فیلم‌هایی همچون محمد(ص) توطئه اسلام هراسی دشمنان را خنثی می‌کند
فیلم‌هایی همچون محمد(ص) توطئه اسلام هراسی دشمنان را خنثی می‌کند
امام جمعه اهل سنت سرخس گفت: ارائه کردن و ساخت فیلم‌هایی همچون فیلم محمد رسول الله (ص) و فیلم های دیگری که شخصیت پیامبر و حقیقت دین را می‌شناساند می‌تواند توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی و مردم را با دین واقعی و چهره نازنین پیامبر آشنا کند.

به گزارش نسیم سرخس، حوادث اخیر در منا، اکران فیلم محمد(ص) آخرین ساخته مجیدی مجیدی و همچنین ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان بهانه‌ای شد تا تسنیم خراسان رضوی گفت‌وگویی با مولوی احمد پارسا؛ امام جمعه اهل سنت سرخس داشته باشد.

مهمترین محورهای گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم خراسان رضوی با امام جمعه اهل سنت سرخس به این شرح است:

فیلم‌هایی همچون فیلم محمد رسول الله (ص) می‌تواند توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی کند.

آزادی بیان غربی یک توطئه و کذب و دروغ محض است.

شیعه و سنی ۹۵ درصد در مسائل دینی اشتراک دارند.

اهل سنت طبق فقه خود برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند.

برای مدیریت مکه و مدینه باید اجتماعی از کشورهای اسلامی تشکیل شود.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با امام جمعه اهل سنت سرخس به این شرح است:

تسنیم: از چندی قبل اکران فیلم محمد(ص) در سینماهای کشور آغاز شده است تاثیر ساخت و اکران چنین فیلم‌هایی با محوریت اهل بیت(ع) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مولوی احمد پارسا: بسم الله الرحمن الرحیم. اگر اجازه دهید با مقدمه‌ای وارد این بحث شوم. براساس آیه «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»، رسول اکرم (ص) به عنوان آخرین پیامبر مبعوث شدند تا بشریت را که در گرداب جهل، نادانی، قتل و قتال گرفتار بودند و بت می‌پرستیدند، نجات دهند و آنها را به صراط مستقیم و به سوی معبود حقیقی هدایت کنند و راه کمال را به آنها نشان دهند.

مکتب رسول خدا (ص)، مکتب رحمت، رأفت، مهربانی و گذشت است، حضرت محمد (ص) در زمان فتح مکه مکرمه و شکست دشمنانی که علیه اسلام از هیچ توان و جنگی دریغ نکرده بودند؛ خطاب به ابوجهل و ابولهب و بقیه دشمنان اسلام می گویند: «درباره من چگونه فکر می کنید؟» و آنها می گویند: «ما هر چه از شما دیدیم رحمت، رأفت و انسانیت بوده است.»

در حالی که دشمنان اسلام فکر می‌کردند پیامبر دستور قطعه قطعه کردن آنها را صادر می‌کند، پیامبر گرامی اسلام با اینکه آنها بزرگترین خیانت‌ها را در حق پیامبر کرده بودند به آنها می فرمایند: «من چیزی را به شما می گویم که حضرت یوسف (ع) به برادرانش گفت» و پس از آن حضرت محمد (ص) تمامی دشمنان خود را آزاد کردند و اعلام کردند که آنها در امان هستند.

دین اسلام، دین رأفت، رحمت و مهربانی است، امروز دشمنان اسلام تلاش می‌کنند دین رحمت و رأفتی که پیامبر آورده‌اند را به عنوان یک دین خشن بین ملت‌ها معرفی کنند و اعلام کنند که دین اسلام طرفدار خشونت، طرفدار قتل و قتال است.

دشمنان اسلام با طراحی کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام، توهین به قرآن، نوشتن کتاب‌هایی همچون کتاب آیات شیطانی و تولید فیلم علیه اسلام و مسلمانان می‌خواهند چهره اسلام را یک چهره وارونه معرفی کنند پس لازم است که مسلمانان به جهت شناساندن دین اسلام که دین مهربانی و رأفت است و همچنین شناساندن چهره مهربان پیامبر اسلام به هر طریق و شیوه‌ای که می‌شود چه از طریق محتواهای فرهنگی و چه از طریق ساخت فیلم‌هایی همچون فیلم محمد رسول الله (ص) و همچنین فیلم‌های دیگری که حقیقت و واقعیت دین و چهره واقعی پیامبر اسلام (ص) را نشان می دهد با این توطئه دشمنان اسلام مقابله و مبارزه کنند.

