به گزارش نسیم سرخس، احمد صادقی گلمکانی گفت: عرض ریل آسیای میانه که وارد ایران می شود، ۹ سانتی متر و عریض تر از ریل کشورمان است و قطارهایی که از مرز سرخس وارد می شوند تنها طی فرآیند عملیات بوژی (تغییر چرخ قطار) در ایستگاه سرخس می توانند براه خود ادامه دهند.
وی بیان کرد: انجام عملیات بوژی زمان بر بوده سه تا چهار روز طول می کشید و منجر به خوابیدن واگن ها و تحمیل هزینه بسیار برای بازرگانان می شد لذا منطقه ویژه اقتصادی سرخس اقدام به انتقال و اتصال ریل عریض آسیای میانه به بخش ریلی خود کرده و از این محل هزینه ای از بازرگانان دریافت نمی کند.
وی اظهار کرد: با این اقدام منطقه ویژه اقتصادی سرخس فرایند اتلاف وقت ارزشمند صاحبان کالا و صنایع را در سایت خود حذف و در کنار سایت ریلی، انبارهای مجهز نگهداری کالا را ایجاد کرده است.
صادقی گلمکانی افزود: وجود زیرساخت های ریلی و انبارهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس باعث شده است در چند ماهه گذشته، حجم عظیمی از کالا وارد این منطقه شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: کار اصلی این منطقه تامین زیرساختهای اولیه برای صادرات کالا است لذا در این راستا اقدام به ایجاد ۱۰۰ کیلومتر ریل عریض و نرمال کرده که از این میزان ۳۲ کیلومتر راه اندازی شده و تا پایان امسال میزان ریل مورد بهره برداری قرار گرفته به ۵۰ کیلومتر می رسد.
گلمکانی افزود: چهار هزار میلیارد ریال توسط آستان قدس رضوی برای تامین زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس هزینه شده است که با حمایت دولت و توسعه روابط بین المللی می توان از زیرساختهای صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از ریل، فرودگاه، جاده ترانزیتی و اداره گمرک و سایر ظرفیتها بهره مطلوب گرفت.
شبکه ریلی ایران در مرز جلفا از طریق راه آهن جمهوری های آذربایجان به شبکه سراسری راه آهن های قفقاز و ماورای قفقاز و نهایتا به راه آهن روسیه متصل است و در مرز سرخس از طریق راه آهن پاکستان، پل ارتباطی غرب به شرق و شمال به جنوب ایران کامل می شود.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در کانون کشورهای عضو ‘اکو’ و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب میهن اسلامی و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران است.
فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با واقعه مهم و تاریخی افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/