عربستان در آن بوده است.

اما در حالیکه پیش از این روزنامه «نیویورک تایمز» میزان دارایی‌های عربستان در بانک‌های آمریکا را حدود ۷۵۰ میلیارد دلار تخمین زد، وزارت دارایی و خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به درخواست افشای میزان سرمایه‌گذاری‌های مالی عربستان بر اساس قانون آزادی اطلاعات، برای اولین بار طی ۴۰ سال گذشته افشا کرد که میزان این دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها تا پایان مارس گذشته بیش از ۱۱۶.۸ میلیارد دلار نبوده و طی ماه ژانویه شاهد ۶ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل است.

این در حالیست که آژانس اقتصادی «بلومبرگ» از کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری ذخایر مالی عربستان در کمتر از ۲ سال در نتیجه برداشت مستمر حکومت عربستان از این ذخایر برای مقابله با کسر بودجه سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این کشور خبر داده است. آغاز کاهش ذخایر عربستان در آمریکا به عنوان اصلی ترین متحد این کشور یعنی شمارش معکوس برای ایجاد یک بحران بی سابقه اقتصادی در میان خاندان آل سعود و تیره شدن بیش از گذشته آینده سیاسی این خانواده در عربستان می باشد.

اما در حالی عربستان عملا برای جبران کاهش ذخیره ارزی خود مجبور به برداشت سرمایه های خود شده است که قیمت نفت در پایین ترین سطح خود طی سالهای اخیر قرار گرفته و آینده بازار نفت نیز امیدوار کننده نیست. به تعبییر دیگر پیش بینی می شود که سیر کسری بودجه عربستان همچنان ادامه پیدا کرده و از آن طرف عربستان بیشتر از این نیز مجبور به برداشت سرمایه های خود بشود. اصلاحات اقتصادی به رهبری محمد بن سلمان نیز از طرف کارشانسان ارشد اقتصادی دنیا ناامید کننده، سراب گونه و همچنین با احتمال قطعی شکست می باشد.

این مسئله نشان می دهد که عربستان عملا ابزار اقتصادی زیادی برای فشار به آمریکا ندارد و وضعیت اقتصادی این کشور حتی خراب تر از آنچیزی است که محمد بن سلمان جانشین ولیعهد این کشور گفته است که تا چند سال دیگر این کشور ورشکست می شود.

یک عربستان ضعیف شده اقتصادی بیش از پیش آمریکایی ها را به این کشور بی میل کرده و همچنین دلیلی برای احساس نگرانی از این کشور دیگر در میان مقامات آمریکا کمتر دیده می شود.

در همین حال پرسش های دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه عربستان با این وضعیت اقتصادی باید با جنگ پر هزینه یمن نهایتا چه کند؟ این کشور آیا راهی جز به پایان رساندن پرونده جنگ در یمن برای فرار از غرق شدن بیشتر در مشکلات اقتصادی دارد؟ اساسا وضعیت عربستانی که سالهاست سیاست خارجه اش بر مبنای خرج کردن بی حساب و کتاب و کلان دلارهای نفتی شکل گرفته پس از این و در سالهای آینده چگونه خواهد بود؟ ضمن اینکه کسری بودجه عربستان وضعیت سنگین یارانه های گسترده این حاکمیت به مردم را به کجا خواهد رساند؟

به اعتقاد کارشانسان بین المللی تبعات اجتماعی وضعیت شکننده اقتصادی عربستان بیش از هر کشور دیگری زودتر خود را نشان خواهد داد زیرا این کشور در حوزه اجتماعی با شکاف های جدی و نارضایتی پنهان گسترده روبه رو است. ساختارهای قدرت در عربستان یکی از شکننده ترین ساختارهای قدرت در دنیا است و این کشور در این حوزه جز ضعیف ترین کشورهای دنیا محسوب می شود.

انتهای پیام/