داستان غم بار نژادپرستی و سیاه کشی در آمریکا
داستان غم بار نژادپرستی و سیاه کشی در آمریکا
عملکرد نژادپرستانه پلیس آمریکا در سال 2014 به گونه‌ای بود که باراک اوباما، رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا نیز ناگزیر به نژادپرستی امریکاییان اعتراف کرد و گفت: هیچ سیاه پوستی نیست که در امریکا به چشم گناهکار به او نگاه نشده باشد.

نسیم سرخس: عملکرد نژادپرستانه پلیس آمریکا در سال ۲۰۱۴ به گونه‌ای بود که باراک اوباما، رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا نیز ناگزیر به نژادپرستی امریکاییان اعتراف کرد و گفت: هیچ سیاه پوستی نیست که در امریکا به چشم گناهکار به او نگاه نشده باشد.

نژادپرستی در آمریکا

پیشینه نژادپرستی در آمریکا به شکل‌گیری این کشور و مهاجرت اروپاییان به این سرزمین باز می‌گردد.

سفیدپوستان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی با مهاجرت به این کشور برای اولین بار ایده برتری نژاد خود و وحشی خواندن بومیان آمریکایی را مطرح کردند. آنها متمدن‌ کردن بومیان را وظیفه مهاجرین سفیدپوست دانستند و بدین ترتیب اولین بذرهای نژادپرستی در آمریکا کاشته شد؛ واقعیتی که هرگز برای نسل جوان امروز آمریکا بازگو نمی‌شود.

هاوارد زین ( Howard Zinn) تاریخ‌نگارو فعال ضد جنگ آمریکایی، در کتاب رؤیای آمریکایی (تاریخ آمریکا برای نسل جوان) پیرامون تبعیض نژادی و کشتار گسترده‌ی بومیان و سرخ‌پوستان آمریکا در کشورش می‌نویسد: از دوران ابتدایی تا دبیرستان، در کتاب‌های درسی هیچگاه حرفی درباره‌ اینکه رسیدن کریستف کلمب به دنیای جدید، به‌معنی قتل‌عام کامل مردم بومی هیسپانیولا بوده است، زده نمی‌شود.

به همه‌ دانش‌آموزان آمریکایی، ماجرای کشتار بوستون را آموزش می‌دهند که کمی پیش از جنگ استقلال علیه تاج و تخت بریتانیا اتفاق افتاد. همه دانش‌آموزان می‌دانند که پنج آمریکایی در سال ۱۷۷۰ به دست سربازان انگلیسی کشته شدند، ولی چند شاگرد مدرسه می‌دانند که صدها خانواده‌ سرخ‌پوست، با شکل‌گیری ایالات متحده آمریکا کشته شدند؟

شکل‌گیری پدیده نژاد پرستی در این سرزمین بدین گونه آغاز شد اما محدود به سرخ‌پوستان و بومیان آمریکا نشد. هنگامی که اروپاییان استعمار قاره آمریکا را آغاز کردند، بردگان را برای کار در کشتزارها و معادن جدید، از آفریقا به آمریکا بردند.

در فاصله سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی در حدود ۱۵ میلیون سیاهپوست آفریقایی توسط تجار برده به قاره آمریکا انتقال یافتند. با اعلام استقلال و شکل‌گیری دولت مستقل آمریکا، نژادپرستی نه تنها برچیده نشد بلکه در شکلی جدید ادامه یافت. موقعیت مساعد ایالات جنوبی آمریکا برای کشاورزی و منفعت‌طلبی سرمایه‌داران سبب تداوم برده‌داری ‌در این منطقه شد.

پدیده شوم نژادپرستی حتی در نظام آموزشی ایالات متحده امریکا نیز رسوخ کرده است. بر اساس گزارش دفتر آمار این کشور، ۳۳ درصد از سفید‌پوستان آمریکایی دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند، درحالیکه که ۲۰ درصد سیاه‌پوستان آمریکا از چنین امکانی برخوردارند.

بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ میلادی، بیش از ۶۰ درصد از تقاضاهای تحصیلی سیاه‌پوستان برای ورود به دانشکده‌های حقوق آمریکا پذیرفته نشده است در حالیکه این آمار برای متقاضیان سفید‌پوست تنها ۳۴ درصد است. در مدارس نیز در حالیکه سیاه‌پوستان تنها ۱۷ درصد از جمعیت دانش‌آموزان آمریکایی را تشکیل می‌دهند، ۳۲ درصد از اخراج‌های صورت‌گرفته از مدارس و دانشگاه‌ها به ایشان مربوط می‌شود.

