عالی‌ترین مقام پلیس فتا به پرونده‌های مربوط به پیام‌رسان‌های موبایلی، وایبر، تلگرام، واتس‌آپ و ... اشاره و تصریح کرد: در 8 ماهه امسال از 10 هزار و 176 فقره پرونده تشکیل شده 20 درصد پرونده‌ها مربوط به پیام رسان‌ها است و از این 20 درصد، 40 درصدش مربوط به تلگرام است. مدیر تلگرام هم اعلام کرده که بیشترین کاربر مربوط به ایران است.
 به گزارش نسیم سرخس، سردار کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی در نشست خبری پلیس فتا با بیان این مطلب که تاکنون حمله اینترنتی از سوی داعش نداشته‌ایم، اظهار داشت: چندی پیش خبری در تلگرام آمده بود که ۲۰ آذر اتفاقی می‌افتد و یکی از فرماندهان برجسته سپاه صحبتی کرده بود و…

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: منشأ این خبر داخلی بود و فردی که این خبر را منتشر کرده بود شناسایی شد و تذکر لازم را دریافت کرد.

وی گفت: این خبر منشأ خارجی نداشت و مربوط به یکی از استان‌های شمالی کشور بود؛ فردی که چنین خبری را منتشر کرده بود ظرف ۲۴ ساعت شناسایی شد و صفحه نیز متوقف گردید.

عالی‌ترین مقام فتای ناجا افزود: به شناسایی و حذف صفحات داعش و غیرداعش در حوزه داخل کشور و بین‌المللی اشاره و بیان داشت: در ۸ ماهه امسال ۱۳۲ سایت شناسایی و حذف شدند.

سردار هادیان‌فر در خصوص حامیان داعش در ایران گفت: پلیس فتا در طول یک سال و ۸ ماه گذشته در ارتباط با کسانی که به نوعی حمایت از داعش می‌کردند و ترویج‌دهند افکار داعش در ایران بودند، ۲۸۵ سایت را شناسایی کرده که ۱۰۸ سایت مربوط به خارج از کشور بوده است که از پلیس بین‌الملل در حذف آنها کمک گرفته است.

دستگیری ۵۳ حامی داعش در ایران

وی افزود: ۳۴ صفحه یا پروفایل از همین ۲۸۵ سایت غیرفعال بودند و درمجموع ۵۳ نفر که حامی داعش در داخل بودند در داخل کشور شناسایی و دستگیر شده و به محاکم قضایی تحویل داده شدند.

این مقام ارشد پلیس فتا اظهار داشت: یک سری از دستگیرشدگان فریب خورده بودند که تعهد داده و تعداد دیگری به مرجع قضایی معرفی شدند؛ این افراد در استان‌های جدار مرز و اندکی در نقاط مرکزی کشور مشغول فعالیت بودند.

رئیس پلیس فتا نحوه برخورد پلیس فتا با مجرمان را ابتدا به‌صورت تذکر، مرحله دوم هشدار، مرحله سوم محدودسازی و مرحله آخر تشکیل پرونده عنوان کرد.

تجربه ۶۹ هزار حمله سایبری به ایران

سردار هادیان‌فر به تعداد ۶۹ هزار و ۷۱۹ حمله سایبری که کشور ما تحمل و تجربه کرده، اشاره و تصریح کرد: ۹۸۸ حمله به سایت های دولتی و بقیه به سایت خصوصی بوده است.

وی گفت: در حوزه بانک‌ها ۱۶ حفره بانکی اعلام کردیم که ۹ حفره متعلق به بانک‌های خصوصی و ۷ حفره مربوط به بانک‌های دولتی بوده است.

وی به کلاهبرداری نیجریه‌ای اشاره و بیان داشت: در سال ۹۰ در کشور ما ۲۱ پرونده و در سال ۹۲، ۸۵ پرونده در این زمینه تشکیل شد که در سال ۹۳ به ۳۲ و در سال ۹۴ به ۲۲ فقره کاهش پیدا کرد که این نشانه از اطلاع‌رسانی موثر پلیس فتا به صراف‌ها و شرکت‌های تجاری بوده است.

