جمع آوری متکدیان در سرخس؛ وقتی «دو صد گفته چون نیم کردار نیست…»
جمع آوری متکدیان در سرخس؛ وقتی «دو صد گفته چون نیم کردار نیست…»
«دو صد گفته چون نیم کردار نیست»، مسئولان از لزوم جمع آوری متکدیان می گویند و اینکه تکدی گری یک معضل اجتماعی است اما عمل به آنچه خود مسئولان در این باره می گویند مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، روند افزایشی و چراغ خاموش تکدی گری در شهر سرخس در حالی همچنان ادامه دارد که سازمان های مسئول نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

 

یکی از معضلاتی که شهر سرخس در ماه های اخیر با آن دسته و پنجه نرم می کند تکدی گری است که رفته رفته به عنوان یک آسیب اجتماعی خطرناک خود را در این شهر نمایان کرده است.

 

بنا بر اعتقاد کارشناسان تکدی گری بعد از اعتیاد به عنوان دومین آسیب اجتماعی در کلانشهرهای کشورمان معرفی شده است؛ تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که متاسفانه شهر سرخس با جمعیت کم خود دچار آن شده است و در واقع متکدیان افرادی هستند که بدون هیچ گونه زحمت قابل توجهی به کسب در آمد می پردازند.

 

متکدیان که بدون ارائه هیچ کار و خدمتی برای دیگران از آنها چشمداشت کمک و توقع پرداخت پول را دارند آثار و عوارض مختلفی در جامعه دارند؛ طبیعت وجود گدا علاوه بر زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می تواند عامل مهمی در تن پروری و بی علاقگی به کار و تلاش باشد.

 

حدود ۱۴ ارگان درگیر جمع آوری متکدیان در کشور هستند

محمد امینی فر شهردار سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: حدود ۱۴ ارگان درگیر جمع آوری متکدیان در کشور هستند و فقط شهرداری مسئول این کار نیست و همه باید پای کار باشند.

 

وی افزود: متاسفانه زیرساخت های لازم در شهرستان برای جمع آوری متکدیان وجود ندارد و اعتباری نیز برای این موضوع نداریم.

 

شهردار سرخس اظهار داشت: ساماندهی متکدیان عملا متولی خاصی ندارد و قوانین قابل ملاحظه ای برای آن پیش بینی نشده است.

 

امینی فر عنوان کرد: شهرداری سرخس آمادگی دارد تا حداقل در ایام تعطیلات عید با کمک به یکی از مراکز نگهداری، متکدیان را جمع آوری کند.

 

۳ جلسه مشترک با بهزیستی و کمیته امداد برای رفع معضل تکدی گری برگزار شده است

حجت الاسلام علیرضا سیستانی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با بیان اینکه جمع آوری متکدیان یکی از دغدغه های اصلی اعضای شورای اسلامی شهر سرخس است، گفت: تاکنون سه جلسه مشترک با کمیته امداد و بهزیستی شهرستان و استان در خصوص موضوع تکدی گری برگزار کرده ایم.

 

وی افزود: در این جلسات قرار شد که کمیته امداد، متکدیان را شناسایی و موارد پرخطر را بهزیستی مدیریت و آنها را به خانه سبز در مشهد منتقل کند و مابقی موارد را کمیته امداد در شهرستان حمایت کند.

 

عضو شورای اسلامی شهر سرخس ادامه داد: جلسه دیگری نیز با مدیرکل بهزیستی استان داشتیم که تقاضا کردیم که خانه کودکان بی سرپرست مخصوص دختران در شهرستان ایجاد شود، که حداقل بخش کودکان بی سرپرست دختر که تکدی گری می کنند، جمع آوری و مدیریت شود.

 

سیستانی بیان داشت: نیروی انتظامی با همکاری شهرداری بایستی متکدیان را جمع آوری کند و بهزیستی آنها را ساماندهی کند.

 

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر سرخس تصریح کرد: شورای اسلامی شهر سرخس نیز آمادگی دارد که نسبت به جمع آوری متکدیان اقدامات لازم را انجام دهد.