ارائه کردن و ساخت فیلم‌هایی همچون فیلم محمد رسول الله (ص) و فیلم های دیگری که شخصیت پیامبر و حقیقت دین را می شناساند می‌تواند توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی و مردم را با دین واقعی و چهره نازنین پیامبر آشنا کند و مطمئنا اثرات بسیار مثبتی در رابطه با جامعه اسلامی و دین اسلام در سطح جهان خواهد داشت.

دشمنان اسلام از بیداری اسلامی که در منطقه به وجود آمده است در هراس هستند و به همین علت از زمانی که بیداری اسلامی شروع شده است و ملت‌ها علیه طاغوت‌ها و دست نشاندگان استکبار جهانی قیام کرده‌اند و طاغوت‌ها را از اریکه قدرت به زیر کشیده‌اند؛ استعمار و استکبار جهانی دستپاچه شده و از آن زمان همیشه در تلاش هستند تا بیداری اسلامی را مهار کنند و جلوی آن را با انواع مختلف توطئه‌ها، جنایت‌ها و تبلیغات سوء علیه اسلام بگیرند.

مسلمانان با توجه به این فعالیت استکبار جهانی علیه اسلام باید نسبت به این توطئه‌های رنگارنگ که برای خدشه دار کردن چهره اسلام انجام می شود، بیکار ننشینند و تلاش کنند تا توطئه‌های دشمنان اسلام خنثی شود و با فعالیت‌های مختلف فرهنگی که یک نمونه شاخصش فیلم محمد رسول الله (ص) است، حقیقت دین، حقیقت اسلام و چهره واقعی پیامبر گرامی اسلام (ص) را نشان دهند زیرا این فعالیت‌ها بالاترین و اثر گذارترین برنامه‌هایی است که می‌تواند توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی کند.

تسنیم: جناب مولوی، غرب از سویی ادعای آزادی و حقوق بشر و آزادی بیان دارد و از سوی دیگر شاهد هستیم در قبال تولید این فیلم جبهه گیری می‌کند. این دوگانگی و تناقض از نگاه حضرتعالی چه دلیلی دارد؟

مولوی پارسا: هر چیزی که به نفع غربی‌ها باشد با آن مخالفتی ندارند اما هر چیزی که علیه آنها باشد و به ضرر آنها باشد و در حقیقت برای تبلیغ اسلام و به نفع اسلام باشد، آن را سانسور می‌کنند و نمی‌خواهند آن دیده بشود.

غربی‌ها جلوی حجاب اسلامی را می‌گیرند، جلوی فعالیت‌های دینی مذهبی را می‌گیرند و از آن طرف هم ادعا می‌کنند که آزادی بیان داریم در حالی که خود آنها هم می‌دانند آزادی بیان یک توطئه و کذب و دروغ محض است که خودشان درست کرده‌اند؛ غربی‌ها آزادی بیان ندارند، آزادی بیان واقعی در اسلام و جامعه اسلامی است.

تسنیم: جناب مولوی پارسا، یکی از مسائل مهمی که از دیرباز علمای اهل سنت و شیعه و همچنین اندیشمندان این عرصه بر آن تاکید داشته‌اند وحدت میان شیعه و سنی است، از نگاه شما از چه مولفه‌های مشترکی باید برای تحقق این مسئله استفاده شود؟

مولوی پارسا: شیعه و سنی مشترکات بسیار زیادی دارند و تقریبا در ۹۵ درصد از مسائل دینی، شیعه و سنی با هم اشتراک دارند. همانگونه که تشیع به اهل بیت (ع) احترام می‌گذارند، اهل سنت نیز به اهل بیت (ع) احترام می گذارند و تمامی اهل سنت اعتقاد دارند که نمازی که بدون درود به اهل بیت (ع) باشد آن نماز ناقص است.روایات بسیاری از اهل بیت (ع) در کتب صحاح سته اهل سنت وجود دارد.

در بین تشیع و تسنن اهل بیت مشترک است، قرآن مشترک است، قبله مشترک است، در نماز خواندن اشتراکات بسیاری زیادی وجود دارد و حدود ۹۵ درصد بین شیعه و سنی اشتراکات وجود دارد اما امروز استکبار جهانی تلاش می‌کند با تکیه بر اختلافات جزئی، اختلافات مذهبی بین مسلمانان را تشدید کند تا بتواند مسلمانان را به ضعف بکشاند، مسلمانان را از هم جدا کند، کشورهای اسلامی و سرزمین‌های اسلامی را تصرف کند و منابع و مخازن مسلمانان را به یغما ببرد.