وی گفت: در کلاهبرداری نیجریه‌ای معادل ۶۳ میلیارد تومان سرقت شد که بخشی از این پول‌ها به قربانیان بازگردانده شد.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: یکی از قربانیان این مدل کلاهبرداری یکی از شرکت‌های خودروسازی بود که عین پولش را تحویل گرفت.

سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس فتا در نشست خبری با تبریک روز دانشجو به کارکرد و تاریخچه پلیس فتا پرداخت و اظهار داشت: پلیس فتا کار جدی خود را از سال ۹۰ مبتنی بر توان داخلی و تخصصی آغاز کرد و طبق ۲ سند راهبردی به فعالیت خود ادامه داد.

رئیس پلیس فتا صیانت از اقتدار ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با رعایت حفظ حریم خصوصی اشخاص را از جمله اهداف پلیس فتا برشمرد و گفت: تامین امنیت فضای مجازی، حفاظت‌ از آزادی‌های مشروع، اعتماد و آسودگی خاطر آحاد جامعه و همچنین مراقبت و پایش از حوزه‌های فضای مجازی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا است.

وی به ۱۷۰۰ روز فعالیت پلیس فتا از ابتدا تا امروز اشاره و تصریح کرد: پلیس فتا در ۱۳۰ استان و شهرستان بالای ۲۰۰ هزار نفر به صورت عملیاتی فعالیت می‌کند و در ۱۱ مرکز استان به عنوان استان‌های معین مرکز آزمایشات دیجیتال فعال دارد.

این مقام ارشد پلیس فتا عمده پرسنل پلیس فتا را جوان توصیف کرد و گفت: ۸۲ درصد از عوامل پلیس فتا دارای مدرک مهندسی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

عالی‌ترین مقام پلیس فتای کشور به آمار کاربران در جهان پرداخت و افزود: بیش از ۳ میلیارد کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد که ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر ایرانی بوده و از این تعداد ۲۳ میلیون نفر جوان هستند.

سردار هادیان‌فر در حوزه ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه گفت: این آمار در خاورمیانه ۴۸ از ۱۰۰ نفر و در ایران ۵۹.۵ از ۱۰۰ نفر است؛ همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه در جهان ۹۱ نفر از ۱۰۰ نفر، در خاورمیانه ۶۰ نفر از ۱۰۰ نفر و در ایران از ۱۰۰ نفر ۱۰۵ نفر هستند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: در ۱۲ ثانیه یک نفر قربانی جرائم سایبری می‌شود.

هادیان‌فر به وجود بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ نت‌سرا، ۹۲۰ ISP و ۱۵۵۰ هاستینگ خدمات در کشور ایران اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۳ بانک و ۳۶۳ میلیون کارت بانکی داریم یعنی به ازای هر نفر ۵ کارت بانکی وجود دارد.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا به حوزه جرائم در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفت: کلاهبرداری، ارعاب و تهدید، اخاذی، کلاهبرداری رومانتیک از جمله مصادیق این جرائم بوده که ۳ میلیون آن متعلق به آمریکا بوده است.

وی اقدامات پلیس فتا در ۱۷۰۰ روز اشاره و تصریح کرد: در این بازه زمانی، پلیس فتا که بیش از ۵۰ هزار فقره پرونده رسیدگی کرده، پرونده‌هایی که از یک شاکی تا ۲۵۰۰ شاکی و مالباخته داشته اند.

وی افزود: ۲۸ هزار نفر در این ایام دستگیر شدند که ۸۵ درصدشان مرد و ۱۵ درصدشان زن بوده‌اند و متوسط کشف پلیس فتا در ۱۷۰۰ روز ۸۵ درصد بوده است.