اما در این میان، شاید بارزترین نمود رفتارهای نژادپرستانه را بتوان در رفتار نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا مشاهده کرد. این واقعیت در گزارشی که پایگاه اینترنتی رویترز در جولای ۲۰۱۲ منتشر کرد نیز مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس این گزارش نیروهای پلیس آمریکا نسبت به سفیدپوستان مدارای بیشتری دارند؛ به طور مثال، بر طبق گزارش‌های رسمی پلیس این کشور سالیانه در حدود یک میلیون نفر از مردم آمریکا به‌ویژه رنگین‌پوستان بدون دلیل مورد ایست و بازرسی قرار می‌گیرند و عده‌ای از آنان به اداره‌های پلیس منتقل می‌شوند و مدتی بدون تفهیم اتهام در بازداشتگاه می‌مانند و سپس با یک عذرخواهی ساده آزاد می‌شوند.

این برخوردهای خشونت‌آمیز سبب شد تا سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر در سال ۲۰۱۴ بارها در مورد برخورد پلیس با معترضان، به مقامات ایالتی و فدرال آمریکا هشدار دهند.

 

گزارشی از نقض حقوق بشر در آمریکا

ماجرای رنگین‌پوستان در آمریکا قصه‌ی تلخی است. سرخ‌پوستانی که مالکان اصلی این سرزمین بودند و تا سال‌ها مورد انواع تحقیر و تبعیض و تجاوز و کشتار قرار گرفتند و نهایتاً مجبور به مهاجرت اجباری شدند و سیاه‌پوستانی که به قصد بهره‌کشی از قاره‌‌ای دیگر به این کشور آورده شدند و تحت همه‌گونه ظلم و ستم قرار گرفتند، «COLORED»خوانده شدند و پست‌تر از «WHITE» مورد قضاوت قرار گرفتند. اما امروز، حتی روی کار آمدن رئیس‌جمهوری از سیاهان نتوانسته است به این تبعیض پایان دهد. رهبر انقلاب درباره‌ی این تبعیض نژادی فرموده‌اند: «هنوز مسأله‌ی تبعیض نژادی در آن کشوری که مدعی آزادی و حقوق بشر است، حل نشده است. هنوز انسانی به جرم پوست سیاه، تأمین ندارد که در آن جامعه زندگی کند! یک وقت اگر لازم باشد، به جرم سیاه پوست بودن، پلیسی او را تا حد کشتن کتک می‌زند! این‌ها ادعای حقوق بشر می‌کنند!» به بهانه‌ی اتفاقات شهر فرگوسن آمریکا در گزارشی به برخی موارد نقض حقوق رنگین‌پوستان آمریکا پرداختیم.
در ۱۹ آوریل ۱۹۹۳، یعنی زمانی که دموکرات‌ها به ریاست «بیل کلینتون»، زمام دولت در ایالات متحده‌ی آمریکا را بر عهده داشتند، واقعه‌ای در این کشور رخ داد که هنوز هم از خاطر مردم جهان پاک نشده است. در این روز، در حالی‌که تعدادی از اعضای فرقه‌ی موسوم به «دیویدی‌ها» در ساختمانی در شهر ویکوی آمریکا جمع شده بودند، ناگهان مورد هجوم تانک‌ها و مأموران ویژه‌ی نظامی آمریکا قرار گرفتند و در اقدامی غیرقابل باور، بیش از ۸۰ نفر از جمله زن و کودک و پیر و جوان، زنده زنده در آتش سوزانده شدند!
این البته اولین و آخرین باری نبود که دولت آمریکا چنین فاجعه‌ای را رقم زده است. همین چند هفته پیش بود که «مایکل براون»، نوجوان سیاه‌پوست ۱۸ ساله، توسط گلوله‌های افسر پلیس شهر «فرگوسن» به قتل رسید. ماجرا اما به همین‌جا ختم نشد و این حادثه، خود مقدمه‌ای شد برای اعتراضات گسترده‌ی سیاهان در آمریکا. ساکنان فرگوسن که دیگر طاقت‌شان از تبعیض نژادی موجود در این کشور به سر آمده بود، به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را علناً نشان دادند. پلیس آمریکا اما به جای آن‌که به خواسته‌ی مشروع معترضان تن در دهد، با شدت هر چه تمام‌تر با آن‌ها مقابله  کرد و ده‌ها تن از معترضین نیز توسط پلیس آمریکا بازداشت شدند.
   