شرایط فعلی می‌طلبد تا مسلمانان مسائل اختلافی کوچک و ریز را فراموش کنند و در مسائل اختلافی یکدیگر را تحمل کنند و بیشتر روی کلیات تمرکز کنند زیرا روی کلیات اشتراکات بسیار زیادی دارند و از توجه به ریز مسائل پرهیز کنند، این سبب وحدت بیشتر می‌شود.

باید بین شیعه و سنی مشترکات تبلیغ بشود و مردم متوجه بشوند که در امورات زیادی با هم وحدت دارند و این سبب می‌شود که توطئه‌های استکبار جهانی خنثی شود.

تسنیم: جناب مولوی در ایام عزاداری امام حسین(ع) قرار داریم؛ دیدگاه اهل سنت درباره قیام و شهادت امام حسین علیه السلام و عزاداری برای ایشان چیست؟

مولوی پارسا: زمانی که امام حسین علیه السلام دیدند انسانی ظالم، مستبد، بی تقوا و شراب خوار خلیفه مسلمانان است و کسی است که هر جنایتی را انجام می‌دهد، فهمیدند که اسلام، دین و قرآن در خطر است بنابراین برای برپایی عدالت در مقابل این حکومت ظلم قیام کردند.
قیام امام حسین علیه السلام در بین شیعه و سنی مشترک است، اهل سنت نیز مانند تشیع ناراحت هستند که اهل بیت پیامبر (ص) به آن وضعیت توسط انسان‌های نابخرد به شهادت رسیدند.

قیام و شهادت امام حسین علیه السلام بین شیعه و سنی مشترک است منتهی اهل سنت برای عزاداری برای امام حسین علیه السلام طبق فقه خود عمل می‌کنند و در این ایام برای اهل بیت دعا می‌کنند، نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند.

اهل سنت درباره عزاداری یک فتوا دارند و تشیع یک فتوا دیگر دارند اما هدف هر دو یکی است و آن هم عزاداری برای اهل بیت پیامبر است و همه از این مصیبت ناراحت‌اند و بنا بر فرموده خدواند که می‌فرماید هنگامی که مصیبت می رسد صبر کنید، ما نیز صبر می‌کنیم.

این نشانه این نیست که خدای نکرده اهل سنت نسبت به اهل بیت رسول خدا (ص) ارادت نداشته باشند بلکه اهل سنت هم به همان اندازه که تشیع به اهل بیت ارادت دارد، به اهل بیت رسول خدا ارادت دارند اما طبق فقه و فتوای خود در مورد عزاداری ها عمل می‌کنند. در مذهب اهل سنت نمازی که در آن بر اهل بیت درود فرستاده نشود آن نماز ناقص است.

همان مقدار که تشیع از واقعه کربلا ناراحت است و سوگوار است تسنن هم به همان مقدار ناراحت است و یزید را یک انسان بی کفایت و حکومت او را یک حکومت ظلم می‌داند که قیام در برابر آن واجب است.

تسنیم:اتفاقات اخیر فاجعه منا دل تمامی مسلمانان دنیا را به درد آورد، نظر حضرتعالی در این زمینه و نحوه برخورد مسلمانان با بانیان آن چیست؟

مولوی پارسا: کشت و کشتارهایی که سعودی‌ها در یمن به راه انداختند سبب شد تا قوا و نیروهای خبره و کاردان سعودی درگیر جنگ با یمن بشوند و به جنگ کشیده شوند در حالی که این افراد خبره باید در مسائل حج حضور می‌داشتند در یمن به کشتار مردم می‌پرداختند.در فاجعه منا باید کنترل بیشتری می بود و نیروهای کاردان حضور می داشتتند و فاجعه منا نشان می‌دهد که سعودی‌ها در امور حج کوتاهی کردند.

در فاجعه منا هفت هزار نفر از مسلمانان در حرم امن الهی با لباس احرام کشته شدند که نشان دهنده سوء مدیریت آل سعود است و سعودی ها لیاقت مدیریت حج را ندارند.

باید از کشورهای مختلف اسلامی برای مدیریت مکه و مدینه یک اجتماع تشکیل شود زیرا مکه و مدینه مربوط به همه مسلمانان است و سعودی‌ها ثابت کردند که در مدیریت مکه و مدینه ضعف دارند و سوء مدیریت خود را در این مورد به اثبات رسانده‌اند.

گفت‌وگو از علیرضا علی صوفی

منبع: تسنیم

انتهای پیام/