رشد ۱۳ درصدی جرائم در سال ۹۴

هادیان‌فر ادامه داد: سال ۹۱، ۶۴ درصد ردش جرائم را نسبت به سال ۹۰ داشته‌ایم؛ ۹۲ به ۹۱ ، ۴۹ درصد ، ۹۳ به ۹۲ ، ۴۳ درصد و در ۸ ماهه ۹۴ نیز ۱۳.۷ درصد رشد جرائم را داشته‌ایم؛ در واقع کاهش وقوع به وقوع را در این ایام شاهد بودیم.

رئیس پلیس فتا به رشد ۱۳ درصدی جرائم در سال ۹۴ اشاره و بیان داشت: متاسفانه در ۸ ماهه امسال ۱۱ درصد جرائم مربوط به جرائم اخلاقی؛ همچنین بیشترین جرمی که در کشور رسیدگی شده مربوط به برداشت‌های غیرمجاز با ۵۲ درصد از کل جرائم است.

سردار هادیان فر به امار ۸ ماهه امسال پرداخت و بیان داشت: ۵۲ درصد سال قبل را با آموزش و اطلاع‌رسانی به ۳۹ درصد کاهش داده‌ایم یعنی ۱۳ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی گفت: بیش از ۸۵ درصد از جرائم مربوط به برداشت‌های غیرمجاز کشف شده است؛ سوء استفاده از اعتماد مالباختگان در برداشت‌ها، فیشینگ و ATM بیشترین روش‌ها در برداشت‌ها بوده است.

وی دومین جرم را هتک حیثیت با ۱۲.۶ درصد دانست و گفت: متاسفانه افزایش ۴۹ درصدی هتک حیثیت نسبت به سال ۹۰ شاهدیم.

بیشترین وقوع جرم فضای مجازی در تهران/ برداشت‌های غیرمجاز و هتک حیثیت صدرنشین جرائم مجازی

این مقام ارشد پلیس فتا بیشترین جرائم موجود را مربوط به برداشت‌های غیرمجاز، هتک حیثیت، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و انتشار فیلم‌های خصوصی خانوادگی دانست و گفت: در حوزه جغرافیایی وقوع جرم، بیشترین وقوع جرم مربوط به تهران با ۲۹.۵ درصد و استان‌های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان است.

رئیس پلیس فتا کمترین استان‌های جرم‌خیز را ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شرق تهران و منطقه ویژه کیش معرفی کرد.

سردار کمال هادیان‌فر در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه به آمار جرائم در ۸ ماهه ۹۴ پرداخت و اظهارداشت: ۱۰ هزار و ۱۷۶ فقره وقوع نسبت به سال ۹۳ داشته‌ایم که ۱۳.۷ درصد رشد جرم را داشته‌ایم.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: ۲ هزار و ۱۴۰ فقره از پرونده‌ها کشف شده با متوسط ۴۵ درصد از کمتر از ۲۰ روز.

وی افزود: درصد کشف سال جاری ۸۹.۸۲ درصد بوده یعنی می‌توان گفت ۹۰ درصد پرونده‌ها در سال ۹۴ کشف شده است.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا ادامه داد: ۸۴ درصد متهمان در سال ۹۴ مرد بوده و ۱۶ درصد خانم که رشد یک درصدی در متهمان زن وجود دارد.

وی به افزایش ریالی پرونده‌های متشکله در این ۸ ماهه اشاره و بیان داشت: ۴۷۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۸۰۸ ریال ارزش ریالی پرونده‌ها بوده که از این میزان ۶۰ درصد پول‌ها به مالباخته‌ها عودت داده شد.

وی افزود: بیشترین جرائم در ۸ ماه مربوط به بخش‌های غیرمجازف هتک حیثیتف کلاهبرداری رایانه‌ای، مزاحمت اینترنتی و منتشر نمودن اعمال بر خلاف حقیقت است.