مایکل براون، نوجوان ۱۸ساله‌ی آفریقایی‌تبار آمریکایی در ۱۹ مرداد ماه امسال در حالی که به همراه دوست خود در حال
قدم زدن بوده است، با شلیک شش گلوله‌ی یک افسر پلیس شهر فرگوسن ایالت میزوی آمریکا از پای درآمد. اگرچه پلیس
ادعا کرده که این نوجوان سیاه‌پوست مظنون به سرقت بوده، اما او مسلح نبود و سوء سابقه‌ای هم نداشت.

حکایت این روزهای فرگوسن، این شهر کوچک در حومه‌ی «سنت لوئیس»، حکایت همیشگی سیاهان در تاریخ دو قرن اخیر است. حکایتی که بیانگر همه‌ی تبعیض‌ها و نابرابری‌هایی است که این کشور مدعی حقوق بشر و دموکراسی، علیه سیاه‌پوستان در طول تاریخ تأسیس خود روا داشته است.

البته موارد نقض حقوق بشر در آمریکا بسیار فراوان است، لذا به منظور امتناع از اطناب، اختصاصاً به «نژادپرستی» بسنده می‌کنیم که چندی است آتش سوزان آن سراسر این کشور را در تب و تاب قرار داده است. با این امید که در پی خیزش اخیر، پوشش ظاهرفریب ایالات متحده در ساحت حقوق بشر بیش از پیش کنار برود تا مردم جهان به نمایی کلی از نقض حقوق بشر در کشوری آشنا شوند که همواره خود را الگوی جهانیان و مهد دموکراسی می‌خواند!

 

نهضت سیاه کشی!

 قتل و شکنجه سیاهپوستان آمریکا، داستانی تکراری و غم بار است که هر از گاهی در دفتر تاریخ این کشور نوشته می شود. طی چند ماه گذشته چندین سیاهپوست به دست پلیس و یا نژادپرستان به قتل رسیده اند و به نظر می رسد واکاوی تاریخی این جریان در مقطعی که منجر به اعتراضات گسترده ای نیز در جای جای این کشور گردیده، ضروری و لازم باشد. کشور فعلی ایالات متحده آمریکا، حدود دو و نیم قرن پیش توسط عدّه ای از استعمارگران اروپایی تصرف گردید.

