وحدت حوزه و دانشگاه یعنی هدف و ابزار در کنار هم برای سعادت جامعه/ برخی بدخواهان سعی در تفرقه بین حوزه و دانشگاه دارند
وحدت حوزه و دانشگاه یعنی هدف و ابزار در کنار هم برای سعادت جامعه/ برخی بدخواهان سعی در تفرقه بین حوزه و دانشگاه دارند
مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) سرخس گفت: ساخت ابزار بدون هدف و داشتن هدف بدون ابزار بی فایده است، بنابراین باید حوزه و دانشگاه با هم متحد باشند، یعنی پیشرفت های علمی در دانشگاه باید بر مبنای اهداف متعالی ملی و مذهبی صورت گیرند.

حجت الاسلام امیر قادری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به ۲۷ آذرماه روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت دانشکده الهیات را بر عهده داشت و تلاش بی وقفه ای در تحقق اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه انجام داد.

 

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه السلام سرخس افزود: شهید مفتح در دانشگاه شهید شد و از همین رو نماد وحدت حوزه و دانشگاه لقب گرفت و گرنه قبل از ایشان، شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر و برخی دیگر از اساتید حوزه در دانشگاه حضور داشتند و تلاش می کردند رابطه ای بین حوزه و دانشگاه برقرار کنند.

 

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب فاصله جدی بین حوزه و دانشگاه وجود داشت، تصریح کرد: امروز همکاری های این دو نهاد بسیار زیاد شده، به عنوان مثال حوزویان در دانشگاه ها حضور دارند و معارف دینی به صورت گسترده در همه رشته های فنی، پزشکی، علوم انسانی ارائه و در واقع نوعی معرفت و شناخت در دانشگاه ها ترویج می شود.

 

حجت الاسلام قادری ادامه اظهار کرد: حوزویان باید نیازهای دانشگاه را رصد کنند و برای پاسخگویی به مطالبات آن ها برنامه ریزی داشته باشند.

 

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه السلام سرخس خاطرنشان کرد: دانشگاهیان نیز باید در حوزه های علمیه حضور جدی داشته باشند، به عنوان مثال کلیات علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی و روانشناسی را برای حوزویان تبیین کنند، ما وقتی با این علوم آشنایی نداشته باشیم نمی توانیم اظهارنظر کنیم، بنابراین در مباحثی که مربوط به علوم انسانی است دچار اختلاف هستیم.

 

وی ادامه داد: همان طوری که ما در فرهنگ دینی به دانشگاه کمک می کنیم، دانشگاه هم باید در تبیین کلیات علوم انسانی حوزه را یاری کند، یعنی چند ساعت در هفته را برای حوزویان مشخص کنیم که استادان دانشگاه بتوانند طلاب را با کلیات این علوم آشنا کنند.

 

حجت الاسلام قادری تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که حوزوی دانشگاهی شود یا دانشگاهی حوزوی بلکه وحدت به معنای همکاری و تعامل بین این دو است به این معنا که علوم حوزوی هدف ساز هستند و علوم دانشگاهی ابزار ساز، اما ساخت ابزار بدون هدف و داشتن هدف بدون ابزار بی فایده بوده، بنابراین باید این دو با هم متحد باشند، یعنی پیشرفت های علمی در دانشگاه باید بر مبنای اهداف متعالی ملی و مذهبی صورت گیرند.

 

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه السلام سرخس بیان کرد: برخی بدخواهان سعی می کنند با ایجاد بدبینی در حوزه و نفرت در دانشگاه ها مانع ایجاد وحدت میان این دو نهاد شوند و اگر می خواهیم وحدت لازم را ایجاد کنیم باید با چنین افرادی برخورد شود.

 

وی ادامه داد: وحدت این مراکز علمی، مانند دو بال برای پرواز و تعالی جامعه محسوب می شوند که دانشگاه بیشتر به علم اجتماع و علم روز و حوزه علمیه به علوم اعتقادی، فرهنگی و مذهبی توجه دارد.

 

حجت الاسلام قادری اذعان کرد: برای رسیدن انسان به هدف، نیاز به بال دنیوی و اخروی بوده که آموزش در دانشگاه و پرورش در حوزه علمیه، نیاز جامعه به شمار می آید و راه رسیدن به سعادت و پیشرفت در کشورمان به در کنار هم بودن حوزه و دانشگاه است.

 

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه السلام سرخس در پایان گفت: به همین مناسبت جلسه ای در روز یکشنبه ۲۹ آذرماه بین حوزویان و دانشگاهیان شهرستان برگزار خواهد شد که امیدواریم این نوع هم اندیشی ها از صرف جلسه و نشست بودن خارج شود و باعث آثار برکات و پیشرفت و آبادانی شهرستان شود.

انتهای پیام/