افزایش ۹۲ درصدی هتک حیثیت و ۱۴۸ درصدی مزاحمت اینترنتی در ۸ ماهه امسال

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: در برداشت‌ها در ۸ ماهه امسال ۱۶ درصد کاهش داشته‌ایم اما در هتک حیثیت در وقوع جرم ۹۳ درصد افزایش داشته‌ایم، در کلاهبرداری رایانه‌ای ۶۰ درصد کاهش، مزاحمت اینترنتی ۱۴۸ درصد افزایش و منتصب نمودن اعمال برخلاف حقیقت ۷۲ درصد کاهش داشته‌ایم؛ این آمار نشان دهنده آن است که اقدامات پلیس و آگاهی بخشی به مردم در مسائل مادی مثبت بوده اما افزایش مزاحمت‌ها نشان دهنده آن است که نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا به پرونده‌های مربوط به پیام‌رسان‌های موبایلی، وایبر، تلگرام، واتس‌آپ و … اشاره و تصریح کرد: در ۸ ماهه امسال از ۱۰ هزار و ۱۷۶ فقره پرونده تشکیل شده ۲۰ درصد پرونده‌ها مربوط به پیام رسان‌ها است و از این ۲۰ درصد، ۴۰ درصدش مربوط به تلگرام است.

سردار هادیان فر عوامل موثر در وقوع جرم در کشور ما را بی‌انگیزگی بزه‌دیدگان، پنهان کردن هویت، استفاده از وای‌فای‌های آزاد، افزایش کاربرها، ویژگی WEB2، پیچیدگی جرائم، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران و سطح آگاهی مردم عنوان کرد.

وی به روند انگیزشی مجرمان در حوزه جرائم سایبری پرداخت و گفت: ۶۳ درصد پرونده‌ها با هدف کسب درامد مالی، ۱۴ درصد موضوعات ضد اخلاقی، ۱۳ درصد انتقامجویی و ۱۰ درصد کنجکاوی و سرگرمی بوده است.

رئیس پلیس فتا گفت: متوسط سن مجرمان از ۱۵ سال تا ۳۲ سال است که متوسط سنی ۲۳.۵ دارند.

شناسایی ۴۷ هزار سایت مجرمانه و ۳ هزار سایت مستهجن

این مقام ارشد انتظامی به تولد روزانه بیش از ۱۰۰ هزار سایت در دنیا اشاره و بیان داشت: پلیس فتا در اجرای طرح‌های خود بیش از ۴۷ هزار و ۸۸۲ سایت مجرمانه را در حوزه فساد و فحشا، فروش اقلام ممنوعه، مواد مخدر، قماربازی و شرط‌بندی، فروشگاه اینترنتی و پولشویی، پانجی‌آ، مقابله با هک، سوء استفاده از عنوان پلیس، سایت‌های غیر مجاز همسریابی، دوستیابی و کاریابی در ۴ ساله فعالیت خود شناسایی و برخورد کرده است.

سردار هادیان‌فر تصریح کرد: در راستای شناسایی سایت‌ها، وبلاگ‌ها و … که انتشاردهنده موارد مستهجن در پیام‌رسان‌های موبایلی و سایر شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند به ۱۰۵۶ کانال، روبات و پروفایل متخلف شناسایی و برخورد شده‌اند.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا تاکید کرد: تمام هشدارها با تذکرات پلیس فتا صرفاً از طریق ایمیل رسمی پلیس فتا صورت گرفته و پلیس فتا در هیچ کانال و شبکه‌ای صفحه رسمی ندارد اما به طور کامل بر تمام کانال‌ها اشرافیت اطلاعاتی دارد؛ پلیس فتا به هیچکس پیامک نمی‌دهد و تمام هشدارها و اخبارش از طریق ایمیل رسمی پلیس فتا است و سایت پلیس فتاست.

