عملیات تعویض بوژی در ایستگاه راه آهن سرخس حذف شد
عملیات تعویض بوژی در ایستگاه راه آهن سرخس حذف شد
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: با حذف عملیات تعویض بوژی (چرخ قطار) در ایستگاه سرخس، تجارت کالای توسط بازرگان خارجی به ویژه بازرگانان آسیای میانه از طریق قطار باری آسان شد.

به گزارش نسیم سرخس، احمد صادقی گلمکانی گفت: عرض ریل آسیای میانه که وارد ایران می شود، ۹ سانتی متر و عریض تر از ریل کشورمان است و قطارهایی که از مرز سرخس وارد می شوند تنها طی فرآیند عملیات بوژی (تغییر چرخ قطار) در ایستگاه سرخس می توانند براه خود ادامه دهند.

 

وی بیان کرد: انجام عملیات بوژی زمان بر بوده سه تا چهار روز طول می کشید و منجر به خوابیدن واگن ها و تحمیل هزینه بسیار برای بازرگانان می شد لذا منطقه ویژه اقتصادی سرخس اقدام به انتقال و اتصال ریل عریض آسیای میانه به بخش ریلی خود کرده و از این محل هزینه ای از بازرگانان دریافت نمی کند.
وی اظهار کرد: با این اقدام منطقه ویژه اقتصادی سرخس فرایند اتلاف وقت ارزشمند صاحبان کالا و صنایع را در سایت خود حذف و در کنار سایت ریلی، انبارهای مجهز نگهداری کالا را ایجاد کرده است.

 

صادقی گلمکانی افزود: وجود زیرساخت های ریلی و انبارهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس باعث شده است در چند ماهه گذشته، حجم عظیمی از کالا وارد این منطقه شود.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: کار اصلی این منطقه تامین زیرساختهای اولیه برای صادرات کالا است لذا در این راستا اقدام به ایجاد ۱۰۰ کیلومتر ریل عریض و نرمال کرده که از این میزان ۳۲ کیلومتر راه اندازی شده و تا پایان امسال میزان ریل مورد بهره برداری قرار گرفته به ۵۰ کیلومتر می رسد.

 

گلمکانی افزود: چهار هزار میلیارد ریال توسط آستان قدس رضوی برای تامین زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس هزینه شده است که با حمایت دولت و توسعه روابط بین المللی می توان از زیرساختهای صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از ریل، فرودگاه، جاده ترانزیتی و اداره گمرک و سایر ظرفیتها بهره مطلوب گرفت.

 

شبکه ریلی ایران در مرز جلفا از طریق راه آهن جمهوری های آذربایجان به شبکه سراسری راه آهن های قفقاز و ماورای قفقاز و نهایتا به راه آهن روسیه متصل است و در مرز سرخس از طریق راه آهن پاکستان، پل ارتباطی غرب به شرق و شمال به جنوب ایران کامل می شود.

 

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در کانون کشورهای عضو ‘اکو’ و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب میهن اسلامی و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران است.

 

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با واقعه مهم و تاریخی افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/