آنان تصور می کردند با اشغال این سرزمین که هزاران کیلومتر از سرزمین های اصلی شان فاصله داشت، قادرند آزادانه و بدون محدویت هر کاری که در آنجا مایلند انجام دهند. با توجه به امکانات فوق العاده ساده و ابتدایی آمریکا، این سرزمین به عنوان مهد آمال و آرزوهای استثمارگران اروپایی قرار گرفت. آنان برای دستیابی به اهدافشان که عمدتاً کشف معادن طلا بود نمی توانستند به ساکنان اصلی آمریکا که سرخپوستان بودند اعتماد کنند، زیرا آنان زیر یوغ مدیریت استعماری اروپایی ها نمی رفتند، لذا دست به کشتار وسیعی زده و سرخپوستان را به وسیله وحشیانه ترین شیوه ها، به قتل رساندند تا این سرزمین را به طور کامل در اختیار گیرند.
حدود ۳۰ سال این نسل کشی ادامه داشت و میلیون ها نفر از بومیان آن از بین رفتند. قدم بعدی، تامین نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف مهاجرت بود و بدین منظور برده های آفریقایی به وسیله کشتی در بدترین شرایط و فجیع ترین شیوه به آمریکا منتقل شدند. از همان زمان، بحث استثمار سیاهپوستان بدون در نظر گرفتن هیچگونه حق و حقوقی از سوی ثروتمندان مهاجر اروپایی- از ملیت های اسپانیایی، انگلیسی و فرانسوی ها – مطرح گردید. بدین ترتیب جبهه های متفاوتی از سوی این استعمارگران برای رقابت بر سر بهره کشی حداکثری از سیاهپوستان مظلوم و استثمار از طبیعت شکل گرفت. زمانی که به کارگیری برده داران در تمام سرزمین پهناور آمریکا به طور رسمی نشر پیدا کرد، رفته رفته عناد و دشمنی با آنان به این دلیل که گاهی از شدّت فشار و ظلم، سرکشی می نمودند و خواسته هایی داشتند، بیشتر و گسترده تر گردید.
بر اساس همین ظلم های فراوان به سیاهپوستان بود که جنگ شمال و جنوب علیه برده داری به راه افتاد. سیاهپوستان در طول تاریخ پر فراز و نشیب آمریکا همواره به نحوه برخورد تحقیرآمیز و بهره کشی، محروم بودن از حقوق شهروندی و حتی نحوه برخورد دستگاه قضایی در دادگاه ها اعتراض داشتند. این ظلم آشکار، در دوره ما نیز همچنان ادامه دارد که شاهد مثال آن، گروه معروف «کوکلان ها» است. این گروه، سازمان های همبسته ای در آمریکا در گذشته و امروز می باشند که پشتیبان برتری نژاد سفید، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی گرایی و نفرت نژادی هستند. آن ها برای رسیدن به اهداف خود به اعمالی غیر اخلاقی متوسل می شوند.
برای نمونه استفاده از ابزار ترور، خشونت و ایجاد وحشت از جمله حربه های آنان جهت پیشبرد عقایدشان است. به دلیل تبلیغات منفی جهانی، این گروه از صحنه سیاسی آمریکا به شکل رسمی حذف و نابود شد اما به شکل غیر رسمی، مشی و شیوه آنان همچنان ادامه دارد. دستگیری، محکومیت، شکنجه، زندان های طولانی مدت برای جرائم بسیار سبک در مورد سیاهپوستان به یک روش عادی تبدیل شده است. طبیعی است نه در آمریکا، بلکه هر کشور دیگری، اگر گروهی تحت ظلم و تبعیضِ غیرقابل تحمل قرار داشته باشند، هر از گاهی دست به اعتراض و شورش می زنند. پلیس آمریکا که شیوه اسلاف خود در سرکوب این طبقه محروم جامعه آمریکا را به ارث برده است، به صورت طبیعی و سیستماتیک با سیاهپوستان برخورد می کند که شرح آماری آن از حوصله این یادداشت خارج است.
آنان کماکان معتقدند سیاهپوستان برده های نظام سرمایه داری هستند و با این دیدگاه است که به نوعی نهضت سیاه کشی که می توان ادعا کرد از خشونت تروریست ها نیز مرگبارتر است، در جامعه به اصطلاح حقوق بشری و متمدّن آمریکایی رشد کرده است. نکته حائز اهمیت اینجاست که در یکی دو سال اخیر، اخبار رفتار خشونت آمیز پلیس و قتل سیاهپوستان بیشتر از گذشته به خارج از مرزهای آمریکا درز می کند و یکی از دلایل آن، رشد سریع شبکه های اجتماعی و سرعت انتقال اخبار در سراسر جهان است. بعضی به غلط اینگونه تصور می کنند که این دست فجایع در گذشته به ندرت رخ می داده، در حالی که سابقه سرکوب سیاهپوستان به چند قرن قبل باز می گردد و این امر تازگی ندارد. در طول ۲۰۰ سال گذشته، ظلم بر سیاهپوستان به روالی عادی و رایج تبدیل گردیده است.
شورش سال ۱۹۹۲ در لس آنجلس مجموعه ای از حوادث شامل شورش، غارت و اختلالات مدنی بود که در شهر لس آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیا در آوریل و می آن سال به وقوع پیوست. این حوادث به دنبال آزادی افسران پلیسی که در یک حادثه وحشیانه حضور داشتند اتفاق افتاد. این حادثه بزرگترین شورشی بود که از زمان شورش های سال ۱۸۶۳ نیویورک در ایالات متحده به وقوع پیوسته بود و می رفت تا این ایالات را از این کشور جدا کند. اما در نهایت با کمک پلیس ایالت های دیگر، با توسل به خشونت شدید، موقتاً فروکش کرد، بنابراین، چنین حوادثی تازگی ندارد.
خشم مردم از «سیاه کشی» در آمریکا
فرماندار ایالت مریلند آمریکا در پی خشونت‌بارترین اعتراضات مردمی علیه نژادپرسی افسران پلیس در ۵۰ سال اخیر با اعلام وضعیت فوق‌العاده خواهان کمک گارد ملی برای سرکوب معترضین شد.