سردار هادیان فر در خصوص فروشگاه‌های اینترنتی اظهارداشت: با هماهنگی با وزارت صنعت و تجارت، بیش از ۲۱ هزار فروشگاه اینترنتی تا این لحظه در پروسه دریافت نماد اعتماد قرار گرفته‌اند و ۱۳ هزار و ۹۵۲ فروشگاه هم‌اکنون دارای این نماد هستند؛ خریداران در هنگام خرید به نماد اعتماد فروشگاه‌های اینترنتی توجه کرده، بر روی آن کلیک کرده تا گواهی رسمی را مشاهده کنند؛ بعد از مشاهده گواهی رسمی اقدام به خرید اینترنتی نمایند.

وی به بحث اشرافیت پلیس فتا بر فیسبوک و اینستاگرام براساس قوانین موجود پرداخت و اظهارداشت: بیش از ۷۰ درصد نیازمندی‌های پلیس فتا در حذف صفحات مجرمانه حاد مثل تروریستی، هرزه‌نگاری، صفحات جعلی، جعل اسناد و مدارک، صفحات منتسب به افراد معروف کشور و هنرمندان و همچنین صفحات مربوط به نیروهای مسلح به درخواست پلیس فتا از فیسبوک و اینستاگرام در سال جاری حذف شد.

وی به عملیات پان‌جی‌آ ۴ اشاره و تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴، ۱۳ کشور بر علیه داروهای غیرمجاز این مشارکت را انجام دادند که از سوی سازمان اینترپل برای عملیات سال ۲۰۱۵ پلیس فتای ایران به عنوان سرگروه کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا انتخاب شد.

سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه به بحث بادنت‌ها و گزارش عملیات رزونا اشاره و بیان داشت: در این عملیات ۲۰۰ هزار آدرس و IP آلوده در ۱۹۳ کشور شناسایی شد که ۴۰ هزار IP آلوده مربوط به مؤسسات مهم در ۱۰۰ کشور بودند.

آلودگی ۱۵ پرتال مهم ایران توسط بادنت‌های رزونا

رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی تصریح کرد: در ایران ۱۵ پرتال مهم آلوده به بادنت‌های رزونا بودند که توسط پلیس آگاه رسانی شد.

وی افزود: آنچه امروز به عنوان اتهامات از سوی برخی از کشورها مبنی بر حمله سایبری از سوی ایران مطرح شده با بررسی سازمان‌های اینترپل مشخص شده که بخش زیادی از حملات به صورت بادنتی است؛ یعنی هکر خارج از ایران است و حتی نسبت به ایران موضع دارد و کامپیوترهای داخل ایران را زامبی می‌کنند و از طریق ایران به کشور ثالث حمله کرده و این حمله به اسم ایران تمام می‌‌شود.

این مقام ارشد پلیس فتا منشأ این دست از حملات را رژیم صیهونیستی، آمریکا و عربستان سعودی دانست.

سردار هادیانفر برای جلوگیری از اینگونه سواستفاده‌ها به کاربران توصیه کرد که آنتی‌ویروس‌ها را در هر دوره عوض کرده، به طور هفتگی نیز پسورد را عوض کنند و اینترنت و وای‌ فای را در صورت عدم استفاده خاموش کرده تا افراد غیر نتوانند از آنها سواستفاده کنند.

وی افزود: ما در طول مدت فعالیت خود ۱۲۰۹ پرونده بین‌‌المللی را انجام داده‌ایم و با تمام کشورهای جهان به جز رژیم غاصب صهیونیستی همکاری داریم؛ حتی با کشور آمریکا در پرونده‌ها و اشتراک پرونده با محوریت اینترپل تعامل داریم.

رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی در مورد سایت‌های همسریابی گفت: هیچ سایتی تحت عنوان همسریابی مجوز ندارد به جز سایت هم‌سان‌گزینی تیبان.

سردار هادیانفر به دستاوردهای پلیس فتا پرداخت و تصریح کرد:‌ ارتقای احساس امنیت در فضای مجازی، دشوار نمودن نحوه ارتکاب جرم، ارتقای امنیت در کسب و کار آنلاین، کاهش جرائم امنیتی به خصوص تروریست و افزایش خطرپذیری برای مجرمان از جمله این دستاوردها است.