 

وی اذعان کرد: متاسفانه بسیاری از متکدیان از روی عادت دست به تکدی گری می زنند و گروهی دیگر نیز به دلیل اعتیاد گرفتار این معضل اجتماعی شده اند.

 

نیروی انتظامی در صورت ضرورت به موضوع تکدی گری ورود می کند

سرهنگ محسن باقرزاده فرمانده انتظامی شهرستان سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: برای موضوع تکدی گری باید مکان و یا گرمخانه ای برای جمع آوری متکدیان داشته باشیم ولی در حال حاضر شهرستان ما امکاناتی برای نگهداری این افراد ندارد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه فصل گرما در سرخس از بهمن ماه شروع می شود، متکدیان به واسطه گمرک و شرایط گرمسیری به سرخس مهاجرت می کنند و در مخروبه های داخل شهر ساکن می شوند.

 

فرمانده انتظامی سرخس ادامه داد: نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برخورد قهری دارند و در آخر و در صورت ضرورت به موضوع تکدی گری ورود می کنند.

 

باقرزاده تصریح کرد: تکدی گری یک معضل اجتماعی است و باید توسط واحدهای مددکاری اجتماعی این موضوع حل شود ولی متاسفانه کمیته امداد، بهزیستی و واحدهای مددکاری دیگر خودشان را کنار کشیده اند.

 

وی اذعان کرد: بسیاری از این متکدیان به مواد مخدر آلوده هستند و وقتی تکدی گری جواب آنها را نمی دهد دست به سرقت های خرد می زنند.

 

فرمانده انتظامی سرخس بیان داشت: نیروی انتظامی چنانچه ضرورت داشته باشد، تمامی متکدیان را ظرف مدت ۴۸ ساعت جمع آوری می کند، ولی با وجود پیگیری های فراوان هنوز مکانی برای نگهداری آنها در شهرستان پیش بینی نشده است.

 

تکدی گری در قانون جرم انگاری شده است

محمدتقی تمنانلو دادستان شهرستان سرخس نیز در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره افزایش تکدی گری در شهرستان گفت: تکدی گری در قانون جرم انگاری شده است و جزء جرائم ۷ و ۸  می باشد که مجازات آن در صلاحیت شوراهای حل اختلاف است.

 

دادستان سرخس افزود: متکدیان در شهر سرخس علاوه بر اینکه متکدی هستند، برای مردم نیز مزاحمت ایجاد می کنند.

 

وی ادامه داد: تکدی گری یک معضل اجتماعی است و ما هم تاکید داریم که متکدیان جمع آوری شوند.

 

تمنانلو تصریح کرد: در جلسات شورای تامین شهرستان نیز یکی از بحث هایی که دادستانی پیگیر آن است، موضوع جمع آوری متکدیان می باشد، اما زیرساخت های آن در شهرستان وجود ندارد.

 

دادستان سرخس بیان داشت: مکانی باید برای نگهداری متکدیان در شهر فراهم شود و افرادی که محتاج واقعی هستند، جمع آوری و ساماندهی شوند و زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرند و مابقی که از روی عادت این کار را انجام می دهند با آنها برخورد قانونی شود.

 

هر چند تمام مسئولان بر جنبه های منفی تکدی گر تاکید کردند و جمع آوری متکدیان در شهر سرخس را لازم و ضروری می دانند اما به ظاهر در بین این همه ارگان همچنان رسیدگی به موضوع تکدی گر در شهرستان سرخس که روز به روز رو به افزایش است، در اولویت خاصی قرار ندارد و همه منتظر هستند تا شاید دیگری کاری کند و تا زمانی که ارگان های مختلف توپ را در زمین یکدیگر پرتاب کنند موضوع تکدی گری فراتر از آنچه اکنون است بروز و ظهور پیدا خواهد کرد و دیگر « گرفتن کاسه چه کنم چه کنم؟؟؟» فایده ای ندارد.

انتهای پیام/