خشم مردم از «سیاه کشی» در آمریکا

خشم مردم از «سیاه کشی» در آمریکا

 
آمار هولناک سیاه‌پوست کشی در آمریکا
احمد اسفندیاری رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از دومین سند نقض حقوق بشر آمریکا در سال ۲۰۱۴ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: حقوق بشر همواره از سوی دولت‌ها، قدرت‌ها و مستکبران عالم مورد هجوم قرار گرفته و نقض شده است. ضمن اینکه از آن به عنوان ابزاری برای سرکوب علیه دولت‌ها و افراد مستقل در دنیا استفاده می‌شود.رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر در اثر شلیک گلوله در سال ۲۰۱۴ در آمریکا کشته شده‌اند گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار آمریکایی ۷۱۶ زندانی وجود دارد.وی افزود: کسانی که امروز دم از حقوق بشر می‌زنند، خودشان بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند.

اسفندیاری تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق نهادهای تشکیل شده حقوق بشری، ابزار دست قدرت‌های بزرگ هستند و حتی به مسائل نقض حقوق بشر در داخل کشورشان نیز نمی‌پردازند و به هیچ وجه واقعیت‌ها را منتقل نمی‌کنند.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر اظهار داشت: در دو سال گذشته گزارشی از وضعیت نهادهای حقوق بشری بین‌المللی را رصد کردیم و گزارشات آن را در اسناد خود آورده‌ایم، ولی به جرأت می‌توان گفت که کمتر نهاد مستقلی در این زمینه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: قدرت‌های بزرگ سازوکار مجموعه‌های حقوق بشری در سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعه آن را به نحوی مدیریت و کنترل کرده‌اند که هیچ وقت قضاوت منصفانه و عادلانه‌ای در زمینه حقوق بشر نداشته باشند و حتی کشورها و افراد مستقل را تحت فشار بیشتری قرار دهند.

اسفندیاری گفت: هدف از تشکیل مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر کشف و شناسایی مصادیق نقض حقوق بشر از سوی مستکبران از جمله آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای اروپایی است.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر افزود: ایالات متحده به علت دروغگویی فراوان در زمینه حقوق بشر وظیفه تهیه گزارشات کذب حقوق بشری خود را به کشورهای اروپایی محول کرده، در حالی که خود این کشورها در زمره ناقضان حقوق بشر هستند.

وی تصریح کرد: حمایت از مظلومان عالم که حقوق آنها ضایع شده از دیگر اهداف مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر است.

اسفندیاری در خصوص اهداف دیگر این مرکز خاطرنشان کرد: شناسایی و جذب نهادهای مستقل و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین سازمان‌های مردمی بیطرف و حداقل منصف و دفاع از حقوق انسان‌های مستضعف و رساندن ارزش‌های حقوق بشر اسلامی به سایر ملت‌های دنیا و کمک به آنها به هر طریق ممکن، از دیگر اهداف ماست.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر افزود: در ششم بهمن ماه سال جاری از سند نقض حقوق بشر انگلیس در سال ۲۰۱۴ رونمایی خواهد شد، ضمن اینکه از ۱۸ تا ۲۲ بهمن نیز کلیه موارد نقض حقوق بشری که توسط قدرت‌های بزرگ اعم از آمریکا و کشورهای اروپایی انجام شده، نمایشگاه عکسی برپا خواهد شد. همچنین این نمایشگاه عکس در دیگر کشورهای مستقل نیز برپا خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه سال ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شده که کارگروهی را با حضور وزارت خارجه، بانک مرکزی و قوه قضائیه تشکیل و موارد نقض حقوق بشری ابرقدرت‌ها را رصد و آن را منتشر کند. ضمن اینکه از دیگر وظایف این کارگروه، پیگیری این موارد در مجامع بین‌المللی است.

اسفندیاری گفت: نیاز است که دولت جمهوری اسلامی ایران از موضع تدافعی خارج شود و حمایت از حقوق بشر را در عرصه بین‌المللی پیگیری کند.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: گزارش و سند اول نقض حقوق بشر در آمریکا در سال ۲۰۱۳ دارای ۳۰ صفحه بود ولی گزارش و سند دوم نقض حقوق بشر آمریکا در سال ۲۰۱۴ دارای ۱۰۰ صفحه است که نشان می‌دهد اطلاعات ما روز به روز بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: سالیانه ۳۰ هزار نفر در اثر شلیک گلوله جان خود را در آمریکا از دست می‌دهند و به ازای هر فرد کشته نیز دو نفر مجروح می‌شوند.