پلیس فتا وارد حریم‌های خصوصی ۲ نفره نمی‌شود

این مقام ارشد پلیس فتا، رعایت محرمانگی در داده‌ها و اطلاعات شاکیان و مالباختگان را برای پلیس فتا یک اصل دانست و گفت: پلیس فتا به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی و چت‌های دو نفره نمی‌شود مگر آنکه شاکی خصوصی داشته باشد و با حکم قضایی وارد شود؛ پلیس فتا تحت عنوان رصد وارد حریم خصوصی افراد نمی‌شود.

وی ادامه داد: احزار متهم و مطلع از طریق پلیس فتا فقط با اقدام قضایی صورت می‌گیرد نه از طریق فیس‌بوک، کانال یا پیامک.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا به افتتاح مرکز فوریت‌های پلیس فتا در آینده نزدیک پرداخت و گفت: بیش از ۸ ماه است که دوره آزمایشی این مرکز در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت انجام می‌شود.

وی عمده فعالیت‌های مرکز فوریت‌های پلیس فتا را در ۴ حوزه مزاحمت‌های برخط، برداشت غیر مجاز، حملات تروریستی سایبری و کلاهبردی اینترنتی دانست و گفت: مردم می‌توانند گزارش‌های خود را به صورت چت برخط با دسترسی به سایت سایبرپلیس.ir به پلیس اعلام کنند، لازمه دریافت اطلاعات در این بخش ثبت اطلاعات سجلی، کد ملی و شماره تماس است تا بدین طریق بتوان مسئول‌سازی کرد.

سردار هادیانفر در خصوص استفاده از هکرها توسط پلیس اظهار داشت: یک سری هکرها مهاجمند یعنی به دنبال اطلاعات و کسب منافع مالی است اما دسته‌ای از آنها در حوزه امنیت کار می‌کنند؛ ما از کسانی که توانمند در حوزه تأمین امنیت زیرساخت‌ها باشند استفاده خواهیم کرد.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا در مورد نظر پلیس فتا در مورد فیلترینگ تلگرام گفت: در خصوص تلگرام کارگروه مربوطه مشغول به فعالیت است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کانال‌هایی چون تلگرام، وایبر، واتس‌آپ و… که به صورت رایگان خدمات می‌دهند درآمدشان از کجا کسب می‌شود؛ معلوم است که از تجمیع اطلاعات استفاده می‌شود.

فرصت یک ماهه به تلگرام برای انتقال سرور به ایران

رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی ادامه داد: مدیر تلگرام اعلام کرده که بیشترین کاربر مربوط به ایران است و با توجه به این مطلب ایران خواسته که اطلاعات مردم ایران حفظ شود و با توجه به آنچه بیشترین کاربران ایرانی‌ هستند باید سرور آن به داخل کشور بیاید چرا که در هر فضای بستر فعالیت مجرمانه وجود دارد و با توجه به آنها که بیشترین پرونده‌ها در حوزه خانواده در کانال تلگرام است وزارت ارتباطات و اینترپل پیگیر آن هستند که سرور آن به داخل کشور بیاید اما مدیر تلگرام به بهانه تحریم ایران سرور را به داخل ایران نمی‌آورد و ایران یک مهلت یک ماهه به تلگرام داده و بعد از این مدت تصمیم جدی را می‌گیرد.

سردار هادیانفر تأکید کرد: پلیس فتا و دستگاه امنیتی کشور دست بسته نیستند و مواردی بسیاری از جرائم فضای مجازی را کشف کردند اما اگر سرور به داخل کشور بیاید به راحتی می‌توانند جرائم موجود در حوزه تلگرام را شناسایی و رصد کنند، همین داعش فارسی در تلگرام است.

منبع: فارس
انتهای پیام/م