اسفندیاری افزود‌: سال ۲۰۱۴ در آمریکا ۱۰۲۹ نفر سیاهپوست توسط پلیس این کشور کشته شدند.

وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۵ نفر در ایالات متحده اعدام و ۵۳ نفر نیز حکم اعدام گرفتند. این در حالی است که ۱۸ نفر از این ۳۵ نفر سیاهپوست و ۵ نفر نیز هیسپان بودند.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: در ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۱۶ نفر زندانی و ۸۰ هزار نفر در حبس انفرادی به سر بردند و هم اکنون ۱۴۳ نفر نیز در زندان گوانتانامو زندانی هستند.

وی گفت: در آمریکا بیش از ۲۵۰ هزار کودک به جرم‌های مختلف همانند سایر افراد بزرگسال در محاکم قضایی، دادگاهی و مجازات شده‌اند و این در حالی است که ۱۰ هزار کودک در کنار دیگر افراد بزرگسال و جنایتکار در زندان‌های آمریکا نگهداری می‌شوند.

اسفندیاری اضافه کرد: طبق آمار نهادهای حقوق بشری مستقل، در آمریکا ۱۳۱ هزار قربانی تجاوز جنسی وجود دارند که ۹۹ هزار نفر آنها زیر ۲۱ سال هستند که نسبت به سال ۲۰۱۳ بیش از ۸ درصد رشد دارد.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: آمریکا در زمینه آزادی رسانه در رتبه چهل و ششم دنیا قرار دارد.

وی افزود: یک محقق مستقل حامی حقوق بشر اعلام کرده که اولین همکاری ایالات متحده در زمینه تولید ویروس‌های کشنده در جهان توسط سفارت این کشور در آفریقای مرکزی انجام شده و این امر نشان می‌دهد که ویروس ابولا برای از بین بردن آفریقایی تبارها تولید و گسترش داده شده است.

اسفندیاری در پایان از وزارت خارجه کشورمان درخواست کرد که با توجه به زمان باقیمانده ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد (نم) از نقض گسترده حقوق بشر آمریکا و انگلیس گزارشی توسط دولت تهیه و در جلسه آتی جنبش برای پیگیری بین‌المللی آن مطرح شود.

برگزاری اعتراضات علیه کشتار سیاه پوستان آمریکایی در فرگوسن

 با ادامه اعتراضات در بالتیمور آمریکا، مردم فرگوسن نیز برای دومین شب متوالی به خیابان های این شهر آمدند.

 تظاهرکنندگان در شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا روز چهارشنبه در حمایت از مردم بالتیمور در اعتراض به کشته شدن یک سیاه پوست توسط پلیس این کشور تظاهرات برگزار کردند.

بر اساس این گرازش، روز سه شنبه نیز صدها نفر در فرگوسن به نشانه اعتراض به تبعیض نژادی پلیس آمریکا و قتل سیاهپوستان در خیابان های این شهر تجمع کردند.

اعتراض ها در بالتیمور پس از مراسم تدفین “فردی گری ” جوان سیاه پوست ۲۵ ساله آمریکایی شدت گرفت که روز ۲۱ آوریل در بازداشت پلیس به طور مشکوکی درگذشت.

با وجود حوادث اخیر در شهر فرگوسن و بالتیمور و اعتراضات مردمی ، تبعیض نژادی و خشونت علیه سیاه پوستان آمریکایی همچنان ادامه دارد و مقامات این کشور اقدامات جدی برای از بین بردن تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان انجام نمی دهند.

پی نوشت ها:

http://news.irib.ir/articles/item/62740-

http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=27255

http://www.avapress.com/vglh-vnz-23nzqu..f22tdty1.i2xys.html

http://www.noornews.ir/fa/news/152052

http://javanonline.ir/fa/news/715801/%D8%AE%D8%B4%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D9%87-%D9%83%D8%B4%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D8%A7

http://www.yjc.ir/fa/news/5098969/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%88%D9%84%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

http://news.irib.ir/news/america/item/67291-

انتهای پیام/ب